قیمت نفت در آخرین روز معاملات هفته گذشته به ۴۵ دلار و ۵۸ سنت رسید و طلا با افزایش قیمت ۱.۲ دلاری مواجه شد.

نفت ارزان، طلا گران شد

به گزارش گلستان24،  قیمت جهانی نفت در آخرین روز معاملات هفته گذشته نیز به روند نزولی خود ادامه داد و ششمین جلسه متوالی کاهشی را سپری کرد. این طولانی ترین دوره متوالی کاهش قیمت نفت خام از ماه ژوئن تاکنون و قبل از آن از ماه ژانویه تاکنون است.

نفت ارزان، طلا گران شد

هر بشکه نفت برنت دریای شمال در معاملات روز جمعه با 77 سنت کاهش قیمت نسبت به روز قبل از آن به 45 دلار و 58 سنت رسید. قیمت نفت سبک آمریکا نیز با 59 سنت کاهش به 44 دلار و 7 سنت در هر بشکه رسید.

ابهام در مورد نتایج انتخابات آمریکا، افزایش حجم ذخایر نفت خام آمریکا، کاهش تقاضا و تردیدها در مورد توانایی تولید کنندگان برای اجرایی کردن طرح کاهش تولید از جمله دلایل افت قیمت نفت طی روزهای اخیر بوده است.

 اعضای اوپک پیش تر بر سر کاهش تولید این سازمان به توافق کلی رسیده بودند اما خبرهایی در مورد بروز تنش بین عربستان و ایران در نشست کارشناسی اوپک منتشر شده است.

این نشست هفته گذشته و با هدف تعیین میزان سهمیه تولیدی برای هر کشور برگزار شد.

منابع آگاه از نشست اوپک گفتند، اختلافات قدیمی بین ایران و عربستان در نشست هفته گذشته اوپک مجددا مطرح شده و ریاض گفته که اگر تهران از محدود کردن عرضه نفت خود خودداری کند، ممکن است تولید نفت خود را برای پایین آوردن قیمت ها به شدت افزایش دهد.

در این نشست قرار بود جزئیات طرح کاهش تولید به بحث گذاشته شود و طرح مذکور پس از نهایی شدن در نشست بعدی اوپک در پایان ماه نوامبر به صورت رسمی اعلام شود.

جیمز ویلیامز، تحلیلگر بازار نفت در این باره گفت: «قیمت نفت در کل طول هفته روندی کاهشی راطی کرده زیرا ما شاهد هستیم که موضع مذاکراتی برخی کشورهای عضو اوپک با موضع گیری علنی آنها متفاوت است. این موجب می شود تا انتظار توافق بر سر کاهش یا فریز تولید پایین بیاید.»

بر اساس این گزارش قیمت نفت از زمان رسیدن به قیمت های بالا در اواسط ماه اکتبر تقریبا 14 درصد کاهش یافته است.

در شرایطی که وضعیت انتخابات آمریکا شرایط نامطمئنی را بر اقتصاد جهانی حاکم کرده است بازار طلا روندی برخلاف جهت بازار نفت داشته است. قیمت طلا در معاملات روز جمعه 1.2 دلار افزایش یافت و هر اونس فلز زرد در برابر 1304 دلار معامله شد.

در نظرسنجی های انتخاباتی هیلاری کلینتون همچنان شانس اول برای پیروزی در انتخابات است و احتمال پیروزی وی در انتخابات 85 درصد برآورد شده است.


منبع : تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار