رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گلستان گفت: این استان در 10 سال آینده مستعد بروز گسترده بیماری دیابت و فشار خون است که اگر برای پیشگیری از شیوع آن چاره اندیشی نشود، مرگ و میر ناشی از آن بالا خواهد بود.

گلستان در معرض بروز گسترده بیماری دیابت و فشار خون است
به گزارش گلستان ۲۴ ؛ عبدالرضا فاضل روز چهارشنبه در اولین مجمع خیرین سلامت گلستان در گرگان اظهار کرد: یکی از نشانه های احتمال شیوع گسترده دیابت در گلستان، درصد بالای مبتلایان به آن در مقایسه با میانگین کشوری است.

وی بیان کرد: میانگین ابتلای مردم ایران به پیش دیابت 12 درصد است اما این آمار در گلستان افزون بر 20 درصد است.

پیش دیابت وضعیتی است که در آن اگرچه قند خون تاحدودی بالاست ولی بیمار همه ملاک های دیابت را ندارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان افزود: یکی دیگر از مشکلات مرتبط با سلامت مردم گلستان؛ ابتلای فراوان به چاقی، اضافه وزن و فشار خون بالا بوده که عمده ترین راه حل این مشکل، توسعه ورزش و ترویج بیشتر فعالیت های بدنی است.

دکتر فاضل ادامه داد: بیش از 64 درصد مردم گلستان به اضافه وزن مبتلا هستند و حدود 10 درصد سیگار می کشند که لازم است تلاش ها برای رفع این آسیب ها با کمک همه ارگان ها و دستگاه های مرتبط به صورت مداوم تقویت شود.

وی گفت: پارسال پیش از هشت هزار نفر در گلستان فوت کردند که 40 درصد بر اثر بیماری های قلبی عروقی، 14 درصد سرطان، حدود 4 درصد دیابت و بقیه به دلیل بیماری های دیگر بود.

فاضل به مرگ مادران باردار به عنوان یکی از شاخصه های مهم ارزیابی عملکرد بهداشت و سلامت استان ها اشاره کرد و افزود: پارسال بیش از 43 هزار کودک در استان متولد شدند که 11 مادر این نوزادان پس از زایمان جان باختند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان بیان کرد: آمار نگران کننده در مورد مرگ مادران باردار گلستان، خودکشی 4 مادر پس از زایمان بود که لازم است اقدامات گسترده تر اجتماعی برای جلوگیری از وقوع این آسیب ها اجرا شود.

وی ادامه داد: علاوه بر موارد فوق در سوانح رانندگی پارسال 74 نفر در صحنه، 65 نفر حین انتقال و 172 نفر در بیمارستان جان باختند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار