متاسفانه امروزه شاهد آن هستیم که بازار کلاهبردارن اینترنتی و موبایلی داغ داغ است و کلاهبردان از طریق شگردهای متعددی اقدام به خالی کردن حساب‌های بانکی مردم می‌کنند و با دادن وعده و وعیدهای دروغین و با ارسال پیامک‌های جعلی اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

نشان دادن در باغ سبز با ارسال پیامک‌های فریبنده از سوی کلاهبرداران اینترنتی/ مردم هوشیار باشند

به گزارش گلستان 24 ؛ امروزه سارقان به خوبی می‌دانند که در جیب مردم چندان خبری از پول نقد نیست و به جای آن کارت بانکی همراه دارند لذا سارقان تلاش می‌کنند تا از بی‌اطلاعی و حس کنجکاوی برخی شهروندان سوءاستفاده کنند و از طریق شگردهای مختلف، حساب‌های بانکی آنها را خالی کنند.

سارقان با دادن وعده‌های فریبنده از طریق ارسال پیامک‌هایی با این مضمون «برنده خوش‌شانس شما در ....برنده شدید» متاسفانه اقدام به کلاهبرداری می‌کنند و به محض وارد کردن اطلاعات کارت بانکی توسط فرد موردنظر، تمام وجه داخل کارت بانکی را خالی می‌کنند.

یکی از شهروندان گلستانی در زمینه ارسال پیامک‌های جعلی کلاهبرداران در گفت و گو با خبرنگار فارس گفت: پیامک‌های متعددی از قبیل شما برنده خوش‌شانس فلان دستگاه شدید و پیامک‌های جعلی دیگری به همراه من ارسال شد که در ابتدا بسیار ذوق‌زده شدم و می‌خواستم هر چه زودتر هدیه‌ام را دریافت کنم و پیامک دیگری به من ارسال شد که باید فلان مبلغ را به فلان شماره حساب واریز کنید تا هدیه برای شما ارسال شود.

با خودم فکر کردم که چرا برای دریافت جایزه باید هزینه پرداخت کنم و متوجه شدم که این یک پیامک جعلی است برای اینکه کلاهبرداران پولی به جیب بزنند این اقدام کثیف را انجام دادند و خوشبختانه به سرعت متوجه کلاهبرداری سارقان شدم و در دام آنها گرفتار نشدم.

یک بانوی گلستانی در حالی که لبخند بر چهره‌اش نقش می‌بندد؛ زیر لب می‌گوید ما از این شانس‌ها نداریم که برنده بشویم ادامه می‌دهد: راستش تا به حال شانس برنده شدن در هیچ جایی را نداشتم سال‌های سال است که مقداری وجه در بانک برای قرعه‌کشی گذاشتم ولی هنوز برنده نشدم.

مردم باید هوشیار باشند گول پیامک‌های جعلی کلاهبرداران را نخورند پیامک‌های فریبنده و جعلی برای من بسیار ارسال شده ولی من اصلا به آنها توجهی نمی‌کنم و به محض ارسال چنین پیامک‌هایی آنها را از گوشی موبایلم حذف می‌کنم زیرا دلیلی نمی‌بینم اگر در قرعه‌کشی برنده شده باشم با ارسال پیامک به من خبر بدهند یا از من درخواست پرداخت وجه، حساب بانکی و غیره بکنند اگر در قرعه‌کشی برنده شده باشم حتما جایزه‌ام را به صورت حضوری اهدا خواهند کرد.

رئیس پلیس فتا استان گلستان گفت: کلاهبرداری از طریق ارسال پیامک یکی از آسیب‌های فضای مجازی است که در این راستا برای برخی از شهروندان گلستانی یک سری پیامک‌هایی ارسال می‌شود و یا تماس تلفنی با برخی شهروندان برقرار می‌کنند با این مضمون که در قرعه‌کشی برنده شدید.

ابراهیم پرسا اظهار کرد: شهروندان گلستانی در صورت مواجه شدن با چنین پیامک‌هایی به آنها اعتماد نکنند و جوابگوی آنها نباشند و فریب وعده‌های دروغین کلاهبرداران را نخورند زیرا امروزه سارقان به خوبی می‌دانند که در جیب مردم چندان خبری از پول نقد نیست و به جای آن کارت بانکی همراه دارند لذا سارقان تلاش می‌کنند تا از بی‌اطلاعی برخی شهروندان سوءاستفاده کنند و از طریق شگردهای مختلف حساب‌های بانکی مردم را خالی کنند.

یکی از شگردهای سارقان برای خالی کردن حساب‌های بانکی مردم این است که از طریق تلفن همراه پیامکی با مضمون برنده خوش‌شانس ارسال می‌کنند و بعد از آن با فرد موردنظر ارتباط تلفنی برقرار می‌کنند و با الفاظ جعلی و موضوعات فریبنده خودشان را شخصی مورد اعتماد مانند نماینده فلان شرکت مورد اعتماد و غیره جلوه می‌دهند و احساسات فرد موردنظر را تحت تاثیر قرار می‌دهند و نهایتا آنها را مورد اغفال قرار می‌دهند و به سمت خودپردازهای بانکی می‌کشانند و پس از انجام عملیات پیچیده در پشت تلفن متاسفانه حساب بانکی شهروند را خالی می‌کنند.

 شگرد بعدی سارقان این است که کلاهبرداران از مناسبت‌های ویژه و ایام خاص بهره می‌گیرند و با اعلام تبریک ویژه به شهروند به فرد مورد نظر پیامکی ارسال می‌کنند که برای دریافت جایزه خود یک هزینه پستی را به فلان شماره حساب واریز کنند و بعد از اینکه هزینه پستی به شماره حساب کلاهبردار واریز شد متاسفانه از آن لحظه به بعد ارتباط تلفنی با کلاهبردار قطع می‌شود و شهروندان آگاه باشند که در راستای دریافت کالا نباید قبل از دریافت کالا وجهی را پرداخت کنند.

با توجه به عید سعید فطری که در پیش رو داریم عده‌ای از افراد سودجو از طریق سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی تحت عناوینی مانند کمک به ایتام و نیازمندان با سوءاستفاده از احساسات شهروندان و تحریک حس نوع‌دوستی روزه‌داران، مبالغی را دریافت می‌کنند و اقدام به کلاهبرداری می‌کنند که می‌طلبد شهروندان در این زمینه هوشیار باشند.

روش دیگر کلاهبرداری به این صورت است که به برخی از شهروندان پیامکی با مضمون برنده خوش شانس ارسال می‌شود و با دادن وعده و وعید فرد مورد نظر را به یک شبکه اجتماعی که خودشان راه‌اندازی کردند دعوت می‌کنند و به محض ورود با درگاه اینترنتی مواجه می‌شوند و این درگاه اینترنتی از افراد تمام اطلاعات بانکی از قبیل شماره کارت، شماره رمز، کد اعتبارسنجی و تاریخ انقضاء کارت را می‌خواهد و به محض دریافت اطلاعات کلاهبرداران اقدام به برداشت وجه از کارت فرد موردنظر خواهند شد.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار