باخت در قمار کشت سیب‌زمینی

کشاورزان گلستانی ریسک کشت سیب‌زمینی که هزینه تمام شده آن به‌ازای هر کیلو بیش از ٧٠٠ تومان است را به جان می‌خرند تا شاید سودی بیش از دیگر محصولات در تناوب سیب‌زمینی بدست بیاورند اما در این ریسک بیشتر بازنده هستند.

‌«سیب‎زمینی بی‎رگ» بلای جان کشاورزان گلستانی/ از ممانعت واردات سیب‎زمینی در عراق تا اشباع بازارهای خارجی

به گزارش گلستان ۲۴ ؛ ‌در دوره قاجار سیب‌زمینی وارد کشور شد و روشنفکران قاجاری تلاش‌زیادی کردند که نحوه کشت،‌ داشت و برداشت و مصرف این محصول را به مردم بشناسانند و از آنجایی که عامه مردم اطلاعات کافی در مورد محصول سیب‌زمینی نداشتند تقریبا ٥٠ سال طول کشید تا سیب‌زمینی بعد از گندم دومین محصول کشاورزی مهم در کشور شود.

هر ساله کشاورزان که با کشت محصولاتی چون گندم و کلزا سود اندکی به دست می‌آورند با پذیرش ریسک هزینه‌های زیاد کشت، ‌داشت و برداشت به سمت کاشت محصولی چون سیب‌زمینی می‌روند.

کشاورزان گلستانی ریسک کشت سیب‌زمینی که هزینه تمام‎شده آن به‌ازای هر کیلو بیش از ٧٠٠ تومان است را به جان می‌خرند تا شاید سودی بیش از دیگر محصولات در تناوب سیب‌زمینی به‎دست بیاورند‌،‌ اما در بیشتر موارد سیب‌زمینی‌کاران گلستانی در این قمار بازنده می‌شوند و حتی خسارات کمرشکنی نیز متحمل می‌شوند.

این ضرب‎المثل «سیب‎زمینی‎بی‎رگ » شاید این روزها بیش از گذشته برای کشاورزانی که به کشت این محصول مبادرت می‎کنند به‎کار بیاید چرا که با وجود خسارت‎های زیاد از کشت ریسک این محصول باز نیز بدون برنامه‎ریزی و یا توجه به سیاست‎های کشت کشور اقدام به کشت محصول پرریسکی چون سیب‎زمینی می‎کنند، از این رو خبرنگار فارس در گرگان به سراغ فعالان اقتصادی در حوزه کشت و صادرات سیب‎زمینی رفت تا مشکلات موجود و علل خسارت‌های سنگین سیب‌زمینی‌کاران گلستانی را بررسی کند.

*تنها 10 درصد سیب‎زمینی گلستان صنعتی است

حسینقلی قوانلو، ‌رئیس سازمان صنعت‌،‌ معدن و تجارت استان گلستان در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس می‌گوید، در سال گذشته به منظور ثبات قیمت سیب‌زمینی و دیگر محصولات کشاورزی دو شرکت انجماد سریع در حوزه فرآوری در بندرگز و کردکوی راه‌اندازی شد.

وی ‌یادآور می‌شود که تنها ١٠ درصد محصولات سیب‌زمینی تولید شده استان صنعتی است و ٩٠ درصد این محصول کشت شده در حوزه صنعت قابل مصرف نیست.

رئیس سازمان صنعت‌،‌ معدن و تجارت استان گلستان اعتقاد دارد راه نجات و کاهش ریسک کشت محصول سیب‌زمینی برای کشاورازن این است که به سمت کشت صنعتی سیب‌زمینی بروند.

قوانلو تاکید کرد‌ : ‌بحث صادرات سیب‌زمینی در مدت زمان کوتاهی که در استان برداشت می‌شود باید اتفاق بیفتد و از این رو تجار در زمینه صادرات را با مشکلاتی روبه‌رو می‌کند.

وی با اشاره به ظرفیت صادرات استان گلستان به این مهم تاکید کرد که ٤٤ درصد صادرات استان رشد داشته و بالغ بر ٤٥ میلیون دلار صادرات در امسال از استان گلستان اتفاق افتاده و این در حالی است که میزان صادرات ما در مدت مشابه سال گذشته ٣٠ میلیون دلار بود.

*رشد 2 برابری صادرات سیب‎زمینی از گلستان

قوانلو ‌به رشد دو برابری صادرات سیب‌زمینی براساس آمار گمرک از استان گلستان اشاره و ‌یادآور شد که اگر بتوانیم ریل عریض را در استان گلستان بر کریدور ریلی ایران-‌ ترکمنستان نصب کنیم، می‌توانیم از این ظرفیت نیز در سال آینده بهره بیشتری ببریم.

وی در مورد کاهش ناگهانی قیمت سیب‌زمینی ‌عنوان کرد: از زمانی که قیمت ٤١٢ تومان به عنوان خرید تضمینی اعلام شد ثبات قیمت خوبی در سیب‌زمینی شاهد بودیم.

رئیس سازمان صنعت‌،‌ معدن و تجارت استان گلستان اعتقاد دارد که برنامه‌ریزی کشت سیب‌زمینی در استان باید تغییر کند و  شناخت کشت صنعتی سیب‌زمینی که البته راندمان آن کمتر است ریسک کشت سیب‌زمینی را در کشور را می‌تواند کاهش دهد.

قوانلو به ظرفیت شرکت‌های صنایع تبدیلی اشاره کرد و افزود: ۵۰ ‌درصد تولید استان و بیش از ٦٠ درصد اشتغال را صنایع تبدیلی در استان به خود اختصاص داده است.

درویشعلی حسن‌زاده،‌ معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان نیز در این باره به خبرنگار فارس می‌گوید؛ ‌صادرات سیب‌زمینی یک مقدماتی نیاز دارد و اصول اولیه باید رعایت شود.

وی به این نکته تاکید می‌کند که کشاورزان ما باید توجه داشته باشند که هر آنچه تولید می‌شود بنا نیست صادرات کنند و صادرات با توجه به نیاز بازار باید شکل بگیرد و در بسته‎بندی مناسبی اتفاق بیفتد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان یادآور شد که کیفیت و نوع سیب‌زمینی به گونه‌ای است که فساد‌پذیری این محصول برای صادرات بالا است و این مهم هزینه صادرات را نیز افزایش می‌دهد.

حسن‌زاده به این موضوع اشاره کرد که بسته‌بندی سیب‌زمینی برداشت شده بر سر مزارع اتفاق می‌افتد و کشاورز و کارگران هر آنچه جمع‌آوری می‌کنند در این بسته‌بندی‌ها می‌ریزند و در حقیقت همکاری با تجار در سر مزارع به خوب انجام نمی‌شود.

وی یادآور شد که آن دسته سیب‌زمینی‌هایی که از نظر اندازه و ظاهری مشکل دارند و در این بسته‌بندی وارد شود سبب بی‌اعتمادی تجار خارجی و  از دست دادن بازارهای خارجی را می‌شود.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان در مورد کاهش ناگهانی قیمت سیب‌زمینی در زمان برداشت که سبب خسارت زیادی به کشاورزان شد ‌عنوان کرد که در کل کشور میزان سطح زیر کشت سیب‌زمینی رشد داشت و جیرفت، دزفول سیب‌زمینی‌هایشان در بازار اشباع بود و سیب‌زمینی اصفهان امسال نیز همزمان با سیب‌زمینی گرگان وارد بازار شد.

*صادرات بیش از 2 هزار تن سیب‎زمینی از گلستان در دو ماهه نخست امسال/ ممانعت کشور عراق از واردات سیب‎زمینی ایران

حسن‌زاده به این موضوع اشاره کرد که در حوزه صادرات و در دو ماه نخست امسال  از مرز گمرک استان بیش از ٣ هزار تن تا انتهای اردیبهشت صادرات سیب‌زمینی داشتیم که این صادرات از استان‌‌های دیگر  بود و ارزش صادرات آن  ١.٢ میلیون دلار برآور می‌شود.

وی تاکید کرد که نیاز کشورهای هدف صادرات سیب‌زمینی نیاز ثابتی دارند و عرضه بیش از حد نیز در آن کشورها باعث کاهش کشش بازار می‌شود و تجار ما نیز باید با تدابیر بیشتری عمل می‌کردند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان به این موضوع اشاره کرد که کشور عراق در هفته‌های گذشته صادرات سیب‌زمینی را ممنوع کرده است و این تصمیم را براساس حمایت از تولید داخل خود گرفته است.

خرید تضمینی یکی دیگر از سیاست‎های دولت بود که برای حمایت از سیب‎زمینی‎کاران در استان اتخاذ شد ولی قیمت 412 تومانی خرید تضمینی به مذاق بسیاری از کشاورزان خوش نیامد و اعتقاد داشتند که این مبلغ کفاف هزینه‎هایی کشاورزان را برای کشت، داشت و برداشت این محصول و هزینه کارگر را نمی‎کند.

خرید تضمینی محصول سیب‎زمینی در حالی در استان با نرخ 412 تومانی آغاز شد که در بخشنامه‎ای ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی تنها 10 هزار تن خرید تضمینی برای پایداری تولید و حمایت از سیب‎زمینی‎کاران اتفاق افتاده بود و با توجه به اینکه تولید استان بیش از 15 برابر این میزان بود از نگاه کشاورزان نتوانست تاثیر زیادی به‎روند صعود قیمت سیب‎زمینی در استان بگذارد.

حکیم گلدی‌زاده، مدیرکل تعاون روستایی استان گلستان پیش از این در مورد قیمت تضمینی سیب‎زمینی عنوان کرده بود که نرخ خرید تضمینی سیب‎زمینی را در استان گلستان 412 تومان در نظر گرفته‎ایم و از هفتم خرداد کشاورزان با مراجعه به مراکز جهاد کشاورزی به نوبت‎گیری و فروش محصولات خود اقدام کردند. 

*کشت بیش از 6 هزار هکتار سیب‎زمینی در گلستان

وی که می‌گوید، در استان گلستان 6 هزار و 200 هکتار سیب‎زمینی کشت شده و 40 مرکز خرید تضمینی برای سیب‎زمینی در نظر گرفته شده است، می‌افزاید، پیش‎بینی ما این است که 150 هزار تن الی 200 هزار تن سیب‎‎زمینی در استان تولید شود.

مدیرکل تعاون روستایی استان گلستان یادآور شد که امسال 6 هزار و 200 هکتار سیب‌زمینی در استان کشت شده که پیش‌بینی می‌شود 150 هزار تن الی 200 هزار تن از این محصول تولید شود.

گلدی‎زاده به افت قیمت سیب‎زمینی در استان اشاره کرد و تاکید کرد که قیمت سیب‎زمینی در استان به  250 تومان نیز رسیده بود که نگرانی‌هایی را در بین کشاورزان ایجاد کرد و با دستور استاندار گلستان و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور خرید تضمینی سیب‌زمینی به قیمت 412 تومان اعلام شد.

وی از میزان کیفیت سیب‎زمینی استان گلستان ابراز رضایت کرد و افزود: امسال با توجه به شرایط آب و هوایی کیفیت محصول سیب‌زمینی استان بسیار خوب است و پیش‌بینی می‌شود 30 هزار تن محصول بیشتر نسبت به سال گذشته تولید شود.

به گزارش خبرنگار فارس، براساس گفته مختار مهاجر، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان امسال کشاورزان گلستانی در 6 هزار و 200 هکتار سیب زمینی کاشتند که پیش‌بینی می‌شود، حدود 200 هزار تن محصول سیب‎زمینی برداشت شود.

همچنین رمضان مقصودلو، رئیس انجمن سیب زمینی‌کاران استان گلستان در سال گذشته در گفت‎و‎گو با خبرنگاران به این مهم تاکید کرد بود که تنها 15 درصد سیب‎زمینی استان گلستان صادر می‎شود و هر کیلوگرم سیب‌زمینی به قیمت بین یک هزار تا  یک هزار و 500 تومان در سال گذشته به فروش رسیده که نسبت به سال 1395 از شرایط مناسب‎تری برخوردار بوده و سبب انگیزه برای کشت سیب‎زمینی‎ در بین کشاورزان گلستانی شده است.

انگیزی که شاید امسال با قیمت 250 تا 412 تومانی در بین کشاورزان نابود شده و سبب شود که کشاورزان در انتخاب کشت محصول سیب‎زمینی میزان ریسک خود را کاهش دهند.

با وجود میزان ریسک زیاد کشت سیب‎زمینی در استان گلستان و بی‎تدبیری در مدیریت کشت این محصول در کشور شاید باید سیب‎زمینی‎کاری را یک قمار برای کشاورزان دانست که گاهی با قیمت زیاد کشاورز را از این رو به آن رو می‎کند و در مواقعی نیز با قیمت‎هایی پایین منجر به ورشکستگی کشاورزان می‎شود.

به نظر می‎رسد مهم‎ترین رسالت سازمانی چون جهاد کشاورزی به عنوان متولی در بخش کشاورزی کشور این است که میزان ریسک را در بین کشاورزان کاهش دهد تا پیش از این کشاورزان از اشتغال در بخش کشاورزی رویگردان نشوند و صنعت نیز باید شرایط بهتری را برای فرآوری این محصول استراتژیک در کشور فراهم کند تا کشور در تامین مواد غذایی وابستگی به خارج پیدا نکند.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار