فرماندار بندرترکمن:

فرماندار بندرترکمن با بیان اینکه کانال خزینی مسدود و خلیج گرگان راکد شده و جریان آب دریا وارد این حوزه نمی‎شود، گفت: استمرار این وضعیت در خلیج گرگان باعث مانداب آب دریا در این منطقه، ایجاد تعفن و کوچاندن ساکنان سه شهرستان بندرگز، گمیشان و بندرترکمن می‎شود.

زندگی مردم بندرگز، بندرترکمن و گمیشان تحت تأثیر بوی تعفن خلیج گرگان

به گزارش گلستان ۲۴؛ الیاس هیوه‎چی پیش از ظهر امروز در نشست تخصصی «خلیج گرگان؛ تهدیدها و فرصت‎ها» که در اداره فرهنگ و ارشاد بندرترکمن برگزار شد اظهار کرد: در این همایش بحران خلیج گرگان را به‎عنوان یکی از معضلات مهم منطقه مورد بررسی قرار دادیم تا متخصصین این حوزه راهکار و روشی را برای خروج از وضعیت خلیج گرگان ارائه کنند.

وی با بیان اینکه با انقلاب اسلامی استقلال و خودکفایی را برای ما معنا کردند، یادآور شد: در یک تعریف میزان و نسبت تأثیرگذاری سایر کشورها و اثرپذیری ما از آنها است که استقلال ما را تعیین می‎کند.

فرماندار بندرترکمن با طرح این پرسش که آیا احداث سد وشمگیر و ... دلیل قطعی دریاهای ما است، پاسخ داد: بعد از سد وشمگیرکشاورزان طومارهایی تهیه کردند و گفتند زمین‎های ما نابود شده و فرزندان ما خارج از استان و کشور مشغول به کار شدند.

هیوه‎چی متذکر شد: وقتی وارد حوزه گلستان می‎شویم، می‎بینیم کانال خزینی مسدود و خلیج گرگان راکد شده، جریان آب دریا وارد این حوزه نمی‎شود و پس‎روی آب دریا قریب به 30 سال به این وضعیت دامن زده و استمرار این وضعیت موجب تعفن مانداب می‎شود.

وی تأکید کرد: تعفن مانداب در سه شهرستان بندرترکمن، بندرگز و گمیشان، مردم این سه شهرستان را متضرر می‎کند و موجب می‎شود جزیره آشوراده‎ای که 20 سال به‎عنوان دغدغه توسعه استان ما مطرح است هیچ نتیجه‎ای را به همراه نداشته باشد.

فرماندار بندرترکمن با بیان اینکه باید در حوزه تخصصی بازنگری صورت بگیرد، ابراز کرد: مردم این حوزه از اتفاقات افتاده متضرر شدند، باید بررسی کرد آیا این نتیجه نظرات و تخصص‎های ما است یا نتیجه بی‎توجهی‎ها؛ همایش‎های مشابه باید پاسخگوی این سوالات باشد، مردم به‎واسطه ضررهایی که دیدند بارها از ما سوال می‎کنند.

هیوه‎چی ابراز کرد: متأسفانه ظرفیت‎ها و توانمندی‎هایی که در این منطقه وجود داشته امروز به رویا تبدیل شده و این حوزه راکد مانده و مشکلات و معضلات آن بیشتر شده است.

وی تأکید کرد: در نشست‎های تخصصی باید راهکاری درست، اصولی و تخصصی که برای مردم ملموس باشد ارائه شود که به مرحله اجرا برسد و نتیجه مثبت به همراه دشاته باشد.

فرماندار بندرترکمن خاطرنشان کرد: ما لایروبی کانال خزینی و خلیج گرگان را به فال نیک می‎گیریم اما فکر می‎کنم متخصصان ما با دلسوزی تمام از آنچه به‎عنوان دانش است استفاده درست و تخصصی کنند تا بتوانیم از این بن‎بست خارج شویم، هنوز مردم منتظر خروج ما از این بن‎بست هستند و می‎خواهند راهکار خروج از این بن‎بست را بدانند.

هیوه‎چی با بیان اینکه یکی از اساتید اقتصاد راه نجات ایران را در سه مولفه کینه‎زدایی از سیاست، سیاست‎زدایی از اقتصاد و سخنرانی‎زدایی از سیاست‎گذاری عنوان کردند، گفت: اگر ما بتوانیم این زدایی‎ها را انجام دهیم شاید توانسته باشیم به مردم خدمت کنیم، متأسفانه در تمام این مدت این مسائل ما را به دور خود چرخانده و نتوانستیم اقدام موثر داشته باشیم.

وی با بیان اینکه استمرار این وضعیت در خلیج گرگان باعث مانداب آب دریا در این منطقه، ایجاد تعفن و کوچاندن ساکنان سه شهرستان بندرگز، گمیشان و بندرترکمن می‎شود، تصریح کرد: ضروری است مسؤولان مربوطه و دانشمندان و متخصصان این حوزه برنامه درست برای توسعه این منطقه ارائه کنند تا عملیاتی و اجرایی شود و مردم از این وضعیت نجات یابند.

انتهای پیام/ فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار