همزمان با کاهش ۱۵ درصدی شماره‌گذاری خودروهای صفر رخ داد

مدیران دو شرکت خودروسازی داخلی که تا ماه‌های گذشته با لحنی کاملا متفاوت سعی در انکار تاثیرگذاری اعتراض مصرف‌کنندگان به کیفیت خودروهای داخلی داشتند بالاخره پس از مشاهده بازخورد منفی لحن‌شان مجبور شده‌اند که حداقل در نوع اظهارات خود تغییر رویه بدهند.

تغییر لحن مدیران خودروساز

 به گزارش گلستان 24، روزنامه آفتاب یزد در گزارشی نوشت: در حالی که تا چندی پیش مدیران خودروسازی کشور از بی اثر بودن کمپین های تحریم خودروهای داخلی در حجم تولیدات و فروش آنها صحبت می کردند، اما ظاهرا رکود فعلی بازار به حدی رسیده که مجبور شده اند اظهاراتی برخلاف رویه سال های اخیر داشته باشند.

پس از شکل گیری کمپین نخریدن خودروهای صفر داخلی به دلیل نداشتن استانداردهای لازم و قیمت بالا بنا به گفته بسیاری از فعالان بازار ، فروش خودروهای ساخت داخل با افتی چشمگیر مواجه شده است . البته در این خصوص نیز اکبر ترکان ، مشاور عالی رئیس جمهور نیز اذعان کرده بود که کمبود تقاضا به حدی کم است که خودروسازان

مجبور شده‌اند در انبار خود 80 هزار خودرو نگهداری کند. اما با توجه به رویه فعلی بازار و نارضایتی خریدارن از کیفیت و قیمت خودرو های داخلی ، مسئولان خودروسازی کشور ضمن نادیده گرفتن خواسته های مصرف کنندگان در کمپین های مذکور ، برافزایش قریب الوقوع قیمت ها نیز تاکید می کردند. به طوریکه اخیرا نیز دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به بی تاثیر بودن موج اعتراضات در فضای مجازی، در اظهاراتی عجیب عنوان کرد: مردم فکر می کنند اگر خودرو نخرند، بعدا می توانند بنز 20 میلیونی سوار شوند! اما حالا مدیران خودروسازی داخلی در اظهاراتی که کمتر مسبوق به سابقه بوده، درصدد عذرخواهی از مصرف کنندگان برآمدند و وعده دادند که در تلاش هستند تا کیفیت محصولات خود را ارتقا دهند.

عذرخواهی به دلیل کیفیت پایین "پراید"

کیفیت خودروی پراید که این روزها در نقاط مختلف کشور تصادفات مرگبار دلخراشی را رقم زده و عکس های مربوط به سوانح آن در شبکه های اجتماعی بازنشر وسیعی داشته به بحثی جدی و داغ میان کاربران فضای مجازی تبدیل شده است. کاربران و فعالان شبکه های مجازی معتقدند با وجودی که در بروز تصادفات جاده ای عوامل مختلفی از جمله خطای رانندگان و نیز مسیرهای پرحادثه دخیل هستند اما خودروی پراید به دلیل اینکه فاقد استانداردهای لازم است در بروز تلفات جانی نقش مهم و غیر قابل انکاری دارد. همزمان با موج انتقادات گسترده از کیفیت پایین خودروی پراید بالاخره مدیرعامل این گروه خودروسازی داخلی پذیرفت که خودرو مذکور کیفیت پایینی دارد. مهدی جمالی ضمن عذرخواهی از مصرف کنندگان اعتراف کرده که اکثرمحصولات شرکت سایپا با کیفیت مناسب تحویل مشتریان نشده است. وی همچنین از برنامه های شرکت مذکور برای ارتقا کیفیت محصولات خبرداده و عنوان کرده برنامه ویژه ای دراین زمینه دارد. جمالی همچنین ضمن تاکید برتلاش برای جلب رضایت مشتریان گفت: تلاش شده تا با تولید محصولات با کیفیت در رده های قیمتی متعدد، مشتریان را از محصولات مان راضی کنیم.

ارتقای کیفیت محصولات ایران خودرو در اواخر سال جاری

اما علاوه برمدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، همزمان مدیر عامل ایران خودرو نیز با اذعان به اینکه مردم حق دارند که از کیفیت خودروهای تولیدی ناراضی باشند، دلایل افت محصولات این شرکت را تشریح کرده است.

هاشم یکه زارع با بیان اینکه صنعت خودرو طی چند سال اخیر با فراز و نشیب‌های متعددی روبه‌رو شد، گفت: هر چند سطح فعلی کیفیت از نظر ما راضی‌کننده نیست اما خودروسازان و به خصوص ایران خودرو سعی کرد برای رهایی از این چالش برنامه ای برای بهبود کیفیت تنظیم کند. بر این اساس به مردم قول می‌دهیم از اسفند ماه سال‌جاری هر فردی که خودرو خریداری کند تا 10 هزار کیلومتر پیمایش نیازمند مراجعه به نمایندگی نباشد و تنها برای تعویض روغن به نمایندگی‌ها برود.

به گزارش مازند، وی با بیان اینکه تحریم باعث شد میزان تولید خودرو و کیفیت کاهش پیدا کند و قیمت خودرو نیز سیر صعودی بگیرد، توضیح داد: با روی کارآمدن دولت یازدهم صنعت خودرو رونق گرفت و توانست به روزهای اوج خود نزدیک شود و حتی برای بهبود کیفیت برنامه‌ریزی کند. طی این مدت خودروسازان برشمارگان تولید افزودند و اجازه ندادند کاهش عرضه مانند سال‌های گذشته رخ دهد که در پی آن قیمت خودرو در بازار از نرخ کارخانه فاصله بگیرد.

صنعت خودرو باید سرپا بماند

مدیرعامل ایران خودروهمچنین با اشاره به برنامه‌های بهبود کیفیت، خدمات پس از فروش، تکریم ارباب رجوع و ارائه سرویس به مشتریان گفت: عقب ماندگی‌هایی که در صنعت خودرو رخ داده مربوط به دو یا سه سال اخیر نیست. این صنعت از مدت‌ها پیش به علت تصمیم‌های نادرست دچار مشکل شد و فعالیت 60 صنعت دیگر با حوزه خودرو گره خورده است و اگر سایپا و ایران خودرو نباشند فقط در یک مورد 70 درصد فروش فولاد مبارکه کاهش پیدا می‌کند.

کاهش 15درصدی شماره ‌گذاری خودروی صفر

همزمان با اینکه اظهارت مختلفی در خصوص کاهش میزان تقاضا برای خرید خودرو در کشوربه صورت غیررسمی مطرح می شود، اما رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی برای اولین باروبا استناد به آمارها از کاهش 15 درصدی شماره ‌گذاری خودروهای صفر در پنج ماهه سال جاری خبر داد. به گزارش ایسنا، سردار تقی مهری درباره نتایج کمپین خرید خودرو صفر ممنوع و تاثیر آن بر شماره‌گذاری خودروهای داخلی، توضیح داد که براساس آمارهایی که دراختیار پلیس قرار دارد در پنج ماهه امسال شماره گذاری خودروی نو شماره کاهشی

15 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است و

در حوزه نقل و انتقالات نیز کاهشی 9.7 درصدی نسبت به پارسال داشتیم.وی اضافه کرد: در مورد خودروهای وارداتی نیز شاهد کاهش 17 درصدی در شماره گذاری بوده‌ایم و شماره‌ گذاری موتورسیکلت نیز 20 درصد نسبت به مدت مشابه قبل کاهش داشته است.

صادرات پراید با قیمت تقریبی 18 میلیون تومان!

اما درحالیکه مسئولان خودروسازی داخلی همواره برعدم انعطاف وتعدیل قیمت محصولات خود تاکید می کنند، از سوی دیگر آمار گمرک حالی از آن است که قیمت صادراتی برخی خودروهای داخلی با قیمت داخلی آن اختلاف دارد. بر اساس جدیدترین آمار ،گمرک عراق مقصد بیشترین حجم صادرات خودروی پراید بوده و درپنج ماه ابتدای سال جاری 1100 دستگاه پراید با قیمت 5500 دلار صادر شده است. همچنین در پنج‌ماه نخست امسال 187 دستگاه خودروی تیبا به کشورهای مصر، عراق، سودان، ویتنام، صادر شده که ارزش آن در گمرک بین 6300 تا 7400 دلار به ثبت رسیده است. این اختلاف قیمت خودروهای داخلی با نوع صادراتی آنها همواره محل سوال افکار عمومی بوده و تاکنون نیز مسئولان مربوطه توجیهی در خصوص این تفاوت قیمت ارائه نکرده اند. اما شاید بحث افزایش توان رقابت خودروهای صادراتی ایرانی در بازار کشور مقصد دلیلی برای این تفاوت قیمت باشد، چرا که در حال حاضر خودروهایی با قیمت مناسب والبته با کیفیت مطلوبی در کشورهای همسایه وجود دارد که عرصه را برای محصولات خودرویی صادراتی ایرانی تنگ کرده است.

خودروسازان تسلیم می شوند؟!

اینکه مدیران دو شرکت خودروسازی داخلی بر خلاف رویه سال های اخیر که همواره بر مواضع خود و دفاع از نوع محصولاتشان تاکید داشتند، درصدد جلب رضایت مشتریان برآمده اند می تواند حاوی پیام مهمی برای جامعه باشد ، چرا که تا ماه های گذشته مدیران خودروسازی با لحنی کاملا متفاوت سعی در انکار تاثیرگذاری اعتراض مصرف کنندگان به کیفیت خودروهای داخلی داشتند ، اما بالاخره پس از مشاهده بازخورد منفی لحن نه چندان مشتری پسند خود مجبور شده اند که حداقل در نوع اظهارات خود تغییر رویه بدهند. البته شاید تذکر رئیس جمهور به وزیر صنعت و به دنبال آن عذرخواهی نعمت زاده از معترضان در روزهای اخیر زمینه ساز این چرخش کلامی مدیران خودروسازی بوده که در نوع خود می تواند حرکتی امیدوار کننده باشد و البته همچنان تا زمان عملی شدن وعده های مسئولان خودروسازی باید منتظر ماند.

ارسال نظر

آخرین اخبار