تأمین داروهای مورد نیاز برای بیماران خاص امری نیست که خیلی آسان تحت تأثیر نوسانات ارز قرار بگیرد چرا که این داروها حکم ادامه زندگی برای این افراد را دارند از سویی به گفته مسوولان، داروهای وارداتی برای بیماران خاص با ارز چند ماه پیش خریداری شده و نباید به قیمت دلار روز به دست بیماران برسد.

نوسانات نرخ ارز و آشفتگی در بازار داروهایی وارداتی/نارضایتی بیماران خاص از افزایش قیمت و کمبود دارو در گلستان
به گزارش گلستان ۲۴ ؛ اگر چه نوسانات نرخ ارز همواره بر اکثر اقلام مورد نیاز مردم تأثیرگذار بوده است اما در روزهای پس از سال نو، نوسانات ارز و افزایش قیمت دلار علاوه بر تأثیر بر قیمت خوراک، پوشاک، مسکن و صدها مورد بی‌ربط یا با ربط بر ارز، این بار قیمت داروهای وارداتی که اغلب مورد نیاز بیماران خاص بوده و البته مشابه داخلی آن نیز وجود ندارد را هدف قرار گرفته است.

تأمین داروهای مورد نیاز برای بیماران خاص امری نیست که خیلی آسان تحت تأثیر نوسانات ارز قرار بگیرد چرا که این داروها حکم ادامه زندگی برای این افراد را دارند از سویی به گفته مسوولان، داروهای وارداتی برای بیماران خاص با ارز چند ماه پیش خریداری شده و نباید به قیمت دلار روز به دست بیماران برسد با این وجود در روزهای اخیر شاهد کمبود و افزایش قیمت داروهای مورد نیاز برای بیماران خاص در سطح استان هستیم، اتفاق ناخوشایندی که به شدت موجب گلایه‌مندی و نارضایتی بیماران و خانواده‎های آنها شده است.

*آشفتگی در بازار بیمار داروهای وارداتی

در همین رابطه یک بانوی گلستانی مبتلا به سرطان پستان در خصوص مشکلاتی که بیماران خاص به خصوص بعد از سال جدید با آن مواجه شدند در گفت و گو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: قبل از سال جدید برای تأمین داروهای مورد نیازم به داروخانه بیمارستان پنجم آذر مراجعه می‎کردم هزینه داروهایم 250 هزار تومان بود که تنها 50 هزار تومان آن را پرداخت می‎کردم اما بعد از عید تنها یک سوم هزینه‎های دارو شامل تخفیف ‎شد و این امر نه تنها برای من بلکه بسیاری از بیماران دیگر مشکلات جدی را ایجاد کرده است.

فاطمه- م بیان کرد:وقتی برای تأمین برخی داروهای مورد نیاز به داروخانه هلال احمر مراجعه می‎کنیم به ما اعلام می‎کنند به دلیل افزایش قیمت دلار،قیمت داروهای وارداتی مشخص نیست و دولت باید این قیمت‎ها را تعیین کند تا در اختیار بیماران قرار بگیرد.

وی ادامه داد: وقتی داروخانه هلال احمر این داروها را در اختیار بیماران خاص قرار ندهد ما مجبور هستیم در بازار آزاد و با هزینه‎ای چند برابر این داروها را تأمین کنیم.

این بانوی گلستانی با ابراز تأسف از اینکه مسوولان مرتبط رسیدگی لازم برای رفع مشکلات بیماران خاص را ندارند افزود: در چند وقت اخیر یا با کمبود دارو و یا با افزایش آن مواجه بودیم در حالیکه دارو برای بیماران خاص حکم ادامه حیات را دارد بنابراین مسوولان باید به طور جدی‎تری به این امر ورود پیدا کنند و آشفتگی که در بازار دارو برای بیماران ایجاد شده است را سر و سامان دهند.

بیمار دیالیزی دیگر با ابراز نارضایتی از وضعیت افزایش قیمت دارو در گفت و گو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: من دفترچه بیمه سلامت دارم اما به تازگی هر گاه برای خرید داروهایم به مراکز دولتی مراجعه می‎کنم مجبور هستم با قیمت بالایی این داروها را خریداری کنم.

وی گفت: پاسخ داروخانه‎ها این است که قراردادی با بیمه سلامت ندارند از این رو قیمت داروها را به نرخ آزاد حساب می‎کنند.

*هیچ شرکتی حق تغییر قیمت دارو را ندارد

معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز در خصوص مشکلات مربوط به قیمت داروهای وارداتی در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: متأسفانه در نوسانات نرخ ارز، تمام کالاها تحت تأثیر این نوسان قرار گرفته و قیمت‎ها افزایش می‎یابد در حالیکه دارویی که در شرکت‎های وارد کننده دارو وجود دارد متعلق به مردم است و هیچ کس حق دخل و تصرف در این امر را ندارد در واقع ما انتظار نداریم شاهد ایجاد بازار سیاه در بازار دارو باشیم چرا که هیچ افزایش قیمت دارو با نوسان نرخ ارز وجود ندارد.

محمد صلبی تصریح کرد: اگر در گذشته 90 درصد هزینه‎های دارویی بیماران خاص را بیمه تقبل می‎کرد و  در حال حاضر این امر را انجام نمی‎دهد مربوط به حوزه بیمه است البته بیمه‎ها برای داروهای خارجی که مشابه داخلی آن نیز وجود دارد هزینه‎ای تقبل نمی‎کند اما مشکل دیگر بحث بلاک کردن داروهاست که در زمان نوسان نرخ ارز شاهد آن هستیم.

وی ادامه داد: اگر امروز شاهد آن هستیم که شرکتی دارو را بلاک و آن را توزیع نمی‎کند بدان معناست که همکاران در حوزه دارو و غذا نتوانستند بحث نظارت را به خوبی انجام دهند با این وجود با شرکت‎هایی که نسبت به توزیع دارو اقدام نکنند به شدت برخورد خواهد شد چرا که در صورت تغییر نرخ ارز قیمت دارو تنها براساس دستور وزارت بهداشت تغییر خواهد کرد و هیچ شرکتی حق تغییر قیمت دارو را ندارد.

معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه با توجه به گستردگی حوزه عملیاتی هر آنچه که مربوط به مواد غذایی و معیشت مردم می‎شود زیر نظر این معاونت قرار خواهد گرفت، افزود: در این میان یکی از وظایف معاونت غذا و دارو، تأمین، تهیه، توزیع و نظارت مواد دارویی است با توجه به گستردگی حوزه عملیاتی طبیعی است که برخی مشکلات نیز در این حوزه وجود داشته باشد.

صلبی خاطرنشان کرد: در حال حاضر عمده‎ترین چالش، نوسانات نرخ ارز است که برخی شرکت‎های دارویی وارد کننده از این اتفاق سوءاستفاده کرده و بدون منطق نسبت به افزایش قیمت دارو اقدام و یا برای ایجاد بازار سیاه کمبود دارو را عنوان می‎کنند.

براساس این گزارش، رتبه بالای گلستان در اختصاص آمار بالای سرطان در کشور ایجاب می‎کند سیاست‎گذاری‎ها در توزیع دارو با حساسیت بیشتری انجام شود، به گفته برخی کارشناسان حوزه بهداشت با توجه به ثبت 6 هزار و 718 فرد مبتلا به سرطان در گلستان و وجود بیش از 8 هزار  بیمار خاص در استان لازم است برای کاهش مشکلات این بیماران مرکز جامع بیماری‎های خاص در استان احداث شود.

متأسفانه اگرچه گلستان در شاخص‎های توسعه همواره در قعر جدول قرار دارد اما در گسترش انواع بیماری‎ها از جمله بیماری‎های خاص رتبه‎های نخست را به خود اختصاص می‎دهد که این امر به نوبه خود خواستار توجه بیشتری برای ساماندهی این وضعیت است.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار