جزئیاتی تازه از پرونده 6500 میلیاردی

خش عمده این تسهیلات، ال‌سی بوده به طوری که فقط در یک مرحله بانک برای او 600 میلیون یورو ال‌سی باز کرده بود. با توجه به نرخ حدود 4 هزار تومانی یورو در بازار، تنها 2400 میلیارد تومان از آن مختص این یک فقره ال‌سی است. این تسهیلات در حدود سال‌های 80 پرداخت شده است.

فردی که با 4 هزار میلیارد بدهی توانست وام بگیرد!

چند روز پیش رئیس قوه‌قضائیه از پرداخت تسهیلات 6500 میلیارد تومانی به یک نفر خبر داد که بخش عمده آن توسط یک بانک پرداخت شده است. بر این اساس یک مقام آگاه در گفت‌وگو با فارس با اشاره به جزئیات این ماجرا، اظهار داشت: اگر فرد مورد نظر رئیس قوه‌قضائیه آقای «م- ر» و صاحب گروه صنعتی «ص» است، این فرد 4000 میلیارد تومان به یک بانک خصوصی بدهکار است و البته به 2 بانک دولتی هم بدهی کلانی دارد.

وی افزود: این فرد که تولیدکننده لوله پروفیل است، علت شکل‌گیری بخشی از بدهی خود را عدم وصول طلب خود از برخی شرکت‌‌های پیمانکاری عنوان و اعلام آمادگی می‌کند بابت بدهی‌اش کارخانه‌های او تحویل بانک شود. این مقام آگاه در پاسخ به این پرسش که چگونه بانک به این فرد 4 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است، گفت: بخش عمده این تسهیلات، ال‌سی بوده به طوری که فقط در یک مرحله بانک برای او 600 میلیون یورو ال‌سی باز کرده بود. با توجه به نرخ حدود 4 هزار تومانی یورو در بازار، تنها 2400 میلیارد تومان از آن مختص این یک فقره ال‌سی است. این تسهیلات در حدود سال‌های 80 پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: برای بازپرداخت تسهیلات، این گروه اعلام کرده نمی‌تواند تسهیلات را بپردازد و اگر بانک مایل است واحدهای تولیدی او را به جای بدهی تحویل بگیرد. این کارخانه‌ها در مشهد، آمل، ساوه و امارات بوده و یک مجموعه بزرگ است. یک مقام آگاه دیگر نیز در این زمینه گفت: این فرد به یک بانک دولتی هم بدهی ارزی دارد اما رقم آن بسیار کمتر از این ارقام است. وی افزود: این بدهی در اصل 4000 میلیارد تومان بوده اما در بررسی‌ بد‌هی، سود آتی در مهلت ممکن بازپرداخت تعیین و رقم کل بدهی مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: معمولا فرآیند پیگیری و وصول مطالبات 2 سال زمان می‌برد و برای هر سال که از آن بگذرد 25 درصد سود منظور می‌شود. بنابراین بدهی 4 هزار میلیارد تومانی این فرد به بانک خصوصی در 2 سال به حدود 6250 میلیارد تومان می‌رسد. رئیس قوه‌قضائیه 29 بهمن‌ماه امسال با اشاره به پرونده‌ها مطالبات معوق بانکی، گفت: اخیرا 3-2 پرونده بزرگ بانکی مطرح است که در یکی از آنها شخصی 6500 میلیارد تومان از بانک‌ها وام گرفته است.

ارسال نظر

آخرین اخبار