سپرده‌گذاران بدرتوس که پس از حدود چهار سال بایکوت خبری از پیگیری مطالبات خود از نهادهای قضایی و دولتی به نتیجه‌ای نرسیده‌اند، می‌گویند مسئولان کاسپین به جای پاسخ‌گویی به آن‌ها توصیه کرده‌اند که بهتر است تجمع کنند!

برخورد دوگانه با سپرده‌گذاران مؤسسات مالی غیرمجاز

 پیرو پیگیری‌های شهرآرا از مشکلات سپرده‌گذاران مؤسسه مالی اعتباری منحل شده بدرتوس که گزارش‌های آن چندین نوبت در صفحات مختلف روزنامه به چاپ رسید، برخی از سپرده‌گذاران این مؤسسه با حضور در تحریریه شهرآرا از رسانه‌های استان درخواست کمک کردند.
به گزارش گلستان24؛ سپرده‌گذاران بدرتوس که پس از حدود چهار سال بایکوت خبری از پیگیری مطالبات خود از نهادهای قضایی و دولتی به نتیجه‌ای نرسیده‌اند، می‌گویند مسئولان کاسپین به جای پاسخ‌گویی به آن‌ها توصیه کرده‌اند که بهتر است تجمع کنند! توصیه‌ای که به گفته مالباختگان این مؤسسه بیشتر از آنکه آن‌ها را به سرمایه‌شان برساند، به نفع کاسپین است چراکه فشار رسانه‌ای ناشی از آن می‌تواند بانک مرکزی را وادار به اعطای خط اعتباری به نام سپرده‌گذاران کاسپین و به کام دیگران کند. بدر توس، یکی از هشت تعاونی منحله‌ (فرشتگان، تعاونی امید جلین گرگان، عام کشاورزان مازندران، حسنات اصفهان، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، الزهراءمشهد، بدر توس و پیوند) است که درپایان سال ۱۳۹۴ و با وکالت بلاعزل محضری در مجموعه کاسپین قرار گرفته و این مؤسسه رسما مسئول رسیدگی به امور مربوط به آن و سپرده‌گذارانش شده است. مدیرعامل این مؤسسه هم‌ در زندان به سر می‌برد و به گفته سپرده‌گذاران بدرتوس، اعضای هیئت مدیره‌ سابق هفت تعاونی دیگر که اکنون زیرمجموعه کاسپین قرار گرفته‌اند، با سوق دادن ۵٠٠ میلیارد تومان خط اعتباری که بانک مرکزی به سپرده‌گذاران کاسپین اختصاص داده بود به سمت سپرده‌گذاران سابق خودشان، باعث شده‌اند که به جز موارد اندکی، پولی به آن‌ها تعلق نگیرد و به نوعی رفتاری تبعیض‌آمیز بین سپرده‌گذاران این ٨ مؤسسه داشته باشند، چراکه کسی نیست که از بدرتوس دفاع کند. پیشتر رئیس حوزه خراسان مؤسسه کاسپین به شهرآرا گفته بود: به دلیل اینکه بدر توس دارایی‌های لازم را ندارد، هنوز مؤسسه کاسپین در قبال آن تصمیمی نگرفته است. بر همین اساس، باید یک خط اعتباری مجزا برای آن‌ها تصویب شود. رمضانی از سپرده‌گذاران بدر توس که چهار سال پیش سرمایه ٣٠ ساله زندگی‌اش را که شامل یک ملک می‌شد در این مؤسسه سرمایه‌گذاری کرد به خبرنگار ما می‌گوید: زمانی که می‌خواستم در این مؤسسه سپرده‌گذاری کنم شخصا با بانک مرکزی تهران تماس گرفتم و استعلام کردم گفتند مشکلی ندارد. حدود یک ماه پیش شخصا به تهران رفتم و با اعضای هیئت مدیره کاسپین به جز مدیرعامل آن صحبت کردم. آقای قادر محمدی، رئیس هیئت مدیره، از من پرسید شما چند نفرید؟ گفتم حدود چهار هزار نفر. به من گفت: نفری بیست هزار تومان بگذارید هم حقوق هیئت تسویه‌تان را بدهید و هم پول تمبر دادگاه را بدهید که ملک‌های بدرتوس را بگیرند!
وی می‌افزاید: دی ماه ٩٣ سود بانک‌ها بین ٢٢ تا ٢٣ درصد طبق تعرفه بانک مرکزی بوده است. سود سپرده من هم ٢٣ درصد است. سودهای ٨٠ درصدی که آقای سیف می‌گوید مربوط به کاسپین نیست. بالاترین سودی که ما داشتیم ٣٠ درصد بوده که همان ابتدا که به مشکل خورد مابه‌التفاوت آن را تا ٢٣ درصد کم کردند و از ابتدای مهر ٩۴ هم دیگر هیچ سودی به ما پرداخت نشده‌است. خیلی جالب است که به ما که همه زندگی‌مان را از دست داده‌ایم حالا برچسب طمع‌کاری می‌زنند!
طاهری نیز سپرده‌گذار دیگری است که شغل آزاد دارد. او که بخشی از سرمایه‌ در گردش شغلش را در بدرتوس سپرده‌گذاری کرده است اکنون با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند چراکه اعتبار کاری‌اش را تا حدودی از دست داده است. او می‌گوید: قرار بود به من سود ١٩ درصد بدهند. متأسفانه همه مدیران اعلام می‌کنند که ٩٨ درصد سپرده‌گذاران مشکلشان حل شده‌است. این سؤال برای ما ایجاد شده که این ٩٨ درصد شامل چه کسانی هستند؟ چرا به دروغ این آمار را می‌دهند؟

/شهرآرا

ارسال نظر

  • ناشناس
    0

    ظاهرآمردم را بازیچه قلمدادکرده اید .ازراه قانون این نتیجه رامیدهدبه شعبه بازکننده میروی میگویند به سرپرستی مربوط است به سرپرستی میروی مگویند به تهران مربوط است به تهران میگویی میگویند بانک مرکزی ودولت جلوی حسابهارابسته ماپولی برای پرداخت نداریم بانک مرکزی ودولت هم که این جواب رادارند. من خیلی کمتر از200تومان دارم ویک رالک هم بهم ندادن اونوقت انتظارداری پولی که سالیان سال برای جمع کردن قرن قرون آن که برای تشکیل زندگی وایجاد شغل فرزندانم کنار گذاشته ام وبارها برایش جانم دررفته تابه اینجا کشیده چه رفتاری از خودم نشان دهم متاسفم برایتان که پول به حق مردم را خورده اید به نام دولت تدبیر وامیدوحقوق شهروندی اونوقت پاسکاری هم میکنید والا خیلی مردم باحیا وخوبی داریم با این مسولین بی لیاقت فقط امیدوارم خداوندهیچ کس را ناامید نکند که آن موقع چیزی برای ازدست دادن ندارد.

  • ناشناس
    0

    ببینید عزیزان هی همدیگر را به دروغ گویی یا اینکه چرا رفتی این موسسه یاآن موسسه حساب بازکردی یا به طمع ورزی یا بی سواد متهم کردن همدیگه بسه سر همهمون کلاه گذاستن وکنار نشتن وبه لفاظی های ما که همدیگه را میکوبیم میخندند موسسات مالی هیچ مشکلی نداشتن فقط تنها مشکلشون زیر بار زورگویی های دولتی نرفتن بودوگر نه تمامی سپرده گذاران اگر در موقعت آرامی ازشون سوال کنید هردو طرف از همدیگه راضی بودن این مشکل فقط توسط دولت درست شده پس همگی آگر میخواهید به حق خود برسید اتحاد وهمفکری در کنار موسسات بایستی جلوی زورگویی های بانک مرکزی رابگیریم در دولت های خارجی که در قانون ودینشان حرفی از حق الناس زده نشده اگر سرمایه گذاری جایی اندوخته داشته باشد پس از مرگ وی هم همگی بسیج میشوند تا ورثه آنها را پیدا کنند وتمام معوقات و متعلقات سرمایه گذارراباسود کامل به نرخ روز حساب میکنند وبه آنها بااحترام میدهند اما؟در اینجا صحبت از دین ورعایت حقوق شهروندی که میشود دولتیان ومجلس وقضایی گوش فلک را کر میکنندامادروقت عمل آنها که میبایست از حقوق مردم دفاع کنند دنبال فرصت کوچکی هستن تا حق مردم مظلوم وبی دفاع را بخورند واگر کسی صدایش در آید هزار انگ بهش میچسبانند خدا به داد همه مابرسد که روز حساب وکتاب نزدیک است ما هم خدایی داریم

آخرین اخبار