گلستان درسال 96 شاهد اتفاقات تلخ و شیرین فراوانی بود؛ رویدادهایی که لبخند رضایت را بر لبان مردم این دیار کهن و تاریخی نشاند و گاهی هم تلخی های جانکاهش، اشک به چشمان آورد.

گلستان در سالی که گذشت

گلستان ۲۴ گزارش می دهد ؛ در حالی که آرام آرام صدای پای سال 97 شنیده می شود و سال کهنه جایش را به سال جدید و نو می دهد ، نگاهی گذرا و کوتاه به رویدادهای مهم امسال گلستان داریم.

بی هیچ تردیدی انفجار معدن زمستان یورت آزادشهر و کشته شدن 43 معدنچی و مجروح شدن دهها نفر بزرگترین و البته تلخ ترین حادثه امسال گلستان بود؛ رویدادی که به این زودی ها از خاطر مردم استان پاک نخواهد شد.

*فروردین

**در اولین روزهای فروردین اتوبوس راهیان نور بندرترکمن در جاده خرم آباد - بروجرد استان لرستان واژگون شد و بر اثر این حادثه یک نفر کشته و 19 نفر مجروح شدند

** در نوزدهمین روز فروردین علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای شرکت در آئین بهره برداری از چند طرح به گلستان سفر کردند.

ربیعی از طرف دولت به عنوان وزیر معین گلستان در زمینه اقتصاد مقاومتی است.

** در این ماه همچنین صلاحیت 95.2 درصد داوطلبان شرکت در پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای گلستان تایید شد.

در این انتخابات که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد 8 هزار و 484 نفر در استان نام نویسی کردند که 28 نفر از ادامه حضور انصراف دادند و 30 نفر هم رد صلاحیت شدند.

پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری 29 اردیبهشت ماه با مشارکت 78.7 درصدی مردم گلستان برگزار شد.

** در این ماه طرح تعریض خط راه آهن اینچه برون گنبدکاووس با هدف کاهش هزینه های تعویض بوژی به طول 3200 متر با 150 میلیارد ریال اعتبار آغاز شد، کاهش و یا حذف هزینه های تعویض بوژی برای تجار و بازرگانان ایرانی معادل 150 فرانک سوئیس برای هر بار و فراهم شدن امکان صادرات مواد خوراکی از این طریق و با واگن های یخچال دار از جمله مزایای تعریض این خط آهن است.

**در این ماه همچنین گلستان میزبانی از اردوی تیم ملی والیبال دانش آموزی را برعهده گرفت، برخورداری از امکانات مناسب و شرایط آب و هوایی مشابه اندونزی (محل برگزاری مسابقات آسیایی) از جمله دلیل اقبال کادر فنی تیم ها برای برپایی اردو در گلستان است.

تا پایان سال 96 بسیاری از رشته های ورزشی گلستان را برای برگزاری اردوهای کوتاه و بلند مدت خود انتخاب کردند.

*اردیبهشت

**انفجار معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر از اتفاقاتی بود که ابعاد ملی یافت و سوز و گذار ناشی از جانباختن معدنچیان، ایران را در ماتم برد.

این اتفاق ظهر 13 اردیبشهت ماه رخ داد و بر اثر آن 43 تن جان باختند و 73 کارگر مصدوم شدند، علاوه بر صدور پیام بسیاری از شخصیت های داخلی و خارجی از جمله مقام معظم رهبری در خصوص این حادثه، دکتر روحانی رییس جمهوری و چند وزیر کابینه برای کاهش آلام حادثه دیدگان به آزادشهر سفر کرده و از نزدیک ابعاد حادثه را بررسی کردند.

به گفته معدنچیان؛ تونلی که انفجار در آن رخ داد؛ تونل بن‌بست این معدن بوده و فقط یک راه خروجی داشت و این مساله امداد رسانی و نجات را سخت کرده بود.

حسن صادقلو استاندار وقت گلستان درباره این حادثه گفت که توقف واگن و لوکوموتیو در داخل تونل و سهل‌انگاری یکی از تعمیرکاران؛ موجب ایجاد جرقه‌ و انفجار در معدن شده است.

** در این ماه و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیین بزرگداشت دویست و هشتاد و چهارمین سال تولد مختومقلی فراغی شاعر و عارف بزرگ ترکمن در محل آرامگاه وی در آق توقای شهرستان مراوه تپه برگزار شد.

هیچ یک از شاعران ترکمن نتوانسته اند به مرتبه علمی و ادبی مختومقلی برسند و او به عنوان احیاگر زبان و ادبیات ترکمن شناخته می شود.

** فاضل رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان در این ماه اعلام کرد: همه شهرهای زیر 20 هزار نفر استان دارای پزشک خانواده هستند و 136 مرکز این طرح را در گلستان اجرا می‌ کنند.

*خرداد

** نقشه محدوده منطقه آزاد اقتصادی اینچه برون خردادماه در شورای عالی مناطق آزاد تصویب شد، راه اندازی این منطقه به عنوان یکی از مطالبات مردم استان در سفر سال 93 هیات دولت به گلستان به تصویب رسید ،اما تاکنون و به دلایل گوناگون اجرایی نشده است.

با تایید نقشه های مناطق آزاد جدید از جمله اینچه برون در هیات دولت و ارائه به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، رای مثبت نمایندگان مجلس می تواند تایید کننده نهایی راه اندازی این منطقه آزاد باشد.

مسئولین گلستانی راه اندازی این منطقه را راهکار نجات اقتصاد استان و حرکت به سمت توسعه پایدار و افزایش درآمد می دانند.

** در این ماه همچنین اخباری مبنی بر تلف شدن پلنگ هیرکان با وجود تکذیب های اداره کل محیط زیست گلستان منتشر شد، در ابتدا معاون محیط زیست طبیعی گلستان گفت شایعه های منتشر شده در شبکه های اجتماعی در خصوص مرگ هیرکان واقعیت ندارد، اما در ادامه این مساله تایید شد.

نزدیک به 3 سال قبل بود که ناگهان سر و کله 2 توله پلنگ در مقابل اداره محیط‌ زیست شهرستان کردکوی واقع در غرب استان گلستان پیدا شد وفرد یا افرادی که هیچگاه هویتشان معلوم نشد این خواهر و برادر را از طریق سر راه قرار دادن وارد ماجراهایی کردند که فرجام زندگی یکی از آنها مرگ بود.

این 2 توله پلنگ که بعدها هیرکان و ورکان نام گرفتند به کارشناسان ذیربط در سازمان حفاظت محیط زیست سپرده شدند و پس از دو سال هیرکان در پارک ملی گلستان رها شد اما سرانجامی جز مرگ نداشت.

پس از تجربه ناموفق هیرکان، پلنگ نرهمزاد ( ورکان ) راه دیگری را برای ادامه زندگی در پیش گرفت وبه جایگاه جدیدش در باغ وحش باراجین قزوین منتقل شد.

*تیر

** در این ماه و با تصویب استانداری گلستان ساعت کار ادارات با هدف کاهش مصرف انرژی در روزهای گرم سال تغییر کرد و یک ساعت زودتر آغاز شد.

گرمای کم سابقه تابستان امسال و افزایش بی رویه مصرف برق چاره ای جز اجرای طرح های پیشگیرانه در راستای کم شدن مصرف برای مسئولان گلستانی باقی نگذاشت، هرچند پس از پایان طرح نتیجه آن در کاهش مصرف اعلام نشد.

*مرداد

** قاضی دادگاه مراوه تپه در شرق گلستان، بهره بردارغیرمجاز آب از چاه را به تهیه مقاله پژوهشی درباره آثار منفی برداشت غیرمجاز آب از سفره های زیرزمینی محکوم کرد، تعیین مجازات های جایگزین فقط شامل این مورد نبود و قضات گلستانی احکام متعدد جایگزینی صادر کردند که برخی از آنها بازتاب رسانه ای در کشور داشت، آخرین نمونه این گونه احکام ،محکوم شدن چند متهم در شهرستان گالیکش به کاشتن 3 هزار اصله درخت بود.

** وقوع سیل در مناطق شرقی و مرکزی گلستان مهمترین اتفاق رخ داده در مرداد ماه بود که براثر آن چهار نفر کشته شدند که شامل یک خانواده 3 نفره در علی آبادکتول و یک جوان در روستای داشلی برون گنبدکاووس بود.

این سیلاب همچنین خسارت های زیادی به شهرهای علی آباد کتول، آزادشهر، کلاله، مینودشت و گرگان وارد کرد.

محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهوری در حاشیه بازدید از مناطق سیلزده استان میزان خسارت وارد شده را یکهزار 440 میلیارد ریال اعلام کرد.

او یکی از راه حل های جلوگیری از بروز خسارت سیل در گلستان را اجرای طرح هایی مانند سدسرشاخه گیر، سازه سنگی و اجرای طرح های آبخیزداری بیان کرد و در این پیوند قزلسفلو مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت که برای اجرای این طرح ها به 3هزار و 860 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

* شهریور

** در این ماه سفیر ویتنام به گرگان سفر کرد و با حضور در جشنواره فرهنگ اقوام، از نزدیک با جاذبه ها ، ظرفیت ها و استعدادهای طبیعی و تاریخی این استان آشنا شد، او؛ گلستان را استانی با منابع و توانمندی های بالای طبیعی بیان کرد و گفت: زمینه های جذب سرمایه گذاری در این استان غنی است.

علاوه بر نگوین هونگ تک ، گلستان در سال 96 شاهد حضور چندین سفیر و گروه های اقتصادی خارجی از کشورهای گوناگون و به خصوص آسیای میانه بود که مدیران استان برای تعامل و همکاری بیشتر و جذب سرمایه گذاری های خارجی با هدف رونق بخشیدن به توسعه استان از آنان دعوت کرده بودند.

** به آتش کشیدن گورستان باستانی خالدنبی (ع) شهر کلاله توسط عده ای ناشناس از دیگر اتفاقات این ماه بود که بر اثر آن ، تعدادی از سنگ مزارهای ایستاده این گورستان از بین رفت.

قبرستان باستانی این مجموعه زیارتی و گردشگری یکی از اسرار آمیزترین مناطق گردشگری کشور بوده و هنوز در خصوص زمان و چگونگی پیدایش آن ابهاماتی وجود دارد.

*مهر

** دولت در مهرماه تصمیم گرفت که مسئولیت نمایندگی خود را در گلستان از حسن صادقلو گرفته و به سیدمناف هاشمی بسپارد. هاشمی که اصالتی مازندرانی دارد هشتمین استاندار گلستان و دارای دکترای برنامه ریزی شهری است که پیش از این به عنوان معاون شهردار تهران و معاون وزیر ورزش و جوانان مشغول به کار بوده است، هاشمی برنامه اصلی خود را رفع موانع تولید و توسعه سرمایه گذاری اعلام کرد .

*آبان

** در آبان ماه یک دستگاه اتوبوس مسافربری که از تهران به مقصد گنبدکاووس در حال تردد بود، در منطقه دوگل سوادکوه واژگون شد و 13 نفر که بیشتر آنها گلستانی بودند، جان باختند.

بروز این حادثه کمبودهای ناوگان حمل و نقل عمومی گلستان و ضرورت نوسازی آنها را بار دیگر مطرح کرد، براساس اعلام میقانی مدیرکل راهداری و حمل و نقل گلستان، نزدیک به 70 درصد مسافران بین شهری استان با مینی‌بوس تردد می‌کنند و این در حالی است که سن مینی‌بوس‌های موجود به بالای 30 سال رسیده و دیگر توان و امنیت تردد در جاده‌ها را تامین نمی کنند؛ گلستان دارای 500 دستگاه مینی‌بوس است.

*آذر

** بی شک مهمترین اتفاق این ماه و بزرگترین رویداد سال ورزش استان اولین میزبانی از رقابت های کبدی قهرمانی آسیا بود.

برخورداری از ملی پوشان متعدد، قهرمانی های فراوان و انتساب رییس و عوامل فدراسیون کبدی به گلستان، پذیرش این میزبانی را برای استان آسان تر کرده بود.

در این رویداد کبدی کاران 11 کشور آسیایی به گرگان سفر کردند، مسابقات به خوبی برگزار شد ،اما پوشش مربی مرد تیم بانوان تایلند و ورود او به سالن محل برگزاری مسابقات زنان حاشیه هایی در رسانه ها ایجاد کرد.

براساس قانون ابلاغ شده به تیم های خارجی مربیان مرد تیم های بانوان حق ورود به سالن برگزاری مسابقات زنان را نداشتند ،اما در این میان مربی تیم تایلند با گذاشتن پارچه ای روی سر مخفیانه وارد سالن شد و عکس منتشر شده از او برگزار کنندگان را دچار چالش کرد.

از سوی دیگر ناتوانی تیم ملی ایران از کسب عنوان قهرمانی با وجود برخورداری از امتیاز میزبانی فشارهای زیادی را به فدراسیون کبدی وارد کرد.

* دی

**در این ماه اولین شهردار زن گلستان در شهر مرزی مراوه تپه در منتهی الیه شرق استان کار خود را آغاز کرد، گلالک بیگی زاده کارشناسی ارشد ریاضی دارد، 15 سال در آموزش و پرورش مشغول به کار بوده و به نظر می رسد با افزایش حمایت های دولت از ورود مدیران زن در راس مجموعه های اداری و رسمی باز هم بر تعداد این گونه مدیران در پست های گوناگون افزوده شود.

اولین فرماندار زن دولت تدبیر و امید در استان گلستان مرجان نازقلچی بانوی ترکمنی از بندرترکمن بود که در فاجعه منا جان باخت.

** در این ماه کشور شاهد بروز ناآرامی هایی بود که گلستان هم از آن بی نصیب نماند، عده ای به ظاهر در اعتراض به برخی مشکلات معیشتی اقدام به تجمع در مراکز اصلی شهرها و سردادن شعارها کردند که با دستگیری سرکردگان تجمع ها ،این ناآرامی ها به پایان رسید.

*بهمن

در بهمن شهردار گرگان پس از ماه ها انتخاب شد، داستان دنباله دار انتخاب شهردار مرکز استان گلستان از چندین ماه قبل از برگزاری انتخابات شورای پنجم آغاز شده بود.

حسین صادقلو شهردار پیشین میان اعضای شورا متحدان زیادی داشت و از چهره های مقبول و مورد پذیرش مردم به شمار می رفت، برخی از نامزدهای شورای پنجم با آگاهی از این محبوبیت وعده دادند که اگر وارد صحن شورا شوند ، صادقلو را در شهرداری ابقا خواهند کرد، انتخابات تمام شد اما انتخاب شورا حسین صادقلو نبود درادامه گرگان چند ماه با سرپرستی اداره شد تا بالاخره علیرضا دادبود که اصالتی قائمشهری دارد ، بر مسند شهرداری مرکز گلستان نشست.

** بهمن، ماه بهره برداری از طرح ها و به سرانجام رسیدن پروژه های نیمه کاره و تاثیرگذار بخش های گوناگون استان نیز بود، دراین پیوند هاشمی استاندار گلستان گفت: در این ماه یکهزار و 789 طرح به بهره برداری رسید و یا عملیات ساخت آن آغاز شد.

یکی از موارد مهم و مورد تاکید مسئولان استان ، لزوم زمینه سازی برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی با هدف برون رفت گلستان از مشکلات فراوان اقتصادی و حرکت به سمت ایجاد شغل پایدار است.

هاشمی استاندار گلستان در نشست های متعدد از کم کاری و سنگ اندازی برخی ادارات در روند واگذاری مجوز برای فعالیت بخش خصوصی گلایه کرد.

دیگر اقدام مدیران استان تلاش برای رفع مشکلات صنایع راکد و در شرف ورشکستگی بود، پرداخت وام از محل تسهیلات رونق تولید و اقتصاد مقاومتی موجب فعالیت دوباره برخی صنایع شد اما استاندار گلستان باز هم از عملکرد ضعیف برخی بانک ها در این بخش انتقاد کرد و در یکی از نشست ها رییس یک بانک استان را به دلیل آنچه که ضعف وی در پرداخت وام رفع موانع تولید دانست، از جلسه اخراج کرد.

* اسفند

** اردوی چهل روزه تیم ملی وزنه برداری نوجوانان و جوانان ایران از رویدادهای اسفند ماه گلستان بود که در شهرهای علی آبادکتول و گرگان برگزار شد.

این اردو شامگاه شنبه در شرایطی به پایان رسید که هیچ یک از رکوردهای قبلی وزنه برداران شکسته نشد.

ملی پوشان که خود را برای حضور در رقابت های قهرمانی آسیا و جهان آماده می کنند ، بدون شکستن رکوردها گرگان را ترک کردند تا نگرانی ها برای حضور موثر آنها در جمع برترین های آسیا میان ورزش دوستان بیشتر شود.

سال 96 برای گلستانی با همه تلخی و شیرینی هایش به پایان رسید، اما برخی رویاهای گلستانی ها هنوز به نتیجه نرسیده که از جمله اجرای طرح های گردشگری در جزیره آشوراده ، راه اندازی منطقه آزاد اینچه برون ، احداث راه آهن گرگان – مشهد و تعیین تکلیف پتروشیمی است.

مردم و همچنین مسئولان استان اعتقاد دارند اجرای کامل این طرح ها رویای رسیدن گلستان برای پیوستن به جمع استانهای دارای رشد اقتصادی مطلوب را محقق خواهد کرد.

برخی از این طرح ها که درسفر سال 93 دولت مصوب شده هنوز روی کاغد مانده و عملیات اجرایی آن آغاز نشده است.

سال 97 می تواند برای گلستان آغاز روزهای درخشان در مسیر پیشرفت باشد، تکمیل طرح های نیمه تمام بخش های گوناگون، استفاده بهینه و مطلوب از ظرفیت های گردشگری و آثار تاریخی و طبیعی و حضور اقوام گوناگون، این استان را بیش از همیشه به کامیابی های قابل انتظار و رونق اقتصادی نزدیک خواهد کرد.

 

انتهای پیام /

منبع : خبر فارسی

ارسال نظر

آخرین اخبار