قراردادهای اولین سفر پسا برجامی رئیس جمهور در جهت اشرافی گری بود.

کوثری:بسته ها ی اقتصادی دولت همه نمایشی بود
 به گزارش گلستان24، اسماعیل کوثری از فرماندهان به نام دوران دفاع مقدس بود که از دوره جنگ تا سال 1379 فرماندهی لشگر 27 محمد رسول الله را بر عهده داشت. وی از دوره هشتم تا کنون نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بوده است. با توجه به آشنایی وی با فضای سیاسی کشور، در خصوص دستاورد های برجام در داخل کشور گفتگویی با وی انجام دادیم که در زیر می خوانید.

دستاورد های دو سال و نیم مذاکره دولت برای اقتصاد کشور را چه می دانید؟

بعد از مذاکرات اولیه ای که ابتدای دولت یازدهم انجام شد و توافق اولیه ای که در آذر ماه سال 92 اعلام شد و همچنین امروز که دو ماه از اجرایی شدن برجام می گذرد باید در یک ارزیابی کلی بگویم تأثیر مثبتی برای اقتصاد کشور رخ نداده است. در همان توافق اولیه ایران تعهدات بسیاری را پذیرفت که به همه آنها عمل کرد و غرب نیز تعهداتی را قبول کرد ولی تنها به یک مورد آن عمل کرد. تنها کاری که غرب بعد از توافق مقدماتی انجام داد این بود که از دلار های بلوکه شده خودمان که پیش از آن نفتمان را به کشور ها داده بودیم ولی نتوانسته بودیم پول آن را تحویل بگیریم، غرب اجازه داد به مقدار 6 قسط 700 میلیون دلاری به کشور برگردد. البته این پول هم در قالب دلار باز نگشت بلکه در قالب ارز های دیگر به کشور وارد شد و توانست در بخش هایی از اقتصاد استفاده شود. امروز هم بعد از دو ماه از اجرایی شدن برجام می بینیم که در تولید تحول خاصی انجام نشده و همچنان رکود بی سابقه بر تولید کشور حاکم است. در اشتغال به خصوص اشتغال جوانان می بینیم که شرایط مناسبی را سپری نمی کنیم و حتی می توانم بگویم شرایط از ابتدای دولت یازدهم نیز بد تر شده است. در سفر اخیری هم که رئیس جمهور به کشور های ایتالیا و فرانسه انجام داد قرار داد های امضا شده در جهت افزایش واردات و در جهت اشرافی گری و رفاه طلبی بود که نیازی را از نیاز های عامه مردم پاسخ نمی گفت و تأثیری در زندگی روزمره عموم مردم نداشت.

خب اما دولت ادعا می کند که اقداماتی که در این دو سال و نیم انجام داده در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی بوده است.

صحبت که زیاد می شود ولی در عمل چیزی دیده نمی شود. علت این مسأله هم این است که کسانی که باید به این مسأله حساسیت داشته باشند و در مورد تولید داخل و خروج اقتصاد از رکود دغدغه داشته باشند، توجه و دغدغه شان در امورات دیگری است. الان برای خروج از رکود بعد از دو سال و نیم اقدام خاصی انجام نشده و ما در نشست هایی که با اقتصاد دانان مجلس هم داشتیم، آنها همین صحبت را تأیید کردند.

دولت یک بسته سیاستی خروج از رکود را در سال 93 رونمایی کرده است و یک بسته کوتاه مدت خروج از رکود را نیز همین چند ماه پیش رونمایی کرد، به نظر شما هیچ یک از آنها تأثیری در اقتصاد نداشته است؟

همه این بسته ها و سیاست هایی که اعلام کرده اند تئوریک و نمایشی بوده است ولی در عمل و برای ایجاد کار و اشتغال واقعی جوانان و خروج از رکود اقدامی انجام نشده است. دولت فقط می گوید ما فلان بسته را دادیم ولی مردم می پرسند نتیجه عینی فلان بسته را کجا می توانیم مشاهده کنیم. مثل برخی از قوانین که در مجلس تصویب می شود ولی در دولت اجرا نمی شود برای مثلا قانون امر به معروف که علی رغم طی تمامی مراحل قانونی دولت آن را اجرا نمی کند، برخی از بسته های اقتصادی دولت این گونه است که فقط ابلاغ و اعلام می شود ولی اجرا نمی گردد. شما همین بسته اخیر خروج از رکود را ببینید به چه سرانجامی رسید. بخشی از بسته تنها تسهیلات برای خودروسازان بود و حدود 100 هزار نفر ثبت نام کردند و تمام شد و بخش دیگر آن در خصوص وام خرید کالای ایرانی بود که به گفته خود مسئولین دولتی تا به امروز فقط 18 هزار نفر ثبت نام کرده اند. اثرات این بسته را هم می توانیم در صنایع تولیدی، بازار و نیروی اشتغال به کار ببینید. البته من این را هم بگویم که هیچ کدام از ما خوشحال نیستیم از این وضعیت چون دولت مستقر دولت جمهوری اسلامی است و ما انتظار داریم که به وعده های اقتصادی اش عمل کند و مردم را راضی کند ولی آنچه که در این مدت از دولت شاهد بودیم تئوری پردازی اقتصادی، رونمایی از بسته های مختلف و مصاحبه هایی به دور از واقعیت عینی در جامعه است. ما اگر نقدی هم می کنیم برای توجه دادن به نقاط ضعف دولت است و امید داریم که دولت با ایجاد عزم و اولویت گذاشتن بر آنها، مشکلات مردم را حل کند.

 
 
 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار