بر اساس آمار و اطلاعات بانک مرکزی اکنون 42 بانک و موسسه اعتباری مجاز در کشور فعال است و باقی موسسات در لیست غیرمجازها قرار می‌گیرند.

اسامی بانک های مجاز و موسسات غیرمجاز

به گزارش گلستان 24؛ بر اساس اعلام بانک مرکزی اکنون 42 بانک و موسسه اعتباری مجاز در کشور فعال هستند و تمامی موسسات دیگر و آنچه که در لیست این بانک قرار ندارند، غیرمجاز و فاقد مجوز قانونی برای فعالیت تلقی می‌شوند.

بدین ترتیب اکنون 5 موسسه اعتباری کاسپین، ملل، کوثر مرکزی، توسعه و نور در زمره مجازها قرار می‌گیرند و موسسات اعتباری دیگر که حتی نام برخی از آنها با فعال بودن شعب در خیابان‌های سطح شهر به چشم می‌خورد، غیرمجاز هستند.

همچنین بر اساس اعلام بانک مرکزی 49 صندوق قرض‌الحسنه، 262 تعاونی اعتباری، 562 صرافی و 30 لیزینگ در لیست موسسات مجاز و دارای مجوز در سطح کشور مشغول به فعالیت هستند. دو موسسه اعتباری ثامن و بانک مهر اقتصاد نیز در لیست دریافت مجوزها از بانک مرکزی قرار دارند.

این بانک بارها نسبت به سپرده‌گذاری در موسسات غیرمجاز به مردم هشدار داده و حتی حذف موسسات اعتباری غیرمجاز در دولت یازدهم به عنوان یکی از محوری‌ترین رویکردهای بانک مرکزی و سیاست‌های نظام بانکی قرار گرفته است. در همین راستا تعدادی از موسسات اعتباری فاقد مجاز اما فعال منحل و تعدادی هم ادغام شدند تا بدین ترتیب سپرده‌گذاران آنها تعیین تکلیف شوند.

حالا در روزهای پایانی دولت یازدهم نام تنها 3 موسسه اعتباری غیرمجاز در لیست بانک مرکزی باقی مانده که بنابر بر وعده سیف رئیس کل بانک مرکزی آنها نیز به زودی تعیین تکلیف خواهند شد. تعاونی اعتباری وحدت و البرز ایرانیان که تحت عنوان موسسه اعتباری آرمان فعالیت دارند و تعاونی اعتباری افضل توس.

بنا بر اعلام فرشاد حیدری معاون نظارتی بانک مرکزی هم سال 97 بازار پولی ـ مالی کشور به طور کامل مجاز، قانونی و زیر نظر بانک مرکزی فعالیت خواهد کرد.

البته پیش از آغاز ساماندهی موسسات اعتباری فاقد مجوز، موسساتی نظیز ثامن الحجج، صالحین، عسکریه، اعتماد ایرانیان، انصار، سینا، افضل توس، فرشتگان، ثامن الائمه، کارسازان آینده، قوامین، حافظ، مهر، کوثر، ریحانه گستر مشیز، مولی الموحدین و تعدادی دیگر بدون مجوز بانک مرکزی فعالیت داشته و این موسسات مشکلاتی را نیر برای سپرده‌گذاران خود ایجاد کرده بودند.

بدین ترتیب در راستای ساماندهی تعاونی‌های اعتباری غیرمجاز از سوی بانک مرکزی درنهایت شورای پول و اعتباری با ادغام 8 تعاونی فرشتگان، الزهرا، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، عام کشاورزان مازندران، حسنات، پیوند، بدر توس و امید جلین موافقت و بدین ترتیب موسسه اعتباری کاسپین مجوز فعالیت دریافت کرد.

موسسه اعتباری آرمان هم با ادغام دو تعاونی غیرمجاز تشکیل شد اما نتوانست موفق به دریافت مجوز بانک مرکزی برای فعالیت شود و همچنان در لیست غیرمجازها باقی ماند و بدین ترتیب شاهد ناتوانی مسئولان آن در عمل به تعهدات و تجمع سپرده‌گذاران آن بودیم. البته مدیریت دارائی‌ها و بدهی‌های تعاونی اعتباری وحدت (آرمان) از سوی بانک مرکزی به موسسه اعتباری ملل واگذار شد.

در ادامه برنامه بانک مرکزی برای ساماندهی نظام بانکی کشور که از سال 89 و با تصویب قانون ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی شکل گرفت، موسسه مالی و اعتباری سینا، موسسه مالی و اعتباری انصار، موسسه مالی و اعتباری ایرانیان، موسسه مالی و اعتباری مولی الموحدین و موسسه مالی و اعتباری قوامین با دریافت مجوز توانستند با تابلوی بانک سینا، بانک انصار، بانک حکمت ایرانیان، بانک ایران زمین و بانک قوامین فعالیت خود را ادامه دهند. همچنین صالحین، آتی و باک تات هم با هم ادغام شدند و بدین ترتیب بانک آینده تشکیل شد.

اما با بالا گرفتن مشکلات دو موسسه اعتباری میزان و ثامن الحجج و اعتراض‌های سپرده‌گذاران، این دو نیز در اواخر سال 94 منحل شدند و تمامی تعهدات آنها به بانک‌های صادرات و پارسیان محول شد تا سپرده‌گذاران بتوانند امور مربوط به سپرده‌های خود را با اطمینان بیش‌تری پیگیری کنند.

پیشگامان، ریحانه گستر مشیز و کارسازان آینده هم با هم ادغام شدند و تحت عنوان موسسه اعتباری نور از بانک مرکزی مجوز فعالیت دریافت کردند.

حالا انتظار می‌رود همزمان با اهتمام بانک مرکزی برای ساماندهی بازار غیرمجارها، مردم نیز به هشدارها برای سپرده‌گذاری در موسسات غیرمجاز توجه کنند و با عدم قبول ریسک موسسات دارای سود سپرده بالا و غیرمتعارف در نهایت در بسته شدن پرونده موسسات اعتباری غیرمجاز برای همیشه همراه باشند.

/ آنا

ارسال نظر

آخرین اخبار