قاسمعلی حسنی، عضو اتحادیه بنکداران درباره دلایل افزایش قیمت حبوبات در هفته های اخیر به خبرنگار تراز گفت: بخشی از حبوبات مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود که برخی از صادرکنندگان حبوبات به ایران مانند کشور هند در سال گذشته تبدیل به واردکننده این کالا شده اند.

نزدیکی به ماه رمضان و کمبود حبوبات باعث گرانی شد/ افزایش قیمت برنج ربطی به بنکداران ندارد

به گزارش گلستان 24، قاسمعلی حسنی، عضو اتحادیه بنکداران درباره دلایل افزایش قیمت حبوبات در هفته های اخیر به خبرنگار تراز گفت: بخشی از حبوبات مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود که برخی از صادرکنندگان حبوبات به ایران مانند کشور هند در سال گذشته تبدیل به واردکننده این کالا شده اند. وی افزود: برای مثال هند که یکی از صادرکنندگان نخود به ایران بود به دلیل وجود خشکسالی در دو سال اخیر به واردکننده نخود تبدیل شده است.

گرانی برنج

حسنی خاطرنشان کرد: در اقلامی مانند لوبیا نیز علاوه بر کاهش محصول در پیش بودن ماه رمضان و خریدهایی انبوهی که توسط مردم برای برگزاری مراسم ماه رمضان صورت گرفته است باعث این افزایش قیمت ها شده است. رئیس سابق اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به محبوبیت آش به عنوان یکی از غذاهای مورد استفاده در ماه رمضان تصریح کرد: استفاده بسیاری از حبوبات در آش های ایرانی و از سویی کمبود برخی از این اقلام در داخل باعث افزایش قیمت حبوبات در هفته های اخیر شده است.
وی در واکنش به سخنان دبیرانجمن برنج درباره سوءاستفاده بنکداران در افزایش قیمت برنج در هفته های اخیر اظهار داشت: بنکداران در فروش اقلامی مانند برنج نقش مقصد را داشته و همیشه گران شدن محصولات بر اساس افزایش قیمت ها از مبداء است. حسنی با اشاره به خرید برنج از شمال کشور از سوی بنکداران به خبرنگار تراز گفت: بنکداران برنج را ۱۰۳۰۰ تومان خریده و ۱۰۵۰۰ تومان می فروشند که عایدی آنها چیزی حدود ۳ درصد سود است.
وی با اشاره به این موضوع که بنکداران تعیین کننده قیمت ها نیستند خاطرنشان کرد: اگرچه کاهش قدرت خرید مردم بر میزان و نحوه خرید آنها تاثیر گذار است اما مردم مجبور هستند از برخی نیازهای خود چشم پوشی کرده اما مواد غذایی مورد نیاز خود را تامین کنند. حسنی در خاتمه با اشاره به فاصله کمتر از دو ماه تا فرارسیدن ماه رمضان اظهار داشت: امیدواریم قیمت حبوبات و سایر اقلام مورد نیاز مردم تا دو ماه آینده تغییری نکند اما اصولا پیش بینی این موضوع ممکن نیست.

منبع: تراز

ارسال نظر

آخرین اخبار