مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: 75 هزار هکتار زمین کشاورزی مرغوب شناسایی شده توسط کارشناسان این مدیریت در مناطق جنوبی استان فاقد زهکشی بوده و نیاز مبرم به اجرای طرح زهکشی دارد.

75 هزار هکتار زمین مرغوب کشاورزی جنوب گلستان فاقد زهکشی است

به گزارش گلستان 24؛ تقی کمال غریبی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی خواستار مشارکت کشاورزان ساکن مناطق جنوبی استان برای استفاده از اجرای طرح زهکشی با هدف مقابله با سیلاب، استفاده از مانداب با ایجاد آب بندان برای زراعت به ویژه در فصول بهار و تابستان، تقویت سفره های زیر زمینی، پاکسازی زمین ها از وجود کودهای شیمیایی و افزایش راندمان تولید شد.

وی اظهار داشت: کشاورزان مناطق مزبور برای برخورداری از این طرح باید زمین های خود را در شهریور ماه و قبل از آغاز کشت پاییزه در اختیار مدیریت آب و خاک جهاد کشاورزی شهرستان ها قرار دهند.

وی گفت: امسال چهار هزار هکتار از زمین های کشاورزی شناسایی شده در جنوب استان برای زهکشی با اعتبار 300 میلیارد ریال از محل ردیف ملی و بیشتر در شهرستان های بندرگز، علی آباد، گرگان و آزادشهر زیر پوشش این طرح می رود.

کمال غریبی در خصوص وضعیت طرح زهکشی زمین های کم بازده شمال استان در سطح 280 هزار هکتار از محل اعتبارات ملی نیز گفت: جهاد کشاورزی استان از سال قبل برای اجرایی شدن این طرح اقدامات خوبی انجام داد و اکنون کشاورزان دو شهرستان گُمیشان و گنبدکاووس از مزایای آن بهره مند شده اند.

وی واگذاری 10 هزار هکتار زمین زهکشی شده در شمال استان به کشاورزان منطقه را از جمله فعالیت های جهادکشاورزی استان اعلام کرد و گفت: اکنون هم این سازمان در سطح 12 هزار هکتار عملیات زهکشی را در دست اجرا دارد.

وی انجام مطالعات برای زهکشی 34 هزار هکتار زمین کشاورزی در سه شهرستان گُمیشان، آق قلا و ترکمن و تهیه اسناد مناقصه آنها و اجرای مطالعه 6 هزار هکتار زمین های پایاب سد وشمگیر برای اجرایی شدن عملیات زهکشی را از دیگر فعالیت های جهادکشاورزی استان برشمرد.

مدیر آب و خاک جهادکشاورزی گلستان همچنین از تهیه اسناد مناقصه اجرای طرح زهکشی در سطح چهار هزار هکتار زمین پایاب سد بوستان واقع در شهرستان کلاله خبر داد و افزود: این طرح طی سال های 98 و 97 با جذب اعتبارات لازم اجرایی می شود.

استان گلستان واقع در شمال کشور با داشتن 650 هزار هکتار زمین کشاورزی از قطب های مهم تولید محصولات زراعی در کشور به شمار می رود و اجرای طرح زهکشی در این اراضی برای افزایش راندمان در مصرف آب، استفاده از نهاده ها و تولید ضروری است.

اقتصاد اصلی جمعیت یک میلیون و 863 هزار نفری در گلستان بر پایه کشاورزی و دامپروری است.

انتهای خبر/ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار