سرپرست اداره‌کل بهزیستی گلستان تعداد جمعیت سالمندان استان بر اساس اطلاعات وزارت بهداشت را ۱۹۸ هزار و ۳۳۵ نفر اعلام کرد و گفت: این تعداد ۹.۷۸ درصد از جمعیت بیش از ۲ میلیون نفری گلستان است.

۹.۷۸ درصد جمعیت گلستان سالمند هستند

به گزارش ساجد خبر، علیرضا طاهری‌زاده اظهارکرد: بندرگز با ۱۶.۳۷ درصد و کردکوی با ۱۴.۱۶ درصد از بالاترین جمعیت سالمندی و مراوه‌تپه با ۶.۷۱ درصد و کلاله با ۷.۷ درصد از پایین‌ترین جمعیت سالمندی استان گلستان برخوردار هستند.

وی افزود: ۲ مراکز شبانه روزی نگهداری سالمندان در شهر گرگان و یک مرکز شبانه روزی هم در گنبدکاووس با ظرفیت ۲۴۰ نفر در حال خدمات سانی به گروه هدف هستند.

سرپرست اداره کل بهزیستی گلستان تعداد مراکز روزانه نگهداری سالمندان در گلستان را ۱۳ مورد با ظرفیت ۶۷۰ نفر اعلام و بیان کرد:‌ این مراکز به افراد بالای ۶۰ سال خدمت رسانی می‌کنند.

طاهری‌زاده ادامه داد: در همه شهرستان‌های استان گلستان به‌جز گالیکش و بندرگز مراکز روزانه سالمندان فعالیت دارد و خدمات درمانی و پرستاری، ورزشی و تفریحی را به گروه هدف ارانه می‌دهد.

وی گفت: با هدف توانمندسازی سالمندان و تکریم از آنان و افزایش آگاهی جامعه نسبت به توانایی‌های این قشر و غنی سازی اوقات فراغت سالمندان، ۶ بنیاد فرزانگان که موسساتی غیر انتفاعی و عام المنفعه هستند در چهار شهرستان گرگان، علی‌آبادکتول، بندرگز و مینودشت فعال است.

وی تاکید کرد: با وجود اینکه سالمندی و پیری به دلیل ماهیت فیزیولوژیک و پیشرونده باعث کاهش عملکرد اجتماعی، شناختی و جسمی افراد می‌شود اما با چاره اندیشی و اقدامات پیشگیرانه می‌توان محدودیت‌های آن را به تعویق انداخت.

سرپرست اداره کل بهزیستی گلستان ادامه داد: سازمان بهزیستی با اجرای طرح پیشگیری از معلولیت‌های دوران سالمندی در همه شهرستان‌های استان در حال ارائه آموزش به سه هزار و ۸۰۰ فرد بالای ۴۵ سال است.

طاهری‌زاده افزود: این آموزش باعث پیشگیری از سکته مغزی، قلبی، پوکی استخوان، آرتروز، سقوط و افتادن، آلزایمر و دیابت می‌شود که توسط موسسات و مراکز غیر دولتی تحت نظارت سازمان بهزیستی در حال برگزاری است.

وی گفت: ارائه خدمات توانپزشکی شامل فیزیوتراپی، گفتار درمانی، کار درمانی، شنوایی سنجی، وسایل توانبخشی شامل عصا، واکر، ویلچر، تخت و تشک مواج، وسایل بهداشتی شامل پوشینه و پانسمان و پرداخت مستمری و حق پرستاری از جمله خدمات سازمان به سالمندان نیازمند و دارای پرونده در سازمان بهزیستی به‌حساب می‌آید.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار