رییس سازمان گمرک کشور:

رییس سازمان گمرک کشور با اشاره به رشد 1/7 درصدی صادرات ایران در سال جاری تاکیدکرد: کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف ضابطه‌مند شود.

کارت های بازرگانی یک بار مصرف ضابطه مند شود/رشد ١/٧ صادرات ایران در سال جاری

به گزارش گلستان 24؛فرود عسکری بعدازظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهارداشت: گمرک جمهوری اسلامی ایران با توجه به حجم بالای تردد کالا از مبادی رسمی درصدد استفاده از ایکس‌ری‌های پیشرفته نسل جدید است.

وی افزود: در همین راستا، ایکس‌ری پیشرفته و دارای قدرت تجزیه و تحلیل در بندر شهیدرجایی نصب شده در هر 35 ثانیه یک دستگاه اسکن و اطلاعات آن را تجزیه و تحلیل و به جاهای مختلف نظیر درب خروج، پاسگاه‌های بین راهی و همچنین در حوزه ترانزیت گمرکات مرزی ارسال کند.

رئیس کل گمرک ایران با اشاره به کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف، تصریح کرد:  نخستین بار گمرک جمهوری اسلامی ایران براساس رفتار افراد در سامانه ضعف موجود در این گونه کارت‌ها را کشف کرد، البته گمرک متولی کارت‌های بازرگانی نیست، اما این موضوع را به دستگاه‌های ذیربط اعم از اتاق بازرگانی و وزارت صنعت، معدن و تجارت منعکس کردیم و درتلاشیم تا با جلسات برگزار شده با دستگاه‌های مختلف، این کارت‌ها را ضابطه‌مند کنیم تا افرادی که از این کارت‌ها استفاده می‌کنند در اتحادیه‌ای عضو باشد و اتحادیه مربوطه، وی را تائید کند.

عسکری ادامه داد: استفاده از این کارت‌ها باید به گونه‌ای باشد که به فرد اجازه واردات را تا سقف 500 هزار تا یک میلیون دلار داده شود و برای تمدید آن در صورتی که تخلفی مرتکب نشود در مراحل بعدی بتواند از آن استفاده کند.

وی اضافه کرد: همچنین این امنیت باید ایجاد شود که کارت‌های بازرگانی تنها برای تجار واقعی که کار واردات را انجام می‌دهند صادر شود.

رئیس کل گمرک کشور گفت: حجم تجارت خارجی کشور در 10 ماهه نخست سال جاری، حدود 80 میلیارد دلار است که 37 میلیارد دلار آن صادرات بوده که 1/7 درصد رشد داشته است.

عسکری همچنین بیان کرد: از مجموع میزان تجارت خارجی، 42 میلیارد دلار واردات بوده که حدود 22 درصد افزایش یافته است.

وی ابرازداشت: به طور تقریبی، 30 الی 35 درصد حجم تجارت خارجی کشور در استان هرمزگان انجام شده است که در حوزه صادرات 8 میلیارد دلار  و 20 میلیارد دلار واردات در این استان صورت گرفته است.

رئیس کل گمرک کشور بیان داشت: درآمد گمرکات استان هرمزگان حدود 10 هزار میلیارد تومان بوده که حدود 60 درصد درآمد گمرکات کشور در این استان تامین می‌شود، استان هرمزگان به عنوان محل و مأمن تجاری کشور برای سازمان کل گمرک کشور حائز اهمیت است.

عسکری گفت: همچنین در آینده یک دستگاه ایکس‌ری موبایلی در جاهایی که نیاز به استفاده از این دستگاه باشد نصب می‌شود، در مجموع می‌توان گفت که استان هرمزگان نخستین محور برنامه‌های گمرک کشور برای تجارت خارجی است.

وی اذعان داشت: طبق قرارداد با وزارت دفاع درخصوص حمایت از تولید داخل، پنج دستگاه ایکس ری در مرز بازرگان، اینچه برون، باشماق، استان سیستان و بلوچستان نصب خواهد شد.

رئیس کل گمرک کشور افزود: همچنین یک دستگاه ایکس ری موبایلی نیز که در ایستگاه شهیدرجایی تخلیه شده به سرخس ارسال می‌شود، یک دستگاه ایکس ری موبایلی نیز برای استان هرمزگان درنظر گرفته شده که به صورت سیار در مکان‌های مختلف می‌توان از آن استفاده کرد.

عسکری با اشاره ارتباط دستگاه‌های متولی فعالیت گمرکی در پنجره واحد تجارت گفت: گمرک با اکثر دستگاه‌ها ارتباط خوبی دارد، اما اقدامات برخی از دستگاه‌ها سبب بروز معطلی در ارائه خدمات بوده که پس از بررسی به دنبال برگزاری جلسات در مرکز برای رفع آن هستیم.

وی با اشاره به قابل رصد بودن عملکرد و روند فعالیت تمامی دستگاه‌های متولی و حاضر در پنجره واحد تجارت بیان کرد: در سامانه مدت زمان معین برای اقدامات هر اداره بر اظهارنامه‌ها تعیین شده و مقرر است مدت زمان هر دستگاه را استخراج و به آن دستگاه ابلاغ شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار