جام جهانی ۲۰۲۶ تمامی معادلات در فوتبال آسیا را تغییر می‌دهد و از طرفی رویا و هدف همیشگی ایران در جام‌های جهانی هم به واقعیت نزدیک می‌شود.

جام جهانی ۲۰۲۶ و رویای همیشگی ایران

به گزارش گلستان 24، رویای صعود به دور دوم جام جهانی و حضور در مرحله حذفی این مسابقات همچنان برای ایران محقق نشده و فوتبال ایران با نگاه برای تحقق این رویا، خود را برای سه سال و نیم دیگر و جام جهانی ۲۰۲۶ آماده می‌کند؛ جامی که در دوره پیش‌رو با تغییرات بسیاری روبه‌رو شده است و تعداد تیم‌ها رشد بسیاری خواهد داشت.

جام جهانی ۲۰۲۶ کانادا، مکزیک و آمریکا که برای اولین بار با ۴۸ تیم برگزار خواهد شد و به همین دلیل از این پس دیگر شاهد برگزاری یک دوره جام جهانی در یک کشور به خصوص نخواهیم بود. در نتیجه این تغییرات، فیفا سهمیه تمام کشورهای حاضر در جام جهانی را هم افزایش داده است که سهمیه آسیا از ۴ سهمیه مستقیم و یک سهمیه پلی‌آف به ۸ سهمیه مستقیم و یک سهمیه پلی‌آف  افزایش یافته است.

این اتفاق به معنی صعود بسیاری از تیم‌های آسیایی به جام جهانی است که تا قبل از این هرگز در این مسابقات به میدان نرفته بودند و از طرفی تیم‌های قدرتمند قاره مانند ایران، ژاپن، عربستان، کره‌جنوبی و استرالیا بدون دغدغه راهی جام جهانی خواهند شد.

مسابقات انتخابی جام جهانی، از ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳ (۲۸ مهر ۱۴۰۲) تا دو سال آینده یعنی اکتبر ۲۰۲۵ (۱۴۰۴) برگزار خواهد شد و تیم‌های در فاصله ۹ ماه تا جام جهانی تکلیف خود را می‌دانند.

جام جهانی ۲۰۲۶ همانند ادوار گذاشته (به جز جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر) در بهار و تابستان برگزار می‌شود. این مسابقات از ۱۸ خرداد تا ۱۲ تیر ۱۴۰۵ در این سه کشور عضو آمریکای شمالی و مرکزی برگزار خواهد شد.

* صعود ایران به جام جهانی قطعی است؟

نگاهی به ادوار گذشته انتخابی جام جهانی در قاره آسیا نشان می‌دهد ایران صعود کم دغدغه‌ای به جام جهانی داشته است. در سه دوره گذشته ایران، ژاپن و کره‌جنوبی سه تیمی بودند که به طور مستقیم به جام جهانی راه یافتند. عربستان در دو دوره گذشته مستقیما صعود کرده و استرالیا هم با اینکه در هر سه دوره اخیر حاضر بوده، در دو دوره آخر، از طریق پلی آف به جام جهانی راه یافته است.

با افزایش سهمیه‌های آسیا از ۴ به ۸ سهمیه ثابت، می توان تصور کرد که تیم‌های ازبکستان، قطر، عمان، چین، عراق، امارات، سوریه و ویتنام تیم‌هایی هستند که برای کسب سهمیه‌های بعدی آسیا که به تازگی به این قاره اضافه شده رقابت‌ خواهند کرد.

البته چیزی در فوتبال قطعی نیست اما به نظر نمی‌رسد ایران مشکلی برای صعود به جام جهانی نخواهد داشت و از این پس صرف صعود به جام جهانی نمی‌تواند فوتبال ایران را راضی کند. کما اینکه در دوره اخیر، مسئولان دولتی و ورزشی برای سهمیه کسب سهمیه جام جهانی بعد از عملکرد متزلزل ایران در این مسابقات، قول پرداخت پاداش به تیم ملی را داده بودند.

* تیم ملی می‌تواند به دور دوم جام جهانی راه یابد؟

تیم ملی در سه دوره گذشته همواره در سید سوم قرعه کشی جام جهانی قرار گرفته و در دو دوره اخیر در رتبه سوم دور گروهی قرار گرفته است.

هنوز مشخص نیست مسابقات پیش رو در ۱۶ گروه سه تیمی برگزار می‌شود یا ۱۲ گروه ۴ تیمی اما یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد ایران در این صورت در سید دوم مسابقات قرار می‌گیرد و احتمالا به جز اولین حریف تیم ملی که می‌تواند از سید یک باشد، رقبای بعدی ایران از سید سوم و یا چهارم خواهد بود و در این صورت شانس صعود تیم ملی به دور بعد هم افزایش می‌یابد.

با این اوضاع و احوال، هیچ بعید نیست که ایران در هفتمین حضور خود در جام جهانی بتواند طلسم ناکامی در دور گروهی را هم بشکند و بالاخره برای اولین بار به مرحله دوم جام جهانی راه یابد.

هر چند در صورتی که دور گروهی جام جهانی به صورت ۱۶ گروه ۳ تیمی برگزار شود که دو تیم به مرحله حذفی صعود می‌کنند، ایران حتی در یک صورت می‌تواند با یک باخت و یک تساوی هم به مرحله بعد راه یابد!

به طور کلی اینطور به نظر می‌رسد که در جام جهانی آینده رویا و هدف تیم ملی نسبت به ادوار گذشته تغییر خواهد کرد و شاید حتی صرف صعود از دور گروهی هم جوابگوی انتظارات اهالی فوتبال ایران نباشد.

انتهای پیام/ایسنا

ارسال نظر

آخرین اخبار