انتقاد کارشناسان اقتصادی از بی ضابطه بودن واردات محصولات کشاورزی

اخیرا برخی از نمایندگان مجلس نسبت به واردات بی ضابطه آن دست از محصولاتی که در خود کشور تولید می شود ، هشدار دادند .

دستور واردات 7 میلیون تن گندم به کشور را چه کسی داده است ؟

به گزارش گلستان 24 ، طی دو دهه گذشته واردات محصولات گوناگون به بازار داخلی کشور به امری معمول تبدیل شده است . مساله ای که بواسطه تکرار آن در گذر زمان ، تبدیل به یکی از سیاست های تغییرناپذیر اقتصادی کشور شده است . گرچه واردات محصولات مورد نیاز به کشور در بعضی موارد امری لازم تلقی می شود اما این مربوط به زمانی است که بازار تولیدی رسمی و خصوصی یک کشور نتواند از عهده تولید یک محصول و یا حداقل تکثیر آن در تعداد مورد نیاز برای مصرف داخلی برآید .

بطور مثال واردات مواد اولیه دارویی از کشورهای غرب آسیا با توجه به نیاز داخلی امری مطلوب است اما در خصوص محصولات کشاورزی همچون گندم مساله به کلی فرق می کند .

فاجعه اصلی زمانی رخ می دهد که ما در تولید گندم و برخی دیگر از محصولات کشاورزی به خودکفایی رسیده ایم اما همچنان به ادامه واردات از دیگر کشورها ادامه می دهیم . در این رابطه ، کارشناسان اقتصادی بارها از بی ضابطه بودن واردات محصولات کشاورزی لب به انتقاد گشوده بودند تا طی روزهای گذشته یکی از نمایندگان مجلس هم در گفتگویی تلویزیونی به شدت از این مساله ابراز نگرانی کرد .

گندم

اینکه چه کسانی و با چه اهداف و سیاست هایی دستور واردات گندم و دیگر کالاهای مشابه به کشور را می دهند معلوم نیست و خود از اساس جای سوال دارد اما به نظر می رسد مسئولان دولت یازدهم اکنون باید بیش از هر زمان دیگری تمرکز خود را بر بحث صادرات کالاهای ساخته داخل قرار دهند تا هم بتواند برای کشور درآمد ارزی داشته باشد و هم بتواند به وضعیت نا به سامان امروز اشتغال جوانان در کشور و بحران بیکاری ناشی از آن سامان دهد .

 منبع : اقتصاد پرس

ارسال نظر

آخرین اخبار