رسیدگی ویژه مسئولان ضروری است

گرگان- علیرغم وجود مواد سمی در قلیان، مصرف و اماکن عرضه آن در گرگان افزایش یافته و این امر ضرورت رسیدگی ویژه مسئولان را افزایش می‌دهد.

به گزارش گلستان ۲۴ ؛  در گذشته استعمال قلیان بیشتر به سنین بالا محدود می‌شد اما متأسفانه در چند سال اخیر شاهد مصرف آن در بین نوجوانان، جوانان و بانوان هستیم.

 

جوانانی که درک صحیحی از دخانیات نداشته و صرفاً برای پر کردن اوقات فراغت و تفریح و حتی ملاکی برای افتخار به قلیان روی می‌آورند.

در گرگان هم این معضل وجود داشته و در نقاط مختلف - سفره‌خانه‌ها، قهوه‌خانه‌ها و برخی از مراکز زیرزمینی- قلیان با طعم‌های گوناگون عرضه می‌شود.

در برخی موارد صاحبان این قلیان‌سراها با اجاره کردن زیرزمین‌ها، تعمیرگاه‌ها و خانه‌های قدیمی و استفاده از ابزارهایی نظیر دوربین‌های مدار بسته، مشتری‌های خود را چک می‌کنند تا اگر مأموری قصد ورود داشته باشد به سرعت آثار جرم را از بین ببرند.

قلیان خطرناک‌تر از سیگار است

جانشین دبیر شورای هماهنگی با مواد مخدر استان گلستان در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: قلیان از سیگار مضرتر است؛ در کارخانه، توتون‌های مانده‌ای را که برای ساخت سیگار قابل استفاده نیست با مواد معطر کننده مخلوط و آن را به اسم قلیان معطر، تحویل مردم می‌دهند.

عباس شهنازی تصریح کرد: در واقع از توتونی که هیچ کارایی ندارد و حتی نمی‌توان با آن سیگار تولید کرد برای ساخت تنباکو استفاده می‌شود.

وی گفت: قلیان و دود آن به مراتب خطرناک‌تر از سیگار است ولی متأسفانه باور غلطی در این زمینه وجود دارد که چون دود آن از آب عبور می‌کند، مواد مضر آن گرفته می‌شود در صورتی که چنین نیست.

۴۰ نوع ماده خطرناک سرطانی

شهنازی اظهار کرد: ۴۰ نوع ماده خطرناک سرطانی در قلیان وجود دارد که به بدن آسیب می‌رساند.

وی ادامه داد: راه حلی جز اطلاع‌رسانی در این زمینه وجود ندارد زیرا اگر اماکن عرضه قلیان در ملاء عام هم بسته شود قلیان‌خانه‌هایی به صورت مخفیانه و با آسیب‌های بیشتری ایجاد خواهد شد.

شهنازی اضافه کرد: یا بسیاری از مردم قلیان را در منزل خود مصرف می‌کنند؛ در منازل که دستگاه قضایی و پلیس دسترسی ندارد که مانع این کار شود بنابراین باید مضرات قلیان توسط صداوسیما و سایر رسانه‌ها منعکس شود.

کمبود سرانه‌های فرهنگی علت روی آوردن به قلیان

در خصوص دلایل و انگیزه‌هایی که نسل جوان به حضور در قلیان‌سرا دارد و همچنین برنامه‌های بازدارنده آن، با مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان گفتگو کردیم، عبدالرضا چراغعلی به خبرنگار مهر گفت: به دلیل کمبود سرانه‌های ورزشی، فرهنگی و سایر فضاهای خدماتی و رفاهی در استان، نسل جوان برای پر کردن اوقات فراغت خود به قلیان‌خانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها روی می‌آورد.

وی افزود: در اطلاعات نسبی به دست آمده در مورد تعداد قلیان خانه‌ها و مراکز مصرف، گلستان جزو استان‌هایی است که فضاهای زیادی را به این امر اختصاص داده و جمعیت زیادی درگیر آن هستند.

چراغعلی گفت: این امر مانند دو کفه ترازو است؛ اگر کفه اماکن فرهنگی، خدماتی، رفاهی، آموزشی و کلاس‌های آموزش دینی را سنگین‌تر کنیم فضاهایی مانند قلیان خانه‌ها رونق کمتری داشته و غلظت کنونی آن‌ها از بین می‌رود.

سرانه‌های پایین گلستان

وی اظهار کرد: اگر سرانه‌های گلستان را با سایر استان‌ها مقایسه کنیم به این نکته می‌رسیم که مراکز تفریحی ما به اندازه‌ای نیست که تمام جوانان از آن استفاده کنند.

راه حلی جز اطلاع‌رسانی در این زمینه وجود ندارد زیرا اگر اماکن عرضه قلیان در ملاء عام هم بسته شود قلیان‌خانه‌هایی به صورت مخفیانه و با آسیب‌های بیشتری ایجاد خواهد شدچراغعلی ادامه داد: سرانه ورزشی ما برای هر شهروند نیم متر اعلام شده و این عدد، رقم بسیار پایینی است.

وی همچنین به پایین بودن سرانه فرهنگی اشاره کرد و گفت: به طور مثال در استان تنها پنج سینمای فعال داریم و به همین تعداد هم سینمای متروکه در استان وجود دارد که اگر برای آن‌ها برنامه‌ریزی شود، فضاهای فرهنگی ما مطلوب‌تر خواهد شد.

متناسب نبودن فضاهای موجود با نیازهای نسل جوان

چراغعلی اضافه کرد: علاوه بر ارتباط مستقیم فضاهای قلیان‌خانه‌ها با کمبود فضاهای فرهنگی و غیره، متناسب نبودن فضاهای موجود با نیازهای نسل جوان هم میل به مراجعه به قهوه‌خانه‌ها را افزایش می‌دهد.

وی تصریح کرد: ما اگر برای اوقات فراغت نسل جوان و نوجوان برنامه‌ای متناسب با نیازهای آن‌ها نداشته باشیم و نتوانیم فضای مطلوب نظر آن‌ها را ایجاد کنیم، طبیعی است که رونق این مراکز روز به روز افزون می‌شود.

چراغعلی تأکید کرد: تمامی دستگاه‌ها و ادارات مطابق مصوبه‌ای که در کارگروه فرهنگی و اجتماعی استان است تکلیف دارند که برای اوقات فراغت جامعه هدفی که تحت پوشش دارند، برنامه‌ریزی کنند.

گزارش‌های مردمی

متولی اعلام جرم در زمینه عرضه قلیان مرکز بهداشت است به همین منظور با رئیس گروه سلامت محیط استان گلستان، گفتگو کردیم؛ محسن علوی نیا به خبرنگار مهر گفت: بازرسان معاونت بهداشتی به تنهایی اقدام به جمع‌آوری قلیان نمی‌کنند بلکه این کار را با همکاری نیروی انتظامی انجام می‌دهند.

در سال ۹۶، حدود ۱۲۰۰ قلیان در گرگان جمع‌آوری و در هفته سلامت با حکم معاونت پیشگیری از وقوع جرم و با حضور نمایندگانی از دستگاه‌های مختلف در «هزارپیچ» معدوم شدوی افزود: معمولاً شناسایی و جمع‌آوری‌ها یا در بازدیدهای نیروهای بهداشت محیط یا گزارش‌های مردمی اتفاق می‌افتد.

علوی نیا تأکید کرد: بعد از گزارش‌های رسیده، به معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادسرا نامه زده و حکم ورود به مکان را می‌گیریم و به همراه نیروی انتظامی نسبت به جمع‌آوری قلیان اقدام می‌کنیم.

وی ادامه داد: ولی ممکن است استعمال در منازل شخصی صورت گیرد؛ اگر رفت و آمد در آن منزل زیاد نباشد ما نمی‌توانیم بگوییم که آنجا یک مکان عمومی است و صاحب منزل هم می‌تواند ادعا که ملک شخصی بوده و استعمال توسط خود وی صورت می‌گیرد.

علوی نیا اضافه کرد: ولی اگر در منزل شخص رفت و آمد زیادی صورت گیرد و مردم شکایت کنند در این صورت حکم ورود به منزل گرفته شده و نسبت به برخورد با آن‌ها اقدام می‌شود.

معدوم کردن

وی در خصوص معدوم کردن قلیان‌ها، گفت: بهداشت محیط نمی‌تواند قلیان‌های جمع‌آوری شده را معدوم کند ما فقط آن‌ها را جمع‌آوری کرده و در مرکز بهداشت نگه می‌داریم؛ سپس نامه‌ای به معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادسرا زده و در صورت تأیید آن‌ها با همراهی نماینده فرمانداری، نیروی انتظامی و غیره معدوم صورت می‌گیرد.

علوی نیا تصریح کرد: در مواردی اشخاص ادعا می‌کنند که قلیان آن‌ها تنها جنبه تزئینی دارد بنابراین ما نمی‌توانیم بدون حکم آن را معدوم کنیم.

۱۲۰۰ قلیان در سال ۹۶ معدوم شد

وی تصریح کرد: در سال ۹۶، حدود هزار و ۲۰۰ قلیان در گرگان جمع‌آوری و در هفته سلامت با حکم معاونت پیشگیری از وقوع جرم و با حضور نمایندگانی از دستگاه‌های مختلف در «هزارپیچ» معدوم شد.

علوی نیا با بیان این‌که قانون‌گذار برای محل‌های عرضه و فروش قلیان و تنباکو چیزی پیش‌بینی نکرده، افزود: بهداشت محیط فقط در زمینه عرضه قلیان در قهوه‌خانه‌ها و کافه‌ها و غیره ورود می کند.

وی اظهار کرد: ما از اماکن خاص بازدید می‌کنیم که یکی از این مکان‌ها کافه‌ها است و در صورتی که در آن قلیان عرضه شود، جمع‌آوری خواهد شد.

علوی نیا تأکید کرد: اماکنی وجود دارد که از ساعت ۱۲ شب به بعد اقدام به عرضه قلیان می‌کند؛ بیش‌تر این موارد با گزارش‌های مردمی شناسایی می‌شود.

برخورد با زیرزمینی‌ها سخت است

رئیس گروه سلامت محیط استان گلستان با بیان این‌که برخورد با قلیان‌سراهای زیرزمینی سخت است، ادامه داد: برای ورود به این اماکن باید مجوز گرفته شود زیرا آنجا حریم شخصی است.

اگرچه اجرای طرح مبارزه با عرضه قلیان در قهوه‌خانه‌ها و سفره‌خانه‌ها طی یکی دو سال اخیر در نقاط مختلف استان و پلمب این واحدها، رضایتمندی مردم و خانواده‌ها را به همراه داشته، اما اکنون استعمال این ماده دخانی توسط خانواده‌ها به ویژه در تفرجگاه‌ها و اماکن عمومی همچنان ادامه دارد.

عرضه قلیان در مکان عمومی جرم است

عرضه قلیان در مکان عمومی حسب قانون جرم بوده و علاوه بر جمع‌آوری آلات و ادوات، جریمه نقدی هم دارد. برای دانستن توضیحات بیش‌تر در این زمینه با دادیار جانشین دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان گفتگو کردیم، مسعود سلیمانی، ضمن تأیید این مسأله به خبرنگار مهر اظهار کرد: دو نکته مهم در این امر مطرح است، عرضه قلیان توسط کسی که آن را برای عموم به لحاظ کسب درآمد مهیا کرده و دیگر فضای عمومی؛ این‌ها از نظر قانون جرم بوده و مجازات خاص خود را دارد.

سلیمانی تصریح کرد: دادستانی به عنوان مدعی العموم یعنی کسی که زعامت حسن اجرای قانون از طریق مجاری صحیح را بر عهده دارد، پیگیر این مسأله است و طرح‌های متعددی را در سطح شهر گرگان اجرا کرده و دستوراتی هم به نیروی انتظامی دادیم.

قلیان بستری برای آسیب‌های بیشتر است

سلیمانی گفت: قلیان یک بستر است، یعنی علاوه بر مصرف آن، مسأله مهم دیگری وجود دارد و آن تماس نوجوان و جوان با افراد شناسنامه‌داری است که به لحاظ امتیازات، منفی هستند.

وی توضیح داد: چرا باید جوانی که وقت خود را صرف علم، حرفه و شغل کرده و برای آینده‌اش برنامه‌ریزی کند به این اماکن رفته و الگوگیری‌های غلطی داشته باشد.

جزای نقدی برای عرضه قلیان وجود ندارد

سلیمانی در خصوص جزای نقدی گفت: جزای نقدی ثابت و مشخصی برای عرضه قلیان در مکان عمومی وجود ندارد اما در قانون ملی مبارزه با دخانیات پیش‌بینی شده که میزان جزاء بر حسب مصوبه هیئت دولت متغیر باشد؛ یعنی هیئت دولت در یک بازه زمانی می‌تواند در جزاء نقدی دخل و تصرف کند و آخرین نرخی که اعلام شده بین صفر تا ۱۲ میلیون تومان است.

وی افزود: استعمال قلیان به ذات جرم نبوده و ملاک جرم بودن آن برای مقنن عرضه جهت مصرف است.

چرا باید جوانی که وقت خود را صرف علم، حرفه و شغل کرده و برای آینده‌اش برنامه‌ریزی کند به این اماکن رفته و الگوگیری‌های غلطی داشته باشدسلیمانی ادامه داد: متولی اعلام جرم در زمینه عرضه قلیان مرکز بهداشت و ریاست شبکه بهداشت در هر شهرستان است اما این امر هم یکی از جمله وظایفی است که بر عهده نیروی انتظامی گزارده شده است.

وی تأکید کرد: برخورد با این مسأله از برنامه‌های روزانه ما است زیرا علاوه بر این که بهداشت جامعه را به مخاطره می‌اندازد وقت جوانان ما را هم صرف خودش می‌کند.

سلیمانی با بیان این‌که فروش دخانیات خارج از ضابطه در مکان عمومی تخلف تعزیراتی است، گفت: استعمال دخانیات در مکان عمومی هم جرم بوده و مجازات سبکی دارد.

دستگاه‌های اجرایی و انتظامی تلاش خود را برای جمع‌آوری قلیان و پلمب این سراها انجام می‌دهند اما همچنان مراکز جدید ایجاد شده و جوانان را جذب خود می‌کند.

به نظر می‌رسد، برای رهایی خانواده‌ها به ویژه نسل آینده از این آسیب جدی اجتماعی که دروازه ورود به اعتیاد است، باید چاره‌ اساسی اندیشید وگرنه معلوم نیست با این اشتیاق کاذبی که نسل جوان و برخی خانواده‌ها به استعمال قلیان از خود نشان می‌دهند، چه آینده‌ای در انتظار آنان باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار