شعار رئیس کل جدید بانک مرکزی مبنی بر مقابله با رانت ارزی، عرضه نسخه ارزی مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیاب شدن بلیت سفر به برخی کشورهای خارجی به دلیل اختصاص دلار 4200 تومانی از جمله مسائل مهمی است که مطبوعات ایران امروز به آن پرداخته‌اند.

خط و نشان رئیس جدید بانک مرکزی

روزنامه‌های روز یکشنبه هفتم مرداد ماه سال ۱۳۹۷ به موضوعات مختلفی پرداخته‌اند که شاید یکی از مهمترین آنها مسائل مربوط به بازار ارز است. روزنامه‌های ایران، دنیای‌اقتصاد، شهروند و جام جم هرکدام به شکلی مطالبی درباره بازار ارز را در صفحه نخست خود برجسته کرده‌اند.

به گزارش گلستان24؛ یکی از مطبوعاتی که امروز به صورت مبسوط به مساله ارز پرداخته روزنامه ایران است. این روزنامه با تیتر «رانت ارزی را حذف می‌کنم» اشاره کرده که این سخن رئیس کل جدید بانک مرکزی است و در توضیح آن نوشته : «عبدالناصر همتی در اولین اظهاراتش در سمت ریاست کل بانک مرکزی از برنامه‌های خود برای کنترل بازار ارز خبر داد و گفت که رانت ارزی را حذف خواهد کرد. رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به برخی دلایلی که موجب ایجاد شرایط کنونی در بازار ارز شده است، گفت: این وضعیت ناشی از ناترازی‌های ترازنامه نظام بانکی، بی‌تدبیری در استفاده از ابزارهای سیاست پولی و سردرگمی در اعمال سیاست‌های ارزی است که همین امر نابسامانی در بازار ارز، عدم کنترل و هدایت جریان نقدینگی و ایجاد نقدینگی بی‌ضابطه از سوی شبکه بانکی را به دنبال داشته است.»

روزنامه جام‌جم نیز همین مساله را برجسته و تیتر زده است: «حذف رانت ارزی». این روزنامه در این مورد به اظهارات مسئولان در جلسه تودیع و معارفه روسای قبل و فعلی بانک مرکزی اشاره و خاطرنشان کرده که رئیس سابق بانک مرکزی از عدم استقلال بانک مرکزی گلایه کرده و گفته که استقلال بانک مرکزی یکی از ملاحظات مهم در نظام اقتصادی کشور است.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس به صراحت بیان می‌کند پناهگاه دلار در مقابل نقدینگی، انتخاب درست قیمت و مداخله صحیح در بازار است.

در همین حال روزنامه دنیای‌اقتصاد ترجیح داده که تیتر یک خود را به گزارش ارزی مرکز پژوهش‌های مجلس اختصاص دهد. این روزنامه نوشته است: «مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار گزارشی ضمن بررسی و تحلیل علل افزایش نرخ ارز و نوسانات در بازارهای مختلف، منطبق با نظر شورای پول و اعتبار، به سیاست‌گذاران توصیه کرده است تا به جای انکار واقعیت ارزی با بسترسازی برای معامله ارز با نرخ توافقی و تعمیق بازار دوم ارز، از پیچیده‌تر شدن مدیریت اقتصاد جلوگیری کنند.

به عقیده کارشناسان این مرکز، شیوه فعلی مدیریت ارز در کشور چیزی فراتر از انکار واقعیت بوده و علاوه‌ بر انحراف در تخصیص منابع و کاهش انگیزه صادرات، بسترساز تخصیص منابع ارزی به رانت‌جویانی است که به جای منفعت عمومی، سود شخصی را دنبال می‌کنند.

نکته جالب توجه گزارش، تایید ناکامی اهداف ضد تورمی سیاست تخصیص ارز با نرخ مصوب به نیازهای اساسی است. گزارش به صراحت بیان می‌کند پناهگاه دلار در مقابل نقدینگی، انتخاب درست قیمت و مداخله صحیح در بازار است. از نگاه مرکز پژوهش‌ها، انتخاب نرخ درست مانعی برابر انگیزه‌های سفته‌بازانه خواهد بود. در مجموع گزارش این مرکز، پیشنهاد اخیر شورای پول و اعتبار و اظهارنظرهای برخی ائمه‌ جمعه، از همگرایی برای پایان‌بخشی به مکانیزم رانت‌زای فعلی حکایت دارد.»

در همین حال روزنامه شهروند نیز به به تقاضای ارزی برای سفرهای خارجی پرداخته و تیتر یک خود را این چنین نوشته است: «ایرانی‌ها در صف سفر خارجی!» . طبق ادعای این روزنامه در آخرین روزهای دلار ۴۲۰۰ تومانی سفر، بلیت بسیاری از کشورهای خارجی کمیاب شده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار