جلوگیری از خام فروشی و وابسته کردن اقتصاد کشور به فروش نفت میتواند راهی موثر جهت کم اثر کردن فشار ها وتحریم های آمریکاو اروپا علیه کشور باشد.

وابستگی به نفت نقطه ضعف کشور در مقابل فشار های غرب است

به گزارش گلستان24؛آمریکا به عنوان یک ابرقدرت جهانی و عضو تاثیر گذار شورای امنیت ملی،همواره در تلاش است با مستعمره کردن سایر کشورها واستفاده از منابع و ظرفیت های آنان به اهداف خود دست یابد و منافعش را تامین کند.

حال هم با استفاده از قدرت اقتصادی خود و دلار، به رعب و تهدید سایر کشورها اقدام می کند، در واقع قدرت اقصادی آمریکا تبدیل به ابزار منع کشورها از رابطه با ایران شده است.

جدید ترین عصاره این سیاستش را می توان در ادعای اروپا مبنی برناتوانی اش در اجبار کشورهای اروپایی برای رابطه با ایران است چرا که اروپا تحریم های آمریکا را بهانه کرده است و مدعی شده است که نمی تواند بانک ها و شرکت های خصوصی اش را مجبور به رابطه با ایران کند.

درواقع شرکت ها و بانک های اروپایی از ترس تحریم آمریکا،ریسک رابطه با ایران را نمی پذیرند،این رفتارنشئت گرفته اروپا از آمریکا را می توان به سایر کشورها تعمیم داد که آنها نیز از استرس به خطر افتادن منابع و منافع شان،دور رابطه با ایران را خط قرمز بکشند.

تا زمانی که این وابستگی کشورها به آمریکا و ترس به خطر افتادن منافع شان وجود داشته باشد، چون برده بی اختیار،تابع سیاست های خوب یا بد آمریکا باقی می مانند.

کشور ایران نیاز باداشتن منابع زیاد از جمله نفت،گاز و دیگر ذخایر معدنی همواره با وجود تحریم های شدید و تمامی مشکلات روی پای خود ایستاده است؛اما وابستگی اقتصاد ایران به فروش نفت باعث شده تا هر از چند گاهی کشور های غربی از جمله امریکا با استفاده از این نقطه ضعف فشار را بر روی ایران بیشتر کنند.

همانطور که گفته شد ایران با داشتن ظرفیت علمی و همچنین منابع زیاد میتوانند با فراوری نفت و تبدیل ان به محصولات جدید وابستگی خود را از نفت کاهش  دهد در آمد ارزی کشور را چند برابر کند.

اما سیاست دولت ها بیشتر مبتنی بر فروش نفت است تا پالایش آن،به همین منظور توسعه پالایشگاه ها،و افزایش صادرات غیر نفتی و وابسته کردن کشور ها به خود می تواند راهی مناسب جهت دور زدن تحریم ها باشد.

انتهای پیام/

 

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار