نگاهی به فروش فیلم‌های در حال اکران؛

اکران نوروزی فیلم‌های سینمایی بار دیگر این شانس را به برخی فیلم‌ها داد تا مانند گذشته در ایام نوروز فروش بیش از ده میلیارد را تجربه کنند و روزهای خوشی را سپری کنند، اگرچه برخی از آنان هم آنطور که شایسته بودند مورد استقبال قرار نگرفتند.

غربت "فیلشاه" و ادامه بی‌توجهی به انیمیشن‌ ایرانی/ صدرنشینی"مصادره" و ذائقه طنز پسند مخاطبان ایرانی

به گزارش گلستان ۲۴ ؛ نزدیک به پنج هفته از شروع اکران نوروزی فیلم‌های روی پرده می‌گذرد و به مانند چند سال گذشته استقبال بسیار خوبی از سینماهای کشور به ویژه در ایام نوروز شده است، شاهد این مساله نیز نبود صندلی خالی برخی از فیلم‌ها در بعضی سانس‌ها برای مخاطبان بود.

 

در این میان برخی فیلم‌ها به دلیل تبلیغ مناسب، مضمون فیلم و دیده شدنشان در جشنواره از استقبال بهتری روبرو بودند مانند "به وقت شام" و برخی دیگر علی‌رغم بی‌مهری ها در جشنواره فجر نظر مخاطبان را به خود جلب کرد و بر پایه داستانی که داشتند توانستند به فروش میلیاردی برسند مانند "لاتاری".

البته در صدر فروش فیلم‌های نوروزی باز هم یک فیلم طنز به چشم می‌خورد که علی‌رغم برخی انتقادات توجه مخاطبین را جلب کرد و تا بدین لحظه نزدیک به 11 میلیارد و 400 میلیون تومان فروش داشته است، اگرچه ادامه روند اکران یقینا این رقم را بالاتر خواهد برد.

البته نقطه قوت دیگر اکران‌های نوروزی امسال انیمیشن"فیلشاه" بود که بعد از چندین سال برای کودکان و البته بزرگسالان به اکران درآمد اگرچه آنطور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفت و در سایه فیلم‌هایی مانند "مصادره"، "به وقت شام" و "لاتاری" کمتر مورد توجه قرار گرفت.

"فیلشاه" زبان شیرین طنز کودکانه و شاید نسخه ایرانی "هورتن"

بعد از چندین سال انیمیشن کودکانه‌ای به زبان طنز به اکران نوروزی پرده سینماهای کشور رسید تا نوید روزهای خوبی را برای انیمیشن‌سازان ایرانی بدهد،  اگرچه این انیمیشن نقاط ضعفی هم داشت اما نسبت به دیگر انیمیشن‌های ایرانی از کیفیت، داستان و زبان طنز بهتری برخوردار بود.

"فیلشاه" قصه جنگلی در آفریقا است که رییس گله فیل ها صاحب فرزندی می ‌شود که همه انتظار دارند جانشین رییس گله باشد، اما برخلاف تصور همه «شادفیل» بسیار دست و پا چلفتی است و هیکل گنده‌اش همیشه سبب تخریب و خرابکاری می ‌شود.

گرافیک و داستان انیمیشن شاید در نگاه اول ما را به یاد انیمیشن "هورتن" بیاندازد که صدایی از روی یک ذره غبار می‌شنود و مامور نجات آنها می‌شود، " فیلشاه" اگرچه داستانی متفاوت دارد اما صحنه‌ها و زبان طنز آن بسیار نزدیک به هورتن است که نه تنها نکته ضعف آن محسوب نمی‌شود بلکه باعث جذابیت آن نیز شده است.

اگرچه گرافیک این انیمیبشن نسبت به نسخه‌های خارجی مانند "عصر یخبندان" و "هورتن" ضعیف‌تر بوده و این ضعف نیز قابل کتمان نیست اما به صورت کلی کاری شکیل و زیباست که مژده روزهای پرباری را برای انیمیشن‌سازان ایرانی در صورت حمایت می‌دهد، از سوی دیگر زبان طنز و البته شیرینی آن به کمک گویندگان حرفه‌ای نیز قوت قوتی برای این انیمیشن محسوب می‌شود.

"فیلشاه" تا به این جای جدول فروش توانسته دو میلیارد و 600 میلیون تومان فروش داشته باشد که درست است به نسبت یک انیمیشن کودکانه فروش خوبی به حساب می‌آید اما انتظار می‌رفت با حمایت بیشتر وضعیت بهتری داشت؛ زیرا در مقایسه با دیگر فیلم‌های در حال اکران سالن و سانس کمتری به آن اختصاص داده شده است.

اگر می‌خواهید به همراه فرزندانتان و یا حتی به همراه دوستانتان لحظات خوب و شیرینی را سپری کنید " فیلشاه" را از دست ندهید.

سه صدرنشین اکران نوروزی و اما و اگرهایشان

"مصادره"،"لاتاری" و"به وقت شام" سه فیلم نخست جدول فروش فیلم‌های نوروزی هستند که این جدول نشان می‌دهد همچنان ذائقه مخاطبان ایرانی فیلم‌های طنز را بیشتر می‌پسندد و ترجیح می‌دهند ساعاتی را که در سینما هستند را با لبخند سپری کنند.

دومین رتبه متعلق به فروش نیز در اختیار "لاتاری" قرار گرفت تا بار دیگر ثابت شود همیشه نیاز نیست که فیلم‌ها در جشنواره فجر جایزه باران شوند بلکه گاهی نیز جایزه‌شان را از دست مردم و با رضایت مخاطبین می‌گیرند، لاتاری اگرچه حواشی و اتفاقات زیادی را پشت سر گذاشت اما فروش این فیلم نشان داد مخاطبان سینما بدون جبهه‌گیری و بر اساس انتخاب خودشان به سینماها می‌روند.

"به وقت شام" سومین فیلم در جدول فروش بود که مضمونی واقعی و دردناک داشت که توانست همزادپنداری ایرانیان را به همراه داشته باشد و با فروش بیش از 9 میلیارد تومانی روزهای خوبی را سپری کند، اگرچه از همان روزهای نخست حدس زده می‌شد که با توجه به داستان این فیلم از سوی مخاطبان مورد استقبال قرار گیرد.

روزهای طلایی سینمای ایران و استقبال خوب مخاطبان

شاید بیشتر از ده سال از زمانی نگذشته است که فیلم‌های سینمایی به صورت غیرقانونی از روی پرده سینما دزیده می‌شد و در کنار خیابان با کیفیتی نازل به فروش می‌رسید. آن روزها حال سینمای ایران خوب نبود و سینماگران کلافه و مخاطبان فراری از پرده سینما شده بودند.

اما رفته رفته این معضل حل شد و مخاطبان ایرانی با احترام به خود فیلم‌های در حال اکران را از روی پرده سینما به تماشا نشستند تا امروز بسیاری از فیلم‌های سینمایی در حال اکران به فروش میلیاردی برسند و مطابق ذائقه ایرانی به فیلم‌سازی بپردازند.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار