مشاور وزیر سابق راه و شهرسازی:

مشاور وزیر سابق راه و شهرسازی گفت: از آغاز به کار دولت یازدهم پیشرفت فیزیکی مسکن مهر به طور متوسط ماهانه نیم درصد بوده است.

مسکن مهر در دولت روحانی ماهانه نیم درصد رشد داشته‌است

به گزارش گلستان24، مقداد همتی، درباره وضعیت مسکن مهر و چرایی تکمیل نشدن واحدهای نیمه تمام اظهار کرد: سال 92 حدود یک میلیون واحد مسکن مهر شهری با 70 درصد پیشرفت فیزیکی تحویل دولت یازدهم شد که در حال حاضر با گذشت نزدیک سه سال از آغاز به‌کار دولت یازدهم پیشرفت فیزیکی این واحدها، به‌طور متوسط ماهانه نیم درصد بوده است.

وی ادامه داد: اگر فقط ماهانه یک درصد پیشرفت فیزیکی در مسکن مهر وجود داشت، تا امروز تمام مسکن‌های باقی مانده آماده واگذاری بود.

مشاور وزیر سابق راه و شهرسازی درباره مشکل اصلی عدم تکمیل واحدهای مسکن مهر گفت: در پروژه مسکن مهر به هیچ وجه مشکل مالی، فنی یا کمبود منابع وجود نداشته و تنها دلیل نیمه فعال یا تعطیل بودن این پروژه‌ها مشکل مدیریتی است. از آنجا که مدیریت وزارت راه و شهرسازی اعتقادی به این طرح نداشته و علاقه‌مند به انتقاد از طرح‌های دولت قبل است این کار را پیش نبرده و جلوی تکمیل و آماده شدن این واحدها را می‌گیرد.

همتی با اشاره به طرح‌های دولت یازدهم برای خانه‌دار کردن مردم، خاطرنشان کرد: دولت یازدهم در طول سه سال گذشته برای تولید و عرضه مسکن چهار طرح را معرفی کرد. اولین طرح، مسکن اجتماعی بود که بعد از گذشت سه سال هنوز حتی یک واحد نیز ساخته نشده است. بعد از گذشت سه سال از عمر دولت یازدهم، تنها 100 واحد از شرکت سرمایه‌گذاری مسکن، وارد صندوق زمین و مسکن به عنوان یکی دیگر از طرح‌های دولت یازدهم در زمینه مسکن شده است. ضمن اینکه دولت طرح احیا و بهسازی بافت‌های فرسوده را جلو برده و مدعی ساخت 300 هزار واحد مسکونی بود اما بعد از سه سال تنها برای 15 هزار واحد با بانک‌ها عقد قرارداد صورت گرفته است. آخرین اقدام دولت یازدهم، افزایش وام خرید مسکن بود که هشت برابر شدن میزان آن از 20 میلیون تومان در دولت گذشته به 160 میلیون تومان رسید اما باز هم موفق به تحریک تقاضا نشد. وقتی دولت تمهیداتی می‌دهد که اقساط آن بین یک تا دو میلیون تومان است هیچ جذابیتی برای متقاضیان ندارد.

دولت راه صاحبخانه کردن مردم را بلد نیست

این کارشناس بازار مسکن در پاسخ به انتقاد برخی از مسئولین دولت یازدهم در مکان‌یابی نامناسب واحدهای مسکن مهر اظهار داشت: از چهار میلیون و 150 هزار واحد شهری و روستایی مسکن مهر، کلاً 400 هزار واحد آن در شهرهای جدید ساخته شده و بقیه این واحدها داخل محدوده‌های شهری ساخته شده‌اند. ضمن اینکه مکان‌یابی این 400 هزار واحد ساخته شده در شهرهای جدید در زمان وزارت آقای آخوندی در سال‌های دولت سازندگی صورت گرفته است.

مقداد همتی ضمن انتقاد از نگاه مدیران فعلی وزارت راه و شهرسازی افزود: متأسفانه تیم فعلی وزارت راه و شهرسازی در جریان واقعیات جامعه نبوده و نمی‌دانند که چگونه می‌توان در کلان‌شهرها با 10 تا 20 میلیون تومان مردم را صاحبخانه کرد، سؤال این است که آیا اصولاً انجام این کار ممکن بوده و آیا اصلاً در کلان‌شهرها زمینی برای واگذاری به مردم وجود دارد یا نه؟ آقایان دولت یازدهم می‌گویند دولت‌های نهم و دهم به جای مسکن مهر باید روی بافت‌های فرسوده سرمایه‌گذاری می‌کردند، این در حالی است که دولت قبل در قالب مسکن مهر 200 هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده را اجرا و نوسازی کرد. این در حالی است که دولت یازدهم هنوز موفق به ساخت 15 هزار واحد از بافت‌های فرسوده نیز نشده است.

وی با اشاره به اینکه مجموع واحدهای شهری و روستایی مسکن مهر چهار میلیون و 150 هزار واحد بوده گفت: از این تعداد، دو میلیون واحد آن روستایی بود که یک میلیون و 600 هزار واحد تا پایان دولت دهم به متقاضیان و 400 هزار واحد نیمه تمام به دولت یازدهم تحویل داده شد.

همتی ادامه داد: از دو میلیون و 150 هزار واحد مسکن مهر شهری هم تا پایان دولت دهم یک میلیون و 150 هزار واحد به متقاضیان و یک میلیون واحد با متوسط 70 درصد پیشرفت فیزیکی به دولت یازدهم تحویل داده شد.

وی خاطرنشان کرد: طبق قانون، سالیانه باید 20 هزار مسکن روستایی در کشور مقاوم‌سازی شود که دولت یازدهم در طول سه سال گذشته نه تنها واحدهای نیمه کاره قبلی را تکمیل نکرده بلکه در طول سه سال گذشته نسبت به قانون، حدود 600 هزار واحد مسکونی روستایی عقب‌افتادگی دارد.

منبع/ کیهان

ارسال نظر

آخرین اخبار