معاون تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان:

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: با توجه به اینکه بارندگی بسیار خوبی را در سطح استان گلستان شاهد بودیم به دلیل ایجاد رطوبت در مزارع شرایط برای شیوع بیماری فوزاریوم مهیا است و این بیماری تهدیدی برای مزارع استان گلستان است.

بیماری فوزاریوم، تهدیدی برای مزارع گلستان است/ سمپاشی مزارع در دستور کار کشاورزان قرار گیرد
به گزارش گلستان 24 ؛ محمدرضا عباسی صبح امروز در گفت و گو با خبرنگاران استان گلستان اظهار کرد: بیماری فوزاریوم همچنان تهدیدی برای مزارع استان گلستان محسوب می‌شود و با توجه به بارندگی‌های خوبی که در سطح استان گلستان شاهد بودیم و براساس الگوهای پیش‌یابی اداره‌کل هواشناسی گلستان انتظار داریم طی امروز و فردا نیز شاهد بارش باران در سطح استان گلستان باشیم که شرایط برای وقوع بیماری فوزاریوم در مزارع دور از انتظار نیست زیرا یکی از عوامل شیوع بیماری فوزاریم در مزارع رطوبت است.

وی تصریح کرد: مزارعی که کشت دیرهنگام داشتند و گل‌های گندم آن ظاهر شدند این مزارع تقریبا از خطر شیوع بیماری فوزاریوم مصون ماندند.

* شرایط مطلوب برای شیوع بیماری قارچی در مزارع فراهم است/ کشاورزان استفاده از سمپاشی را در دستور کار خود قرار دهند

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان در خصوص وجود قارچ در مزارع استان ابراز کرد: متاسفانه بیماری قارچی سالیان سال است که در مزارع استان گلستان وجود دارد و با توجه به بارندگی‌هایی که در سطح استان شاهد بودیم و همچنان این بارندگی ادامه دارد بعد از آن شاهد افزایش دما در سطح استان خواهیم بود که شرایط مطلوب برای شیوع بیماری قارچی در مزارع فراهم است زیرا دو عامل رطوبت و افزایش دما شرایط را برای شیوع بیماری قارچی مهیا می‌کند.

عباسی خاطرنشان کرد: مزارعی که در ابتدای کشت از لحاظ بستر کشت از جمله میزان رطوبت مشکل داشتند و در زمان کشت محصولات زراعی از لحاظ بارندگی در شهرستان‌های کلاله، گنبدکاووس و مینودشت مشکل داشتیم که متاسفانه اکنون این مزارع بیشتر در معرض تهدید بیماری‌های قارچی هستند.

وی با بیان اینکه سمپاشی مزارع در دستور کار کشاورزان قرار گیرد، اذعان کرد: کشاورزان در شهرستان‌های گنبدکاووس، کلاله و مینودشت که مزارعشان در معرض بیماری‌های قارچی قرار دارد استفاده از سمپاشی را در دستور کار خود قرار دهند.

* بهترین زمان برای استفاده از سمپاشی هنگام بروز گل‌های گندم در مزارع است/ کشاورزان از اختلاط سموم کشاورزی با کودهای محلول‌پاشی و ریزمغذی جدا بپرهیزند

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان با تاکید بر اینکه کشاورزان سمپاشی مزارع خود را در اولویت کاری خود قرار دهند، ابراز کرد: بهترین زمان برای استفاده از سمپاشی در مزارع هنگام بروز گل‌های گندم در مزارع است.

عباسی با تاکید بر اینکه کشاورزان از اختلاط سموم کشاورزی با کودهای محلول‌پاشی و ریزمغذی جدا بپرهیزند، خاطرنشان کرد: کشاورزان به هیچ وجه از کود فولیکول در مزارع گندم استفاده نکنند زیرا اثر سوزانندگی در مزارع دارد.

وی با بیان اینکه بیماری فوزاریوم در مزارع قابل مشاهده نیست، تصریح کرد: بیماری فوزاریوم بیماری که قابل مشاهده باشد نیست بلکه باید از شیوع این بیماری در سطح مزارع خود جلوگیری کنیم.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار