مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان:

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان با اشاره به اینکه هر ساله ۶۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های گلستان باید لایروبی شود، گفت: برای لایروبی این وسعت از رودخانه‌ها به ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

۶۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های گلستان هر سال نیازمند لایروبی است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری گلستان24، سید محسن حسینی، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: با قیمت امسال، برای لایروبی این وسعت از رودخانه‌ها به ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

وی گفت:این رودخانه‌ها در مناطق مختلفی از جمله شهر‌ها، روستا‌ها، زمین‌های کشاورزی، مراتع، بالادست پل‌ها و سازه‌های تقاطعی و مصب رودخانه‌ها جریان دارندو هر سال حدود ۶۰۰ کیلومتر آن نیازمند لایروبی است.

حسینی افزود: شرکت آب منطقه‌ای امسال از محل اعتبارات مختلف مرتبط با مهندسی رودخانه حدود ۱۱ میلیارد تومان اعتبار برای لایروبی در نظر گرفته است.

وی گفت: با این میزان اعتبار می‌توان ۵۰ کیلومتر از رودخانه را لایروبی کرد که به مناطق اولویت دار اختصاص می‌یابد و هم بازه‌های کوچک مانند سرشاخه‌ها و هم در رودخانه‌های بزرگی، چون گرگانرود، قره سو و اترک لایروبی انجام می‌شود.

وی گفت: در کنار لای رودخانه‌ها، بوته‌هایی مانندگز روییده می‌شود که هزینه لایروبی را افزایش می‌دهد و در مناطقی که رودخانه در شهر یا روستا جاری است باید لای‌ها به جای دیگر منتقل شود که این امر نیز هزینه‌ها را بیشتر می‌کند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان افزود:هر سال دیگر دستگاه‌های اجرایی مانند شهرداری، دهیاری، جهاد کشاورزی و راهداری اعتباراتی برای لایروبی دارند که در مجموع هر سال کمتر از ۲۰۰ کیلومتر لایروبی انجام می‌شود.

حسینی افزود: پس از سیل بزرگ اخیر، با افزایش اعتبارات و کمک ارتش وسپاه در سال ۹۸ و ۹۹ حدود ۵۰۰ کیلومتر لایروبی رودخانه انجام شد.

حسینی گفت: ایجاد پوشش گیاهی مناسب در اراضی شیبدار و عملیات آبخیزداری در مراتع و جنگل‌ها سبب می‌شود رسوبات و گل ولای کمتری از فرسایش خاک وارد رودخانه‌ها شود.

حسینی سازه‌های تقاطعی غیراصولی موجود بر روی رودخانه‌ها را از دیگر مولفه‌های تشدید کننده رسوبگذاری در رودخانه‌ها دانست و گفت: نیاز است این سازه‌ها اصلاح شوند.

وی افزود: در گلستان ۳ هزار کیلومتر رودخانه جاری است که حدود یک هزارو ۸۰۰ کیلومتر از این رودخانه‌ها در رده رودخانه‌های پیر طبقه بندی می‌شوند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: مقاطعی از رودخانه‌های بالغ نیز دست هر سه سال یک بار نیازمند لایروبی هستند.

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار