در حالیکه اخبار ضدونقیضی درباره کشف جسد مومیایی رضاشاه پهلوی در آستان عبدالعظیمم شهر ری مخابره شده عکسی در فضای مجازی منتشر شده که سلفی گرفتن یکی از عوامل حفاری محوطه عبدالعظیم حسنی با جسد مومیایی را نشان می‌دهد که چهره جسد شباهت زیادی با چهره رضاشاه دارد. جنازه کشف‌شده درست در همان مکانی پیدا شده که مقبره تخریب‌شده پهلوی اول در آن‌جا واقع شده بود. جنازه متعلق به هر کسی باشد به دلیل اینکه مومیایی شده یک اثر میراث فرهنگی است و باید حفظ شود.


اخبار ضدونقیض درباره کشف جسد مومیایی رضاشاه پهلوی/ یک ری‌شناس: اگر جسد کشف شده مومیایی باشد، رضا شاه است

به گزارش گلستان ۲۴ ؛ آخرین تصویر از مومیایی رضاشاه در سال 1329 در تهران گرفته شد. سالها بعد صادق خلخالی (حاکم شرع دادگاه انقلاب اسلامی) وقتی مقبره رضا شاه در شهرری را تخریب کرد با قبری خالی روبرو شد و اعلام کرد که پهلوی‌ها، مومیایی را باخود ازکشور خارج کرده اند دیشب اما درحوالی همان مقبره تخریب شده؛ یک مومیایی کشف شد.

در حالی که یک عضو شورای شهر تهران گزارش‌ها درباره کشف یک جسد «مومیایی» در شهر ری را تایید کرده و احتمال داده است که این جسد متعلق به «رضا شاه» باشد، مدیر روابط عمومی آستان عبدالعظیم اعلام کرد که این جسد «مومیایی نیست» و چهره آن هم «مشخص نیست».رضا پهلوی، هم در توئیتی به این خبر واکنش نشان داده و گفته است: اخبار مربوط به پیدا شدن پیکر مومیایی‌شده رضاشاه در شاه‌عبدالعظیم را از نزدیک دنبال می‌کنم.

یکی از اعضای شورای شهر صحت خبر را تایید کرد ولی گفته می‌شود جنازه را دوباره دفن کرده‌اند اما اهالی می‌گویند از محل خارجش کرده‌اند. رییس روابط عمومی حرم حسنی اما گفت این یک جسد معمولی بوده و بقیه حرف‌ها شایعه است. مصطفی آجرلو، گفت که جسد کشف شده «باقی مانده از یک جسد طبیعی است» و «چهره آن قابل تشخیص نیست». وی تاکید کرد که «هیچ جسد مومیایی در این منطقه به دست نیامده است».با ا این حال به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسن خلیل‌آبادی رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران، گفت که این جنازه «مومیایی شده» بوده و در پی حفاری در قسمت غربی صحن شاه‌عبدالعظیم حسنی پیدا شده است. وی تاکید کرد که برخی احتمال می‌دهند، این جنازه مربوط به رضا شاه باشد. خلیل‌آبادی همچنین گفت که جنازه متعلق به هر کسی باشد به دلیل اینکه مومیایی شده یک اثر میراث فرهنگی است و باید حفظ شود.

مقبره رضا شاه پس از انقلاب بهمن 57 توسط ایت الله صادق خلخالی که به عنوان اولین «حاکم شرع» منصوب شده بود، تخریب شد. خلخالی در خاطرات خود مدعی شده بود که هنگام تخریب این آرامگاه جنازه‌ای کشف نشد و محمدرضا پهلوی هنگام خروج از ایران جنازه پدرش را با «با خود برده بود». با این حال فرح پهلوی این ادعا را تکذیب کرده است.

 

 

شهروند نوشت: دیروز حواس خیلی‌ها جمع اخباری درباره یک مومیایی بود؛ یک مومیایی که گفته شد در بخش غربی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) شهرری پیدا شده؛ درست در محوطه مقبره‌ای که اردیبهشت‌سال 59 با خاک یکسان شد و حالا در اردیبهشت‌ماه 38‌سال بعد از آن، میان اخبار جایی پیدا کرده است.

جنازه کشف‌شده درست در همان مکانی پیدا شده که مقبره تخریب‌شده پهلوی اول در آن‌جا واقع شده بود.

احمد ابوحمزه، ری‌شناس هم این موضوع را تأیید می‌کند: «منطقه‌ای که عملیات در آن انجام می‌شد، جنازه دیگری دفن نبوده است. در منابعی که من به آن رجوع کرده‌ام گفته شده در آن نقطه فرد دیگری به شکل مومیایی دفن نشده. بنابراین اگر این جنازه کشف شده مومیایی باشد، صددرصد مربوط به پهلوی اول است. به‌خصوص که آن‌جا هیچ‌وقت محل تدفین مومیایی نبوده است.»

او از منابعی از آستان حرم عبدالعظیم نقل می‌کند که یک جسد کشف شده است: «آنچه من می‌دانم این است که دوستان آستان گفته‌اند که یک جسد پیدا شده و حتی آقای خلیل آبادی، رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای‌شهر تهران هم تأیید کرده است. در این عملیات عمرانی آن محوطه را 10 متر حفر کرده‌اند. این‌جا همان نقطه‌ای است که قبلا مقبره اصلی پهلوی اول بود و همان اوایل انقلاب از سوی انقلابی‌ها تخریب شد. حوزه علمیه در روزهای اخیر درست در همان منطقه درحال بازسازی بود. من حدس می‌زنم با توجه به شور انقلابی مردم آن زمان فقط مقبره را تخریب کردند و دنبال جنازه نگشتند، پس اگر جنازه تاریخی باشد، مربوط به پهلوی اول است.»

 

این عضو انجمن ری‌شناسی می‌گوید که مسأله اصلی، میراث فرهنگی است، نه سیاست: «این جنازه مربوط به هر که باشد، اول این‌که باید تدفین شود، مسأله دیگر این است که در صورت تاریخی بودن می‌تواند یک منبع درآمد برای خود آستان حرم عبدالعظیم باشد. در این صورت مردم می‌توانند ببینند شاهان چه بلایی سر این مملکت آورده‌اند. رضاشاه هم یک نمونه است. ما از لوور آثار را برای آشنایی مردم با تاریخ به ایران می‌آوریم، پس یک مومیایی از یک شاه هم می‌تواند منبعی و سندی از آن دوره تاریخ باشد.»

ابوحمزه ادامه می‌دهد: «میراث بازمانده برای مردم می‌تواند یک کوزه باشد یا یک جنازه. این هم تاریخ است، مثل سنگ قبر ناصرالدین شاه که حالا در موزه گلستان نگهداری می‌شود. اگرچه با وجود تصمیم به تخریب این سنگ قبر در سال‌های گذشته، درنهایت دانستیم که می‌توان از این میراث درآمد داشت و برای آیندگان از تاریخ گفت.»

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار