مردم در هفته قوه قضاییه از مسوولان چه انتظاری دارند

هفته قوه قضاییه فرصتی فراهم آورد تا مردم بدون واسطه در مساجد و بدون روال اداری حرف‌های خودشان را مستقیما با مسوولان دستگاه‌های قضایی در میان بگذارند مطالبه مردم رسیدگی زودهنگام به پرونده‌ها و رفتار مناسب قضات با ارباب‌رجوع بود.

 رفتار برخی از قضات درخور شأن مردم نیست/ عابدی: مردم مشکل نداشته باشند به دستگاه قضایی سرازیر نمی‌شوند

به گزارش گلستان 24 ؛  متاسفانه دستگاه قضایی برخلاف آنچیزی که باید امروزه باشد فعلا نیست و به دلیل افزایش ورودی پرونده‌ها به این دستگاه، قوه قضاییه با ازدحام عجیب جمعیت مواجه شده است.

با توجه به فرهنگ بالایی که در مردم کشور ایران وجود دارد و به تبع آن چیزی که مذهب و دین اسلام به ما آموخته است باید شاهد حضور پرونده‌های کمی در دستگاه قضایی باشیم وقتی مردم مشکل نداشته باشند به دستگاه قضایی سرازیر نمی‌شوند متاسفانه یکی از معضلات اساسی کشور ایران و دستگاه قضایی، افزایش پرونده در این دستگاه است و در حقیقت این هجوم و افزایش بیش از حد پرونده‌ها به دستگاه قضایی سبب شد تا کیفیت کار در دستگاه قضایی تاثیر منفی گذاشته شود.

یکی از شهروندان شهرستان گنبدکاووس از نبود رفتار مناسب برخی قضات در این شهرستان گلایه کرد و گفت: چرا رفتار برخی از قضات مخصوصا در دادگستری شهرستان گنبدکاووس درخور شان مردم نیست؟

این شهروند ادامه داد: در شورای حل اخلاف باید از افرادی که دارای وجهه پسندیده‌ای در جامعه هستند استفاده شود صرفا کسی که در این رشته تحصیلی درس خوانده و مدرک گرفته است که نمی‌تواند پشت میز قضاوت بنشیند و عدالت را برای ما معنا کند؟

شهروند دیگری که زیر لب در حال انتقاد از زمین و آسمان بود نگاهی به ما کرد و گفت: سوال ما از دادگستری این است در صورتی که بخواهیم از دیوان عدالت اداری شکایت کنیم باید از چه طریقی اقدام کنیم و طرح دعوی خود را ارائه دهیم؟

رئیس دادگستری شهرستان گنبدگاووس اظهار کرد: متاسفانه دستگاه قضایی برخلاف آنچیزی که باید امروزه شاهد باشیم فعلا نیست و به دلیل افزایش حجم پرونده‌ها به دستگاه قوه قضاییه، این دستگاه با ازدحام عجیب جمعیت روبه رو است.

بخواهیم و نخواهیم ازدیاد پرونده در قوه قضاییه باعث کاسته شدن در کیفیت کار می‌شود زیرا نُرم معمول بر این است که هر قاضی در طول روز باید یک الی دو پرونده را مطالعه کند ولی در سطح کشور متاسفانه هر قاضی 20 پرونده را در طول روز مطالعه می‌کند که این روند دارای نوسان است ممکن است برخی قضات تعداد کمتر و یا بیشتر از این رقم را مورد بررسی قرار دهند که در حقیقت بر کیفیت کار تاثیر خود را خواهد گذاشت.

عابدی تصریح کرد: با توجه به فرهنگ بالایی که در مردم کشور ایران وجود دارد و به تبع آن چیزی که مذهب و دین ما به ما آموخته است باید دستگاه قضایی خلوت باشد وقتی مردم مشکل نداشته باشند به دستگاه قضایی سرازیر نمی‌شوند متاسفانه یکی از معضلات اساسی کشور ایران و دستگاه قضایی، افزایش پرونده در این دستگاه قضایی است و در حقیقت این هجوم و افزایش بیش از حد پرونده‌ها به دستگاه قضایی سبب شد تا در کیفیت کار در دستگاه قضایی تاثیر بگذارد.

وی اظهار کرد: تدابیری در این زمینه اتخاذ شده است که یکی از اقداماتی که در این راستا صورت گرفت موضوع تاسیس شورای حل اختلاف است و ایجاد یک شعبه خاص برای صلح و سازش می‌تواند مردم را به سمت فرهنگ سازش کردن با یکدیگر سوق دهد که خوشبختانه موفقیت‌هایی را در این زمینه داشتیم.

یکی از مشکلاتی که در دادگستری وجود دارد علی‌رغم اینکه انتظار آن هم نمی‌رود قالب پرونده‌هایی که در دادگستری گنبدکاووس است منتهی می‌شود به حق‌الناس و یا در راستای کیفری، سرقت، کلاهبرداری، فروش مال غیر، تحصیل مال از طریق نامشروع که جنبه مال‌خوری دیگران را دارد و متاسفانه در پرونده‌های حقوقی نیز مطالبه وجه را داریم که خوردن مال مردم منتهی می‌شود.

رئیس دادگستری شهرستان گنبدگاووس در خصوص اعتراض برخی از ارباب رجوع‌ها از رفتار برخی از قضات ابراز کرد: این موضوع را هرگز توجیه نمی‌کنیم و به هیچ عنوانی نمی‌پذیریم که همکاران ما در دادگستری با ارباب رجوع بدرفتاری کنند در صورتی که چنین موردی پیش آمد حتما به ما اطلاع دهند تا به این موضوع رسیدگی شود.

حجم پرونده‌ها در دادگستری بسیار بالاست ولی با این وجود توصیه نمی‌کنیم که با ارباب رجوع بی‌احترامی شود و در واقع حجم بالای پرونده‌ها دلیلی بر بدرفتاری قضات با ارباب رجوع شود.

این مقام مسوول در خصوص این سوال که چرا در شورای حل اخلاف از افرادی که دارای وجهه پسندیده‌ای هستند در جامعه استفاده نمی‌شود، تصریح کرد: شورای حل اختلاف امروزه یک قانون شده است در گذشته قانون نبود یک دستورالعملی تلقی می‌شد و دست ما در پذیرش باز بود ولی اکنون شورای حل اختلاف یک قانون شده است و شرایط را قانون تعیین می‌کند و شورای حل اختلاف دو وجهه دارد یکسری افرادی هستند که رسیدگی می‌کنند آنها حتما باید جذبشان بر مبنای شرایطی باشد که قانون تعیین کرده است.

آنهایی که صرفا در واحدهای صلح و سازش فعالیت دارند در آنجا دستمان تا اندازه‌ای باز است در حقیقت آنها به پرونده‌ها رسیدگی نمی‌کنند صرفا فعالیت آنها در راستای صلح و سازش است و ما در شهرستان گنبد کاووس دو شعبه‌ای داریم که صرفا مشغول صلح و سازش هستند و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. 

عابدی در خصوص نحوه شکایت و طرح دعوی از دیوان عدالت اداری گفت: دفتری در اداره‌کل دادگستری داریم که ارباب رجوع دادخواست خودش را می‌نویسد و طرح دعوی می‌کند سپس خودش را به مرکز می‌فرستیم یعنی صلاحیت در مرکز (واقع در تهران) مستقر است و اینجا کسی حق رسیدگی را ندارد.

دو شعبه ویژه صلح و سازش را در گنبدکاووس مستقر کردیم که یک شعبه در دادگاه انقلاب واقع شده است دادگستری گنبدکاووس دارای دو مجتمع است یک مجتمع که دادگاه عمومی است و یک مجتمع دادگاه انقلاب است که چند شعبه کیفری ما در آنجا مستقر هستند برای هر دو مجتمع یک واحد ویژه صلح و سازش ایجاد کردیم.

پرونده‌هایی که احتمال صلح و سازش در آن وجود دارد به شعبه صلح و سازش ارجا می‌دهیم که قطعه شعبات ویژه صلح و سازش ما در شهرستان گنبدکاووس واقعا مثمره‌ثمر بودند و شاید بتوان گفت که 90 درصد پرونده‌هایی که به این شعبات فرستاده می‌شوند به صلح منتهی شدند.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار