سیاست دوگانه دولت یازدهم در اجرای قانون هدفمندسازی یارانه و پرداخت یارانه نقدی به سرپرستان خانوارها، باعث این شد که منتقدان دولت درباره اظهارات سخنگوی دولت موضع گیری کنند.

تبدیل کابوس های دولتمردان در پرداخت یارانه نقدی به رویا / حذف یارانه 24 میلیون نفر در جامعه

به گزارش گلستان24، از زمانی که دولت تدبیر و امید با کلید حل مشکلات اقتصادی و سیاسی راهی پاستور شد، سرپرستان خانوارها هر ماه با ترس و دلهره به سمت خودپردازها می روند تا ببینند که آیا یارانه آنها به حسابشان واریز شده است و یا این که دولت به صورت خودسر آن را حذف کرده است. بدون آنکه دلیل منطقی برای حذف یارانه برخی از سرپرستان خانوارها ارائه شود.

یارانه

بر همین اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها در دولت دهم از آذر ماه سال 89 کلید خورد و طبق قانون بایستی تا پایان برنامه پنجم به طور کامل اجرا می‌شد اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه از بدو اجرای قانون، شاهد انحراف در روش اجرا بوده‌ایم. این در حالی است که طبق قانون دولت ها بایستی یارانه نقدی را به افراد کم بضاعت و خانواده های کم درآمد پرداخت کند و مابقی سهم آزادسازی فرآورده های نفتی را به تولید و سلامت اختصاص دهد.

این در حالی است که هر ایرانی بر اساس میزان دریافتی های خود از دولت دهم و یازدهم تا کنون 9/2میلیون تومان یارانه نقدی دریافت کرده که بر اساس آنچه مجلس شورای اسلامی‌به تصویب رسانده طی سه ماه باید 24 میلیون از یارانه بگیران از این گردونه خارج شوند و این در حالی است که دولت مخالف این مصوبه بوده و این تعداد را هفت میلیون اعلام کرده است.

درباره مصوبه مجلس شورای اسلامی در حذف یارانه اقشار پردرآمد، مرتضی پورابراهیمی، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس، از ارقام تازه‌ای سخن گفته و اعلام کرده است که ۳۰ درصد از جمعیت کشور درآمد بالایی داشته و نیازی به دریافت یارانه ندارند. بر اساس آمارهای مرکز آمار، متوسط درآمد سالانه هر خانوار در دهک‌های پردرآمد تقریبا حدود ۱۰۴ میلیون تومان و مجموع درآمد دهک‌های پایین متوسط هفت میلیون تومان در سال است.

جالب این است که تعدادی از وزرای دولت تدبیر و امید در یک برنامه تلویزیونی اعلام کردند که در زمان پرداخت یارانه، دولتمردان در خواب های خود کابوس می بینند. در مقابل زمانی که مجلس شورای اسلامی در بررسی لایحه بودجه سال 95، به این اجماع رسیدند که یارانه 24 میلیون نفر بایستی قطع شود، با واکنش دولت مواجه شدند. محمدباقر نوبخت در این باره می گوید: با صراحت عرض می‌کنم که اصلا برای دولت اجرایی نیست که یارانه 24 میلیون نفر را حذف کند. تمامی گروه‌های تعیین شده از سوی مجلس بیش از هفت میلیون نفر را در بر نمی‌گیرد.

سیاست دوگانه دولت یازدهم در اجرای قانون هدفمندسازی یارانه و پرداخت یارانه نقدی به سرپرستان خانوارها، باعث این شد که منتقدان دولت درباره اظهارات سخنگوی دولت موضع گیری کنند. منتقدان رفتار دولت در بحث هدفمندی، می‌گویند چطور در حالی که دولت یازدهم به‌ویژه تیم اقتصادی این دولت که همواره جزو منتقدان قانون هدفمندی یارانه‌ها بوده و مشکلات بزرگی مانند افتادن کشور در دام تورم، افزایش بیکاری به ویژه در شهرهای کوچک و نظایر آن را از تبعات اجرای سیاست توزیع یارانه‌های نقدی میان مردم می‌دانستند، اکنون با حذف تعداد زیادی از یارانه بگیران مخالفت می‌کنند؟

علی‌رغم همه مخالفت‌های دولت و همراهی بسیاری از صاحب‌نظران با دولت برای جلوگیری از تصویب شدن حذف ناگهانی 24 میلیون نفر از یارانه‌بگیران توسط مجلس، این موضوع اکنون مصوبه مجلس است و بایستی توسط دولت اجرایی شود. لازم است که منتظر باشیم و اثر روانی و اقتصادی مصوبه مجلس در حذف یارانه را در جامعه ببینیم.

منبع: تهران پرس

ارسال نظر

آخرین اخبار