کمتر از یک‌ماه به آغاز فصل برداشت گندم باقی مانده اما هنوز دولت قیمت خرید تضمینی را اعلام نکرده است.

به گزارش گلستان ۲۴ ؛ گندم استراتژیک‌ترین محصول کشاورزی در کشور است که همواره دولت‌ها تلاش کرده‌اند تا با استفاده از سیاست‌های حمایتی، کشاورزان را به کشت گندم تشویق کنند تا کشور در تولید این محصول به خودکفایی برسد.

اما در شرایطی که قیمت نهاده‌های بخش کشاورزی روزبه روز در حال افزایش است و قیمت نهایی تولید محصول برای کشاورزان گران تمام می‌شود، یکی از مهم‌ترین نوع حمایت‌های دولت، می‌تواند افزایش قیمت خرید تضمینی باشد که تکلیف آن نیز از سوی قانونگذار مشخص شد. قانونی که دولت خود را به ملزم به اجرای آن نمی‌داند و همین مسئله سال‌هاست که داد گندمکاران را درآورده است.

بی‌قانونی دولت در خرید تضمینی

طبق تبصره 6 قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی مصوب سال 68، دولت مکلف است قیمت برخی از محصولات از جمله گندم را که در قانون مشخص شده است، به گونه‌ای تنظیم کند که کمتر از نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی نباشد. به‌رغم اینکه بانک مرکزی نرخ تورم در کشور را 10 درصد اعلام کرده اما شورای عالی اقتصاد، با اینکه کمتر از یک‌ماه دیگر به برداشت این محصول باقی مانده، هنوز نرخ جدید را اعلام نکرده است. این در حالیست که وزارت جهادکشاورزی مکلف است از ابتدای سال زراعی ( مهرماه) قیمت پیشنهادی را به شورای عالی اقتصاد اعلام و شورا نیز پس از یک‌هفته در مورد آن تصمیم‌گیری کند. موضوعی که تاکنون اتفاق نیفتاده و نگرانی‌های کشاورزان را هر روز بیشتر می‌کند.

در گلستان، به عنوان دومین تولیدکننده گندم در کشور در سال زراعی جاری 371 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان به کشت این محصول اختصاص یافته و مسئولان می‌گویند: بیش از یک‌ میلیون و 400 هزار تن محصول از آن برداشت می‌شود. این استان 10 درصد گندم کشور را تولید می‌کند که سالانه از محل فروش این محصول بین 2 هزار تا 2 هزار و 500 میلیارد تومان پول وارد استان می‌شود.

چرا نمایندگان در جلسه با رئیس مجلس سکوت کردند؟

در شرایطی که هنوز فکری به حال گندمکاران نشده و به گفته کشاورزان " دولت سر آنان را بُریده"، نمایندگان گلستان در مجلس شورای اسلامی هم همچنان در خواب هستند و صدایی از آنان بلند نمی‌شود.

موضوعی که سیدمناف هاشمی، استاندار گلستان پس از شنیدن صحبت‌های روسای جهادکشاورزی استان و بنیاد توانمندسازی گندمکاران کشور نسبت به آن واکنش نشان داده و گفته: " تعجب می‌کنم چرا مشکلات گندمکاران و عدم اعلام قیمت خرید تضمینی از سوی نمایندگان استان در جلسه‌ای که با رئیس مجلس داشتیم، بیان نشد".

وی طعنه‌ای هم به آنان زد و گفت: "اگر نمایندگان مجلس که در واقع نمایندگان مردم هستند از بیان و رسانه‌ای کردن این مسئله نگرانند، به‌عنوان نماینده دولت این موضوع را رسانه‌ای و پیگیری خواهم کرد. ما همه از دولت هستیم و باید از آن دفاع کنیم اما باید قبول کنیم که در 3 ماه گذشته، تورم از دست ما خارج شده است؛ چرا در این شرایط فقط کشاورز باید چوب آن را بخورد؟ شورای اقتصاد ماهانه 2 جلسه برگزار می‌کند، آیا مشکلات کشاورزان برای آنها مهم نیست که تاکنون اعلام نظر نکرده‌اند؟ از طرف دیگر معتقدم وزارت جهادکشاورزی نیز این توان را نداشته که از حق محصولات داخلی و حتی از فرمایشات مقام معظم رهبری هم دفاع کند".

علیقلی ایمان، رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران کشور که یکی از کشاورزان پیشرو گلستانی است، در این باره می‌گوید: امسال سال سختی برای کشاورزان خواهد بود و آنان از وضعیت به وجود آمده بسیار ناراحت و عصبانی هستند. بانک مرزی اعلام کرده نرخ تورم 10 درصد بوده و از سویی دیگر هم هزینه‌های تولید 20 درصد افزایش پیدا کرده؛ در چنین شرایطی هنوز دولت تکلیف کشاورزان را مشخص نکرده است.

وی با اشاره به مکاتبات متعددی که با بخش‌های مختلف دولت برای اعلام قیمت خرید تضمینی انجام شده است، می‌گوید: شورای اقتصاد معقتد است چون در سال‌های اخیر قیمت خرید گندم افزایش داشته، لزومی ندارد که امسال هم بر قیمت یک‌هزار و 300 تومان سال قبل اضافه شود. اگر بنا باشد تورم و افزایش هزینه‌های تولید درنظر گرفته نشود، یعنی دولت می‌خواهد گندم کشاورزان را امسال 910 تومان خریداری کند. این ظلم در حق کشاورزی است که یکسال تلاش می‌کند تا کشورش به خارج وابستگی نداشته باشد، اما فریادش به جایی نمی‌رسد.

ایمانی می افزاید: حرف ما اینست اگر دولت منابع مالی لازم را در اختیار ندارد، در زمان خرید گندم همان قیمت یک‌هزار و 300 تومان سال قبل را پرداخت کند ولی مابه‌التفاوت آن را چند ماه بعد بدهد.

نمایندگان استان در مجلس پاسخ ندادند

با اینکه گلستان یکی از قطب‌های مهم کشاورزی کشور است و یک عضو در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی دارد، اما نمایندگان آن تاکنون صحبتی در این زمینه نکرده‌اند یا حداقل کشاورزان تلاشی از آنان ندیده‌اند.

تلاش‌های خبرگزاری تسنیم برای پیگیری این موضوع از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی به علت عدم پاسخگویی تعدادی از نمایندگان بی‌نتیجه ماند تا بازهم کشاورزان این استان شاهد بی‌توجهی نمایندگان نسبت به مشکلات خود باشند.

با این وضعیت کشاورزی این مملکت را تعطیل کنند

یکی از کشاورزان استان با بیان اینکه "دولت سر ما گندمکاران را بُریده است"، در این باره می‌گوید: سال قبل برای اینکه پول گندم‌مان را بگیریم، جان به لب شدیم. دولت نه قیمت مناسبی برای گندم گذاشته و نه اینکه پولش را بموقع می‌دهد. اگر قرار است بی‌تدبیری دولتی‌های همچنان ادامه داشته باشد، بهتر است کشاورزی این ممکلت را تعطیل کنند.

او می‌افزاید: وقتی قیمت بذر و کود و هزینه‌های برداشت و حمل و نقل و غیره روزبه‌روز بیشتر می‌شود، چرا دولت فکری به حال کشاورزان نمی‌کند.

او با انتقاد از بی‌توجهی نمایندگان به مشکلات گندکاران می‌گوید: به‌عنوان کشاورز هنوز یک‌بار قیافه این آقایان را ندیدم و از کسی هم نشنیدم که مثلا فلان آقای نماینده در مورد مشکلات کشاورزان حرفی زده باشد.

برداشت گندم در برخی نقاط کشور آغاز شده و در استان گلستان هم از چند روز دیگر شروع می‌شود اما هنوز کشاورزان به دلیل اعلام نشدن قیمت خرید تضمینی سردرگم هستند و نه دولت و نه نمایندگان مجلس فکری به حال این جهادگران حوزه تولید نکرده‌اند.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار