دولتی ها در شرایطی بازی "کی بود کی بود من نبودم" را در ماجرای تلگرام راه انداخته اند که بررسی برخی مسائل و اتفاقات در ماه های گذشته نشان می دهد دولت روحانی یکی از اصلی ترین حامیان فیلترینگ تلگرام بوده است.

بازی "کی بود کی بود من نبودم" دولتی ها/ رفتارهای متناقض مسئولان دولت در ماجرای فیلترینگ تلگرام + اسناد

به گزارش گلستان ۲۴ ؛فیلتر شدن تلگرام در شرایطی این روزها به یکی از مباحث مهم در رسانه ها و گفتگوهای عمومی مردم تبدیل شده که جریان حاکم بر دولت در طول روزهای اخیر به شدت تلاش کرده اند تا پای خود را از ماجرای فیلترشدن تلگرام بیرون کشیده و اینگونه القا کنند که جریان دولت هیچ حمایتی از فیلترینگ تلگرام نداشته و این اقدام از جایی دیگر آب می خورد.

حسن روحانی هم در شرایطی شب گذشته در یک پست اینستاگرامی از فیلتر شدن تلگرام انتقاد کرد و نوشت "محرمانه نداریم" که دولت وی در طول 5 سال گذشته بیشترین آمار محرمانه ها را داشته و مسائل مختلفی در این دولت محرمانه مانده است.

حالا دولتی ها در شرایطی بازی "کی بود کی بود من نبودم" را در ماجرای تلگرام راه انداخته اند که بررسی برخی مسائل و اتفاقات در ماه های گذشته نشان می دهد دولت روحانی یکی از اصلی ترین حامیان فیلترینگ تلگرام بوده است.

اپیزود اول: اظهارات دبیر کل فضای مجازی درباره دستور صریح رئیس جمهور

بر اساس گزارش دبیر شورای عالی فضای مجازی، رئیس جمهور دستور داده است از انحصار پیام‌رسان‌های خارجی و به‌ویژه تلگرام جلوگیری شود.

فیروزآبادی در شبکه‌ی خبر گفت: اینکه تلگرام یک شرکت است یا خیر، هنوز مشخص نیست؛ چرا که فاقد آدرس و سهامدار است. تلگرام یک پیام‌رسان است که در دنیا شکل گرفته و در هیچ کشوری پیام‌رسان غالب به شمار نمی‌رود. این در حالی است که تلگرام تنها در کشور ما یک پیام‌رسان غالب است؛ اما در دیگر کشورها در رده های ۵-۶ یا ۷ قرار دارد. با این حال ما بسیاری از دارایی‌های خود را در این فضا روی سکو قرار دادیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: شبکه تلگرام که تاکنون یک سکوی پیام‌رسانی بود تبدیل به یک سکوی اقتصادی خواهد شد که این امر برای ما یک علامت سؤال بزرگ ایجاد کرد که هدف آن‌ها از ایجاد این سکوی اقتصادی چیست؟

به گفته‌ی وی، در بررسی‌ها مشخص شد که این سکو ملاحظات خاصی دارد و قرار است در آن از تکنولوژی‌هایی استفاده شود که تاکنون در دنیا به کار نرفته است. در تلگرام قرار است مکانیزم‌های شبکه باز راه‌اندازی شود و به دنبال آن نیز قرار است پولی به عنوان «گرم» ایجاد شود. بر این اساس، تلگرام قصد دارد کمیسیون تمام معاملاتی را که در این فضا انجام می‌شود، دریافت کند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی تأکید کرد:رئیس جمهور دستور داده تا از انحصار پیام‌رسان‌های خارجی به ویژه تلگرام خارج شویم. در کشور ما پیام‌رسان‌های زیادی مانند واتساپ، لاین و ایمو وجود دارد اما با این حال کمتر دچار چالش هستیم؛ زیرا این پیام‌رسان‌ها، تنها پیام‌رسان هستند و قرار نیست وارد سکوی اقتصادی شوند.

اپیزود دوم: اظهارات مسئول دفتر رئیس جمهور

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور اوایل سال جاری در گفتگویی عنوان کرد که "آقای رئیس جمهور کاملاً شفاف نظرشان را در این باره گفتند. دولت حتماً معتقد به حمایت از پیام‌رسان‌های بومی است. نه الان، که از دولت یازدهم و زمانی که بنده در وزارت ارتباطات مسئولیت داشتم، قویاً این رویکرد را دنبال کردیم، الان هم در همین مسیر همزمان با تأکید بر تکمیل شبکه ملی اطلاعات حرکت می‌کنیم. البته همان طوری که آقای رئیس‌ جمهور گفتند، هدف دولت از این حمایت فیلترینگ یا ایجاد محدودیت برای پیام‌رسان‌های پرمخاطب و مورد استفاده عمومی مردم نیست، هدف این است که انحصار نرم‌افزارهای خارجی از بین برود. به طور طبیعی دولت دوست ندارد اطلاعات میلیون‌ها کاربر ایرانی، صرفاً در بستر یک پیام‌رسان خارجی رد و بدل شود، از همین رو به جد تلاش می‌کند تا با تقویت نرم‌افزارهای بومی و ارائه سرویس‌های باکیفیت از سوی این پیام‌رسان‌ها، بیشترین حجم تراکم حضور مردم بتدریج به پیام‌رسان‌های ایرانی منتقل شود. با افزایش کیفیت خدمات پیام‌رسان‌های ایرانی حتماً مردم بتدریج سراغ این نرم‌افزارها خواهند رفت. همان طوری که در یکی دو سال گذشته هم منحنی استفاده از این نرم‌افزارها صعودی بوده."

پایان فعالیت محود واعظی در تلگرام + عکس

این اظهارنظرها در شرایطی بود که حسن روحانی در پست انتقادی دیشب خود به تجربه فیلتر کردن تماس صوتی تلگرام در گذشته اشاره کرده و گفته: پیش از این نیز نمونه این اتفاق در ایام انتخابات درباره تماس صوتی تلگرام رخ داد.

رئیس‌جمهور در حالی فیلتر شدن تماس صوتی تلگرام را شاهد مثال گفته خود کرده که بررسی شواهد و اظهارنظرهای گذشته نشان می دهد محمود واعظی وزیر ارتباطات دولت یازدهم و نماینده کابینه در حوزه ICT در زمان مسدود شدن این سرویس، با تصمیم مسدودسازی مخالف نبود.

واعظی در اظهارنظر صریحی که به سرعت جنجالی هم شد در پاسخ به این سوال که تماس صوتی تلگرام بالاخره کی وصل خواهد شد؟ گفت: اگر می‌خواهید اپراتورهای تلفن همراه ورشکست شوند تماس صوتی تلگرام را وصل کنید.

اپیزود سوم- ضرغامی: اگر #محرمانه_نداریم، بهتر است متن توافقات دولت با تلگرام منتشر شود

عزت الله ضرغامی با اشاره به حوزه پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی اظهار داشت: در شرایط فعلی مهمترین مسئله حمایت جدی از پیام‌رسان‌های داخلی است؛ به دلیل ماهیت تعاملی پیام‌رسان‌ها، قاعدتا دولت باید اقدامات ایجابی و سلبی مناسبی برای مصالح ملی داشته باشد.

عضو شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: رئیس مرکز ملی فضای مجازی و وزیر ارتباطات که ارکان اصلی سیاست‌گذاری و اجرا در این حوزه هستند هر دو منصوب رئیس جمهورند.

ضرغامی با اشاره به مباحثی که در مورد فیلتر تلگرام مطرح شده است، اظهار داشت: اینکه دو قوه باهم دعوا دارند و یا قوه مقننه باید قانون بگذارد؛ خُب بروند با هم حل کنند. چرا اختلافات را به میان مردم می‌کشند؟

او ادامه داد: جلسه سران قوا "خاله بازی نیست" که از دفتر این به دفتر آن بروند و با لبخندهای مصنوعی عکس یادگاری بگیرند؛ برای حل این مسائل است.

عزت الله ضرغامی گفت: رییس جمهور علاقه‌مند است که با صدای بلند بگوید دولت مزاحم هیچ پیام‌رسان خارجی نیست. قبول! ولی اگر آن جوان روسی به تعهدات خود در مقابل جمهوری اسلامی ایران عمل نکرد و عملا مردم را تحقیر کرد و از دوپینگ فنی و سیاسی ما نهایت سوء استفاده را کرد رئیس جمهور برای حفظ استقلال کشور می تواند سکوت کند؟

ضرغامی ادامه داد: اگر #محرمانه_نداریم یا #سفارشی_نداریم، بهتر است متن توافقات دولت با پیام‌رسان تلگرام برای اطلاع عموم منتشر شود.

گفتنی است؛ اخیراً بر اساس اظهارات مشاور محترم رییس جمهو به دلیل شانه خالی کردن از تعهدات، سرویس‌های اضافه‌ای که به تلگرام داده شده بود توسط دولت حذف و بسته شد.

اپیزود چهارم- خروج دولتی ها از تلگرام

اما سؤالی که بین افکار عمومی درباره رفتار دولت در قبال مسدودسازی پیام‌رسان تلگرام پیش می‌آید تناقص در گفتار مسئولان دولتی در این زمینه است؛‌ برای روشن‌تر شدن این موضوع به یک هفته قبل بازمی‌گردیم جایی که معاون اول رئیس‌جمهور در ابلاغیه‌ای الزامی نه‌تنها دولت و دستگاه‌های دولتی بلکه سایر قوا و دستگاه‌های زیرمجموعه را ملزم به خروج از تلگرام می‌کند. بلافاصله پس از این بخش‌نامه الزام‌آور، تمامی کانال‌های فعال دولت از جمله کانال تلگرامی رئیس‌جمهور و معاون اول تمامی فعالیت خود را به پیام‌رسان‌های داخلی منتقل می‌کند.

خروج جهانگیری از تلگرام

اپیزود پنجم- اظهار نظر مشاور رئیس جمهور

چند روز بعد از این بخشنامه معاون اول رئیس‌جمهور، سرعت تلگرام در کشور به‌شدت کاهش یافته و زمزمه فیلتر آن در فضای مجازی نیز مطرح می‌شود، حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور مشخصاً، کندشدن سرعت تلگرام را اقدام دولت در قطع همکاری با تلگرام به‌دلیل خلف وعده دروف اعلام می‌کند.

آشنا دراین‌باره می‌نویسد: «مجوز استقرار سرورهای شبکه توزیع محتوای پیام‌رسان تلگرام (CDN) در ایران لغو شده است و ترافیک این پیام‌رسان تنها از طریق «ارتباطات بین المللی کشور» راهیابی خواهد شد. این تسهیلات حاصل یک توافق مشروط بود حالا که مؤسس تلگرام به تعهداتش عمل نکرده است دلیلی برای ادامه آن باقی نمی‌ماند».

انتهای پیام/

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار