در کمیسیون فرهنگی شورای شهر گرگان مطرح شد؛

گلایه آژانس داران از فعالیت بی مجوز تاکسی های اینترنتی در گرگان از مسائلی بود که در جلسه کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر بررسی شد.

تاکسی های اینترنتی فعال در گرگان مجوز ندارند/ گلایه آژانس داران

به گزارش گلستان ۲۴ ؛ شامگاه سه شنبه جلسه کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر گرگان در حالی برگزار شد که نمایندگانی از تاکسی رانی، آژانس داران و تاکسی های اینترنتی و همچنین نمایندگانی از پلیس فتا، نیروی انتظامی و دادگستری در آن حضور داشتند.

در ابتدای جلسه محمدابراهیم جرجانی، رئیس کمیسیون، بعد از بیان دستور جلسه که پرداختن به مسأله تاکسی های اینترنتی در گرگان بود، هدف از جلسه را کاهش تنش بین آژانس داران و تاکسی های اینترنتی بیان کرد و گفت: تاکسی های اینترنتی در گرگان مجوز جابجایی شهروندان را ندارند.

جرجانی گفت: چه ضمانتی برای تأمین امنیت توسط این تاکسی ها وجود دارد، با این نرم افزار جذب خیابانی رانندگان اتفاق می افتد و ممکن است وقایع تلخی را به دنبال داشته باشد.

وی افزود: جی پی آر اس تلفن همراه هم دلیل بر امنیت نیست زیرا نابود کردن گوشی تلفن همراه کار سختی نیست.

جرجانی با بیان این که ما در گرگان زندگی می کنیم و مسئولان استانی و شهری برای ما تعیین تکلیف می کنند، اضافه کرد: نامه ای از طرف دادستانی داریم که علاوه بر این که آمده ارائه هرگونه خدمات فضای مجازی نیازمند مجوز از اتحادیه کسب و کار آن است، ذکر شده که مدیریت حمل و نقل شهری بر عهده شهرداری است.

مخالف تکنولوژی نیستیم

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر گرگان گفت: همه چیز باید در راستای قانون اتفاق بیفتد ما مخالف تکنولوژی نیستیم ولی صاحبان این علم در خارج از استان هستند و این امر به قشر زحمت کش رانندگان ما آسیب می زند.

جرجانی با بیان این که جذب فله ای رانندگان نشان از خلاء قانونی دارد، تأکید کرد: شرایط و ظرفیت شهر ما با دیگر شهرها متفاوت است و من به عنوان نماینده مردم اعلام می کنم باید قوانین در شهر رعایت و آن ها در چارچوب قانونی شهر حرکت کنند.

وی افزود: ما به التفاوت پولی که در رقابت با آژانس ها از مسافر گرفته نمی شود توسط شرکت به راننده پرداخت می شود، این پول از کجا می آید و تا کی پرداخت آن ادامه دارد.

فضای گرگان با دیگر شهرها متفاوت است

در ادامه حمیدرضا آقاملایی، دیگر عضو شورای اسلامی شهر گرگان، اظهار کرد: بی شک فضای تهران با آن همه وسعت با شهر گرگان متفاوت است.

وی افزود: در نامه دادستانی به درستی به پیشگیری از وقوع جرم تأکید شده و تصمیم گیرنده شهردار معرفی شده است.

در ادامه مدیران آژانس ها به بیان مشکلات خود در این خصوص پرداختند. آن ها از کاهش تعداد زنگ، تعداد رانندگان و درآمد خود سخن گفتند.

 نماینده سازمان حمل و نقل شهرداری گرگان، هم با بیان این که باید پروانه کسب محدوده جغرافیای داشته باشد، اظهار کرد: طبق قوانین و ضوابط که از وزارت کشور اعلام شده برای هرگونه حمل و نقل و بار و مسافر درون شهری باید از شهرداری آن شهر مجوز گرفت.

حمل و نقل درون شهری با مجوز شهرداری صورت می گیرد

رضا عبداللهی فر از تلاش برای هوشمندسازی تاکسی ها خبرداد و گفت: هنگامی که فراخوان دادیم هیچ یک از این ۶ شرکت تاکسی اینترنتی که در شهر فعالیت می کنند، به ما مراجعه نکردند.

در ادامه نمایندگانی از تاکسی های اینترنتی صحبت کرده و بر قانونی بودن کار خود تأکید کردند و گفتند: ما به تفاوت پول از طرف شرکت به راننده پرداخت می شود و تا یک زمان مشخص ادامه دارد و بعد از آن قیمت ها به نرخ واقعی برمی گردد.

رانندگان تاکسی های اینترنتی از اماکن مجوز بگیرند

در ادامه کارشناس پلیس فتا با بیان این که کار پلیس فتا رسیدگی به جرائم فضای مجازی است، گفت: هیچ مجوزی از طریق پلیس فتا صادر نمی شود بلکه آن ها باید از سازمان صنعت، معدن و تجارت مجوز بگیرند و از نظر این سازمان هیچ محدودیت جغرافیای در این مجوز وجود ندارد.

احمد صالحی اضافه کرد: اما کاری که این تاکسی های اینترنتی انجام می دهند، دو مقوله جداست، این کار صرفاً خدماتی نیست بلکه هم اینترنتی و هم فیزیکی است. بنابراین رانندگان این آژانس ها باید به اماکن و شهرداری و تاکسی رانی معرفی شده و مجوزهای لازم را بگیرند.

وی تاکید کرد: نرم افزارهای آن هم باید طوری تنظیم شود که شماره مسافر دراختیار راننده قرار نگیرد.

در ادامه نماینده ای از پلس راهنمایی و رانندگی و همچنین محمدمهدی بدراقی جانشین نیروی انتظامی به ایراد سخنان خود پرداختند و بر لزوم قانون‌مند شدن این تاکسی ها و برخورد با متخلفان تأکید کردند.

بومی کردن تکنولوژی

در پایان رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر گرگان اظهار کرد: نامه ای از طرف کمیسیون به شهرداری و دستگاه های ذی ربط زده شده تا جلساتی برگزار و نسبت به موضوع تصمیم گیری شود.

محمدابراهیم جرجانی افزود: رانندگان تاکسی و آژانس ها با خانواده هایشان حدود ۲۰ الی ۲۵ هزار نفر هستند و نباید به آن ها آسیب زد.

وی با بیان این که باید تکنولوژی آن ها خریداری و بومی شود، ادامه داد: این کسب و کار در گرگان آسیب زا است و باید در مسیر درست آن و در حمایت از رانندگان شهر استفاده شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار