معاون علوم پزشکی گلستان خبرداد؛

گرگان- معاون بهداشت داشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: گلستان رتبه ۶ رشد جمعیت را در کشور دارد و در نرخ باروری کلی رتبه هفتم و در طلاق رتبه پانزدهم و در ازدواج رتبه ششم را داریم.

گلستان رتبه ۶ رشد جمعیت در کشور/ در طلاق جایگاه پانزدهم را داریم

به گزارش گلستان 24؛ موسی الرضا شبیهی بعدازظهر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان اظهارکرد: جمعیت جوان از مقوله‌های توسعه پایدار در هر کشوری بوده و کشور ما هم در جهان به جمعیت جوان شناخته شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گلستان افزود: امید به زندگی ما در طی ۴۵ سال در کشور ما از ۵۴ سال به ۷۴.۵ سال افزایش یافت و این مطلب بیانگر این است که ما بابت جمعیت سالمندی سالم در کشور کار کرده ایم.

وی اضافه کرد: ما در کشور در حال نزدیک شدن به بحران جمعیت هستیم، زمانی هر زوج ایرانی به طور متوسط هفت الی هشت فرزندآوری داشت ولی امروز به عدد ۱.۶۵ رسیده ایم که اگر با همین روش پیش برویم به بحران جمعیت سالمندی می رسیم.

شبیهی بیان کرد: اگر در گذشته با بحران کودکان سرراهی مواجه بودیم با تولد یک تا دو فرزند در هر خانواده در آینده به پدیده سالمند سرراهی دچار می‌شویم زیرا تعداد کم فرزندان قادر به نگهداری پدران و مادران سالمند نیستند و ممکن است سالمندان را در خیابان رها کنند.

معاون بهداشت علوم پزشکی گلستان گفت: رشد جمعیت کشور ۳.۱۴ در سال ۱۳۵۵ به به ۱.۲۴ در سال ۹۵ کاهش پیدا کرده و این روش در حال ادامه است و ادامه این روند جمعیت هشت درصدی پیر را تا ۲۰ درصد می‌رساند.

وی بیان کرد: ما ۴۲ درصد جمعیت صفر تا ۱۴ سال داشتیم ولی همان جمعیت به ۲۴ درصد رسیده است و هرم سنی در حال وارونه شدن و افزایش جمعیت سالمندی است.

شبیهی گفت: سن ازدواج افزایش یافته و زوج‌ها به طور متوسط بعد از چهار سال صاحب فرزند اول می‌شوند، تک فرزندی و دو فرزندی واژه‌های ها خویشاندی از بین می‌برد، تمایل به تک فرزندی و حتی بی فرزندی وجود دارد و رفع این معضلات نیازمند فرهنگ سازی است.

معاون بهداشت علوم پزشکی گلستان گفت: باید با فرهنگ سازی به نرخ جانشینی برسیم و ما حداقل نیاز به سه یا چهار فرزند داریم تا رشد جمعیت داشته باشیم.

وی تصریح کرد: استان گلستان رتبه ۶ رشد جمعیت را در کشور دارد و در نرخ باروری کلی رتبه هفتم کشوری و در طلاق رتبه پانزدهم و در ازدواج رتبه ششم و میزان فوت در رتبه پانزدهم کشوری است./مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار