جانشین بسیج اساتید کشور گفت: بسیج اساتید برای حل این مشکلات جامعه و اجتماعی کردن علم وارد میدان شده است.

راه اندازی اندیشکده‌های ملی و استانی در سازمان بسیج اساتید

به گزارش گلستان24؛محمدرضا ابن‎الدین‎ در همایش متمرکز سالروز بسیج اساتید استان گلستان که در سالن خلیج فارس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزارشد، اظهار کرد: بعد از انقلاب همواره دغدغه ارتباط دانشگاه و صنعت را مطرح می کردیم که چرا علم در کشور ما اجتماعی نیست و مشکل جامعه را حل نمی می کند.

وی افزود: بسیج اساتید برای حل این مشکل و اجتماعی کردن علم وارد میدان شده است.

جانشین بسیج اساتید کشور تصریح کرد: مراکزآموزشی تخصصی دستگاه ها در اعتراض به این معضل دانشگاه فعالیت خود را آغاز کردند.

وی با بیان اینکه رابطه علم با انقلاب اسلامی ضعیف است، بیان کرد: بعد از جنگ دوره‌های آموزشی شکل گرفت و دانشگاه‌ها تقویت شد در دهه سوم انقلاب اسلامی نگاه پژوهشی تقویت و دوره های تکمیلی شکل گرفت و در دهه چهارم اندیشکده‌ها شکل گرفت.

59 اندیشکده در کشور فعالیت می کنند

ابن‌الدین سهم ایران را از 5هزار و 600 اندیشکده در جهان را 59 مورد بیان کرد و افزود: 2هزار 500 مورد آن در امریکا فعالیت می کند .

وی با بیان اینکه اندیشکده ها مغزمنفصل حاکمان یک کشورهستند، ادامه داد: پژوهشکده ها دارای یک کارفرما دارد اما اندیشکده‌ها ماموریت تعیین راهبردهای حل مساله و تدوین راهبرد را دارند.

این مقام مسئول با بیان این سوال که رابطه ما به عنوان استاد بسیجی با دولت ها چگونه است، گفت: امروزه دولت‌ها توسط احزاب اپوزوسیون نقد می‌شوند.

ابن‌الدین گفت: ما در تفکر دینی نظام امر به معروف و نهی از منکر، مردم به مردم، مردم به حاکمان و حاکمان نسبت به مردم داریم که بخش میانی آن مغفول مانده اند که بسیار مهم است.

هیچ کس مستحق تر از اساتید بسیجی برای نقد تخصصی و عالمانه در مسائل کشور نیست

وی به وظیفه اندیشکده‌ها با عنوان نقدکننده علمی حاکمان و اصلاح سیستم موجود اشاره کرد و افزود: هیچ کس مستحق تر از اساتید بسیجی برای نقد تخصصی و عالمانه جهت رصد موضوعات تخصصی جاری و ارائه راه حل نیست.

 

راه اندازی اندیشکده‌های ملی و استانی در سازمان بسیج اساتید

این استاد دانشگاه در ادامه از برنامه ریزی راه اندازی اندیشکده‌های ملی و استانی در این سازمان خبرداد و گفت: اندیشکده‌های ملی توسط دانشگاه‌های اعلم مسائل ملی کشور را رصد می‌کنند و در سطح استانی هر کانون در دانشگاه خود مسائل بومی خود را رصد مورد تحقیق قرار داده و یافته‌های خود را در اختیار کارگزاران نظام قرار دهند.

این مقام مسئول تاکید کرد: بسیجی در انقلاب اسلامی روزی در تهدید سخت، نیمه سخت و امروز در جبهه نرم حضور دارد و امروز در آغاز دهه پنجم انقلاب با ابزار علم به دفاع از انقلاب اسلامی می پردازد.

اساتید بسیجی رهبران فکری جامعه

وی اساتید بسیجی را رهبران فکری جامعه برشمرد و بیان کرد: شهید چمران با چهره چندجانبه علمی، ایمانی و عرفانی پرداخت به همین دلیل ما دنباله ‌رو این شهید بزرگوار هستیم.

ابن‌الدین اذعان کرد: چنانچه کارگزاران در تعریف مسئله مشارکت داشته باشند به احتمال زیاد در بکارگیری نتایج آن نیز مشارکت خواهند کرد.

خواسته مردم باید از زبان اساتید دانشگاه ها بیرون آیند نه سلطنت طلب ها و مارکسیست ها

وی ابراز کرد: خواسته و مشکلات مردم باید از زبان اساتید دانشگاه ها بیرون آیند نه سلطنت طلب ها و مارکسیت ها، چنانچه به زبان عالمانه و علمی ما گفته نشود کسان دیگری اقدام می کنند بنا براین باید مطالبه گر و زبان گویای مردم باشیم.

جانشین بسیج اساتید کشور افزود: دو موضوع "زیست بوم" و "ترکیب و وحدت بین اقوام مختلف" به عنوان موضوعات محوری در استان شناسایی شده است که باید به آینده پژوهی در مورد آن بپردازیم.

برگزاری همایش بین المللی با همسایگان دریای خزر

وی بیان کرد: براین اساس امسال اندیشکده زیست بوم بسیج اساتید استان گلستان همایش بین‌المللی با همسایگان دریای خزر برگزار می‌کند و هر کشوری که در این زمینه دارای فکر و اندیشه است در این همایش شرکت خواهد کرد.

ابن الدین استان گلستان را یکی از پیش روترین بسیج اساتید در کشور دانست افزود: طرح مسجدمحوری توسط اساتید بسیجی در گلستان یکی از موفق ترین طرح های عملیاتی د رکشور شناخته شده است.

وی بیان کرد: تقویت جبهه انقلاب اسلامی یکی از دغدغه‌ها است و کسانی که دغدغه انقلاب اسلامی را دارند باید کنارهم بیایند این درحالی است که متاسفانه فقط در زمان انتخابات حضور بی ثمر دارند، بنابراین جبهه انقلاب اسلامی با هدایت اساتید بسیجی و ائمه جمعه و جماعات و دستگاه‌های مرتبط یک تشکل شکل دهند.

جانشین بسیج اساتید کشور در خاتمه به راهیان نور اساتید اشاره کرد و گفت: در راهیان نور علم و فناوری و تورهای علمی چپ و راست معنایی ندارد و زبان مشترک علمی دارند که این تفکر در حال گسترش است.

پیش بینی برنامه های بسیج اساتید گلستان با رویکرد مسئله محور

ابراهیم میقانی در همایش متمرکز سالروز بسیج اساتید استان گلستان که در سالن خلیج فارس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزارشد، اظهار کرد: این برنامه ها را در چهارمحور اساسی تدوین کردیم.

 

وی از رونمایی 14 برنامه مساله محور در دانشگاه های استان خبرداد و افزود: ‌ "اندیشکده زیست بوم و تغییر اقلیم"، " سند راهبرد اقتصاد مقاومتی ،تولید و صادرات در گلستان" و "مسجد محوری" از جمله برنامه های شاخص بسیج اساتید گلستان برای حل مشکلات اجتماعی، اقتصادی و محیطی برنامه ریزی شده است

جانشین بسیج اساتید گلستان در تشریح سایر برنامه ای این سازمان تصریح کرد:‌ در دانشگاه دولتی گنبدکاووس ارائه راهکارهای علمی و عملی برای وحدت اقوام و فرق ،‌ موسسه غیر انتفاهی میلاد مینودشت خشک‌سالی تالاب‌ها،‌ دانشگاه آزاد اسلامی گنبدکاووس آسیب شناسی مشکلات اجتماعی و سرطان‌شناسی،‌ مطالعه می شود.

 

وی ادامه داد: با توجه به رشد فزاینده طلاق ریشه‌یابی علل و عوامل این پدیده منفور در دانشگاه آزاد بندر گز ، بررسی پوشش اقوام و فرق  در دانشگاه مائده گرگان،‌ ارائه ایده‌های اثر بخش ترویج عفاف و حجاب در دانشگاه آزاداسلامی گرگان و راه‌اندازی مرکز تخصصی آسیب‌های اجتماعی با محور خانواده را در دانشگاه های کردکوی را اجرایی خواهیم کرد.

جانشین بسیج اساتید گلستان در خاتمه گفت: ‌در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان علل کیفیت در نان مصرفی و راهکارهای بهبود نان،‌ دانشگاه آزاد  آزادشهر راهکارهای ترویج سواد رسانه‌ای، موسسه بها‌ران بررسی الگوها در تغییر اقلیم، ‌دانشگاه ‌آزاد اسلامی علی آباد کتول بررسی و علل آسیب‌در جریان انتخابات و فرهنگ بومی سرزمین مورد بررسی و پژوهش قرار می گیرند.

براساس این گزارش؛"رجبی "، "یحیی مقصودلو"، "علی اکبرنجفی کانی"  از اساتید دانشگاه های گلستان و مجری پروژه های علمی پژوهشی بسیج اساتید گلستان به ارائه  توضیحاتی درخصوص سه پروژه شاخص این سازمان پرداختند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار