شهرام کوسه‌غراوی، نماینده مجلس دهم در گفت‌وگو با رویداد۲۴ مطرح کرد:

شهرام کوسه‌غراوی، عضو فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی می‌گوید تک‌نرخی شدن نرخ ارز خوب است اما اگر قرار باشد دونرخی شود و قیمت خیلی بالا باشد یعنی یک قیمت 4200 تومان و یک قیمت دیگر 6 هزار تومان باشد به هیچ عنوان منطقی نیست.

دونرخی بودن ارز به هیچ عنوان منطقی نیست

به گزارش گلستان24؛شهرام کوسه‌غراوی، عضو فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی می‌گوید تک‌نرخی شدن نرخ ارز خوب است اما اگر قرار باشد دونرخی شود و قیمت خیلی بالا باشد یعنی یک قیمت 4200 تومان و یک قیمت دیگر 6 هزار تومان باشد به هیچ عنوان منطقی نیست.

پس از آنکه در ماه‌های پایانی سال 96 و روزهای نخست سال 97 قیمت ارز با افزایش زیادی روبرو شد خیلی‌ها از بی‌ثباتی اقتصادی و به تبع آن خطر امنیت کشور حرف به میان آوردند. بی‌تردید تک‌نرخی شدن قیمت ارز تنها و سریع‌ترین تصمیمی بود که دولت می‌توانست آن را عملیاتی شد. حال و پس از گذشت هفته‌ها، دولت با وسواس زیاد سعی در مدیریت اوضاع دارد تا در روزها و یا ماه‌های آتی با تغییرات اساسی در مدیریت ارز کشور، فضایی بهتر را برای مردم رقم زند.

شهرام کوسه‌غراوی، نماینده مجلس دهم در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در خصوص اینکه تلاطم‌های بازار ارز در حال نشانه رفتن کیان نظام بود، گفت: همه مردم دوست دارند قیمت ارز پایین باشد تا بتوانند راحت‌تر از همیشه مبادلات ارزی خود را دنبال کنند و به تبع آن با افزایش قیمت‌ها روبرو نشوند اما متاسفانه اگر نگاهی به گذشته بیاندازیم می‌بینیم که همیشه نرخ ارز در حال افزایش بوده و کمتر شاهد کاهش قیمت آن بودیم. اینکه قیمت هر دلار تا 6 هزار تومان بالا رفت واقعا نگران کننده بود و این فضا اگر ادامه پیدا می‌کرد امنیت کشور را هم تحت‌الشعاع قرار می‌داد و شاید در ادامه، کیان نظام را هدف می‌گرفت. خدا را شکر دولت به موقع به موضوع ورود پیدا کرد و با تک‌نرخی کردن قیمت ارز و کاهش قیمت دلار به 4200 تومان کمی فضای آرام‌بخشی را به بازار تزریق کرد که امیدوارم این روند ادامه داشته باشد و در هفته‌های آتی شاهد خبرهای بهتری هم باشیم.

نماینده مینودشت افزود: از نظر من نقش دولتمردان و مدیریت آن‌ها در تعیین نرخ ارز از اهمیت زیادی برخوردار است. بطور مثال چند هفته پیش آقای مهندس ترکان در جایی عنوان کردند که ما انتظار بالا رفتن قیمت ارز را داشتیم. این صحبت‌ها زمانی مطرح شده بود که هنوز دلار به 6 هزار تومان نرسیده بود. به هر حال مطرح شدن چنین صحبت‌هایی آن هم از زبان یک دولتمرد باسابقه می‌تواند بر بی‌ثباتی بازار ارز بیافزاید که بهتر است افراد مجموعه دولت در این رابطه و در اظهارنظرهای خود دقت لازم را به خرج دهند. در حال حاضر تک‌نرخی شدن قیمت ارز و مدیریت کنونی بر آن را مثبت ارزیابی می‌کنم ولی چه بهتر بود که دولت این پیش‌بینی‌ها را قبل از این تلاطم‌های بازار می‌کرد. مدیران ارشد کشور ما باید بدانند که قبل از بی‌ثباتی باید تصمیم گرفت زیرا وجود بحران حتی برای کوتاه مدت هم می‌تواند برای نظام و مردم گران تمام شود.

وی ادامه داد: جالب است که بسیاری از مردم، پیش‌بینی چنین اوضاع و احوالی را داشتند اما تیم اقتصادی دولت فکر خاصی برای این موضوع نداشت و در این راستا برنامه‌ریزی نکرده بود که شایسته است که این دوستان از حالا به بعد با رصد کردن بیشتر مسائل از بروز اتفاقات اینچنینی جلوگیری کنند. در حال حاضر درست است که قیمت دلار 4200 تومان است اما اگر با مردم صحبت کنید متوجه می‌شوید که این ارز با این قیمت راحت به دست نمی‌آید. مردم این روزها سردرگم هستند و هنوز فضا تمام و کمال به شرایط چندماه پیش برنگشته که انتظار مردم از دولت تدبیر و امید این است که هم و غم خود را برای حل این مشکل بگذارد که دوباره آرامش به زندگی و کسب و کار مردم برگردد.

عضو فراکسیون مستقلین مجلس درباره اینکه تک‌نرخی بودن نرخ ارز تا کی می‌تواند موثر باشد، گفت: تک‌نرخی شدن نرخ ارز خوب است اما اگر قرار باشد دونرخی شود و قیمت خیلی بالا باشد یعنی یک قیمت 4200 تومان و یک قیمت دیگر 6 هزار تومان باشد به هیچ عنوان منطقی نیست. دونرخی شدن قیمت ارز زمانی خوب است که تولیدکننده و مردمی که بر هر دلیلی به ارز نیاز دارند بتوانند با آرامش خاطر و قیمت مناسب آن را تهیه کنند، زیرا قیمت بالای ارز آزاد خیلی به کار تولیدکنندگان و مردمی که با آن سر و کار دارند نمی‌آید.

غراوی تصریح کرد: قطعا دولت دوازدهم برنامه‌های خوبی برای ادامه کار دارد. اینکه فعلا صرافی‌ها نمی‌توانند خرید و فروش اسکناس ارزی داشته باشند و یا اینکه پیش فروش سکه فعلا متوقف شده فقط به خاطر کنترل و آرامش در بازار است که امیدوارم از این دوران که احتمالا کوتاه هم باشد به سلامت عبور کنیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس در خصوص صحبت آقای واعظی، رییس دفتر رییس جمهور که عنوان کرده بود که سیستم ارزی کشور باید بطور کلی عوض شود، عنوان کرد: به طور کلی تغییر و تحولی که بتواند بازار را به ثبات برساند نیاز اصلی کشور است ولی اینکه دقیقا این تغییرات مدنظر آقای واعظی چه بوده را من اطلاع ندارم و تصور می‌کنم باید کمی زمان بگذرد تا با خردجمعی بیشتر راه‌حلی‌های منطقی را برای برون‌رفت از این فضا ارائه داد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار