ابراهیمی اصل، معاون سابق وزیر نفت و دکترای مهندسی مخازن نفتی در نشست خبری گفت: در IPC میدان نفتی ما در اختیار شرکت خارجی قرار می‌گیرد.

در قراردادهای جدید نفتی چه نوشته شده؟ / چرا همه نگرانند؟

به گزارش گلستان24، ابراهیمی اصل، معاون سابق وزیر نفت و دکترای مهندسی مخازن نفتی درباره قراردادهای جدید نفتی IPC گفت:در IPC میدان نفتی ما در اختیار شرکت خارجی قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت:شرکت خارجی ۷ سال برای زمین‌شناسی، لرزه‌نگاری، برآورد ذخایر و شروع تولید فرصت دارد و چون میادین ما شناخته شده هستند زود به تولید می‌رسند.

 ابراهیمی اصل گفت:شرکت خارجی تا ۵۰ درصد از نفت و بر اساس مصوبه جدید دولت تا ۷۵ درصد از گاز میدان را می‌تواند برای بازپرداخت برداشت کند.

معاون سابق وزیر نفت افزود: اشکال کار این است که اگر سرمایه‌گذاری انجام شد و ظرف ۵ سال بازپرداخت شد می‌توانند تا ۲۵ سال بمانند و اگر بهره‌برداری و افزایش بازیافت ثانویه و ثالثیه انجام دهند می‌توانند تا ۵۷ سال بر سر میدان بمانند!

وی بیان داشت:همه این شرکت‌ها هم از روز اول گفته‌اند که در میادین مشترک و پر ریسک کار نمی‌کنیم و میادین مستقل را می‌‌خواهیم.

ابراهیمی اصل تصریح نمود:شما یک میدان با ظرفیت تولید «۵۰۰ میلیارد دلار» نفت را به شرکتی که ۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کند می‌‌دهید و او ۵۰-۵۰ در تصمیم‌گیری و ۵۰-۵۰ در سود شریک خواهد بود.

وی گفت:مثلاً میدان آزادگان به عنوان سومین میدان نفتی بزرگ جهان را می‌خواهند به توتال بدهند.حتی در حاشیه اجلاس داووس به آنها گفته‌اند ما سرمایه هم نمی‌خواهیم و فقط به ما مدیریت مخزن را یاد بدهید!

ارسال نظر

آخرین اخبار