اگرچه آدمی با وجود تلاش‎های زیاد برای مهار کردن خشونت به موفقیت‎های زیادی دست یافته است اما هنوز خشونت یکی از مهمترین مسائل و معضلات جهان امروز به شمار می‎رود.

خشونت، مهم‌ترین معضل انسانی در جهان امروز/ لزوم بررسی ریشه‎های خشونت در جامعه
به گزارش گلستان ۲۴ ؛ این روزها کمتر کسی است که زمان خارج شدن از منزل با صحنه خشونت آمیزی مواجه نشود، خشونت می‎تواند انواع مختلفی داشته باشد از تکه کلامی گرفته تا برخورد فیزیکی منجر به جرح، نقص عضو و در نهایت قتل نفس. در واقع هر گاه انسان‎ها از وضعیت گفتگو  دور می‎شوند و از ابزارهایی غیر از گفتگو در رفتار یا کلام استفاده می‎کنند دست به خشونت می‎زنند.

نیمی از ده عنوان وارده به دستگاه قضا تحت جرایم خشونت آمیز شناخته می‎شود،متأسفانه در سال‎های اخیر شاهد افزایش خشونت منجر به جرم نه تنها در گلستان بلکه در تمام کشور هستیم، بدون تردید خشونت عواقب جبران ناپذیری بر فرد، خانواده و اجتماع بر جای می‎گذارد.

اگرچه آدمی با وجود تلاش‎های زیاد برای مهار کردن خشونت به موفقیت‎های زیادی نیز دست یافته است اما هنوز خشونت یکی از مهمترین مسائل و معضلات جهانی امروز به شمار می‎رود در این میان به گفته بسیاری از کارشناسان، آموزش کنترل خشم و آگاه رسانی مردم از قوانین مربوط به جرایم ناشی از خشونت می‎تواند تا حدودی موجب کاهش خشونت در جامعه شود.

* ضرورت آگاهی مردم از قوانین مربوط به خشونت

در همین رابطه یک جامعه شناس با اشاره به تعریف خشونت در گفت وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: خشونت به صورت عمومی به رفتارهایی گفته می‎شود که با نیت آسیب رساندن به فرد یا افراد دیگر انجام می‎شود.

محمدرضا نعیمی با بیان اینکه خشونت در نگاه عام رفتار فیزیکی و جسمی تلقی می‎شود افزود: ما در جامعه با انواع خشونت مواجه هستیم، خشونت‎های جسمی و فیزیکی، خشونت جنسی، خشونت روانی و خشونت‎های مالی از انواع خشونت محسوب می‎شود.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم راهکاری برای کاهش خشونت در جامعه ارائه دهیم باید در ابتدای امر عواملی که باعث بروز خشونت در جامعه می‎شود را بررسی کرد اما مهمترین عاملی که باعث مانع از بروز رفتارهای خشونت آمیز در جامعه می‎شود قوانین است.

این جامعه شناس گلستانی خاطرنشان کرد: در حالیکه بهترین کارکرد وجود قانون ایجاد نظم اجتماعی است اما وضع قانون به تنهایی نمی‎تواند مانع بروز جرایم خشونت آمیز شود.

نعیمی بیان کرد: آیتم‎های دیگری نیز در بروز جرایم خشونت آمیز در جامعه تأثیرگذار هستند که مهمترین آن عدم آشنایی و آگاهی مردم از قوانین است یعنی قوانین وجود دارد اما آگاهی مردم در خصوص این قوانین کامل نیست.

وی گفت: پرونده‎های متشکل از رفتارهای خشن رو به افزایش است و مهمترین دلیل بروز این رفتارها ریشه در عدم مدارا و آستانه پایین تحمل افراد دارد در این میان افزایش نشاط اجتماعی، مهارت تاب آوری، افزایش توسعه فرهنگ مدارا گرایی می‎تواند نقش مهمی در کاهش بروز خشونت در جامعه داشته باشد.

*آمار بالای ضرب و جرح در جرایم خشونت آمیز

یک کارشناس قضایی نیز در خصوص تعریف خشونت از منظر قانون در گفت وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: در قانون خشونت به عنوان مجرمانه‎ای تعریف نشده بلکه مصادیقی که ناشی از خشونت است در قانون به آن پرداخت شده است.

رضا بذری تصریح کرد: هر رفتاری که به صورت غیر متعارف از فرد سر بزند و موجب آزار و آسیب به فرد دیگر شود در قالب رفتار خشونت آمیز گنجانده می‎شود این رفتار هم می‎تواند در بعد مادی  باشد و هم در بعد معنوی، در واقع لزومأ یک رفتار خشن تنها به آسیب بدنی منجر نمی‎شود بلکه می‎تواند روان فرد را مورد آسیب و آزار قرار دهد.

وی ادامه داد: بارزترین جرمی که در وصف  خشونت گنجانده می‎شود قتل عمد است و حد پایین این بزه ایراد ضرب عمدی فاقد اثر می‎باشد.

کارشناس قضایی در خصوص توضیح ایراد ضرب عمدی فاقد اثر گفت: خیلی از مراجعین بعد از تشکیل پرونده در دادگستری اعلام می‎کنند که مورد تعرض فردی قرار گرفته اما هیچ اثری وجود نداشته و حتی پزشکی قانونی نمی‎تواند این امر را اثبات کند با این وجود فرد دلایل محکمی برای به اثبات رساندن این موضوع که مورد تعرض قرار گرفته را دارد، قانون گذار برای این مورد جرم‌انگاری کرده است و نیاز به گواهی پزشکی قانونی نیز ندارد.

بذری خاطر نشان کرد: سابقأ قانونگذار برای ایراد ضرب عمدی فاقد اثر جرم‌انگاری نداشت اما در سال 1392 برای این موضوع جرم انگاری شده است با این وجود ایراد ضرب عمدی فاقد اثر فاقد مجازات از نوع دیه می‎باشد و مجازات آن تعزیر است.

وی با بیان اینکه ریشه‎های خشونت در جامعه را باید از هم اکنون برای آینده بررسی کرد گفت: اگر فرهنگ خشونت در جامعه رواج پیدا کند در آینده با افرادی در سنین مختلف با رفتارهای خشونت آمیز مواجه خواهیم شد با این وجود متضررین از خشونت ابتدا خود فرد، سپس جامعه و حتی نسل‎های آتی خواهد بود در واقع باید در ریشه‎های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کار بیشتری شود به بیانی دیگر نمی‎توان یک نسخه کوتاه مدت برای پیشگیری از جرایم خشونت آمیز در جامعه ارائه داد بلکه اقدامات باید مبتنی بر برنامه ریزی باشد.

ضرب و جرح یکی از جرایم خشونت آمیز است که اتفاقأ آمار بالایی را در میان جرایم به خود اختصاص می‎دهد اما در دعاوی مربوط به ضرب و جرح گاهی بحث دفاع مشروع عنوان می‎شود، کارشناس قضایی با بیان اینکه دفاع مشروع بیشتر در درگیری‎های دسته جمعی عنوان می‎شود گفت: وقتی درگیری به صورت دسته جمعی باشد موضوع بزه دسته جمعی است و نتیجه جراحات در این بزه بر روی مجازات افراد دیگر نیز تأثیرگذار است.

بذری بیان کرد: از حیث عددی بزه دسته جمعی بیش از 3 نفر است اثبات اینکه ایراد ضرب و جرح در دفاع مشروع است پروسه سختی محسوب می‎شود با این وجود توصیه می‎کنیم هرگاه افراد در چنین موقعیت‎هایی وارد شدند محل را ترک کرده تا از موضوع مورد خشونت خارج شوند.

 بر اساس این گزارش، بسیاری از روانشناسان معتقد هستند شکل زندگی مدرن زمینه ساز بروز خشونت در جامعه می‎شود و برای کم شدن این معضل باید فشارهای ناشی از زندگی مدرن را کاهش داد در این میان بیش از همه آموزش، فرهنگ سازی، اصلاح نظام ارزشی اخلاقی جامعه و ضرورت آگاهی مردم از قوانین مربوط به خشونت نقش تعیین کننده برای مهار این معضل اجتماعی که در بیشتر مواقع به جرم تبدیل می‎شود را دارد.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار