خواهرخوانده پر دردسر گرگان

بدون در نظر گرفتن ملاحظات خواهرخواندگی آیا نامگذاری یک خیابان در «گوانگ‎جو» به نام گرگان و پیمان خواهرخواندگی بین این دو شهر می‎تواند گره کور توسعه گردشگری گرگان را باز کند.

راز خواهرخواندگی «گوانگ‌جو» با گرگان/ مشقت چینی‎ها برای دیدن خواهرخوانده جدید

به گزارش گلستان ۲۴؛ بار دیگر موضوع خواهر‌خواندگی گرگان با «گوانگ‌جو» در یکصد و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر گرگان حاشیه‎ساز شد.

این جلسه که شاید یکی از پرحاشیه‌ترین جلسات امسال شورا بود با انتقاد به سخنگوی شورای اسلامی شهر گرگان آغاز شد چرا که در نشست خبری که خبرنگاران با سخنگوی شورای شهر داشتند و تحت این عنوان خبرنگاران به این جلسه دعوت شده بودند این عضو شورای شهر به بیهوده بودن قرعه‌کشی برای مشخص شدن مسافران «گوانگ‌جو» در شورای شهر اشاره کرد و بیان داشت: «رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر گرگان ( آقا ملایی) و رئیس شورای شهر گرگان ( یوسفی) دعوت‌نامه دریافت کردند و قرعه‌کشی در صحن شورا اقدام درستی نبود.»

این موضع سخنگوی شورای شهر گرگان انتقاد صریح اعضای شورای شهر اعم از رحیمی، گرزین، ربیعی و عبداللهی را به همراه داشت و حتی طی نامه‌ای از سوی رحیمی عضو دیگر شورای اسلامی شهر گرگان درخواست عزل سخنگوی شورای شهر نیز مطرح شد.

گرچه عنوان شد موضع سخنگوی شورای شهر گرگان از بی‌اطلاعی نامه‌ شهرداری برای تعیین و تکلیف نمایندگان شورای شهر گرگان برای سفر به «گوانگ‌جو» چین بود که در روز پنجشنبه یکم آذر و  پیش از قرعه‌کشی در صحن شورا، هیئت رئیسه شورای شهر گرگان این موضوع را عنوان کردند که بنا به تصمیم جمع مقرر شد این مسأله در روز سوم آذرماه در صحن علنی مطرح شود، در این جلسه نیز برخی اعضا به این نتیجه رسیده بودند که با قرعه‌کشی تکلیف دو عضو برای مسافرت به «گوانگ‌جو» کشور چین مشخص شود.

البته شهردار گرگان نیز در صحن شورای شهر گرگان عنوان کرد که اصل مطلب «خواهر خواندگی با «گوانگ‌جو» کار خوبی است و حواشی این چنینی «هزینه سفر دو عضو شورای شهر» قابل حل و فصل  است.

 

هر کاری که انجام می‌دهیم عده‌ای همیشه مخالف هستند

عبدالرضا دادبود همچنین تاکید کرد: هر کاری که انجام می‌دهیم مانند روگذر افسران، خرید اتوبوس و ... عده‌ای همیشه مخالف هستند.

حواشی این جلسه ماجرای قرعه‌کشی و مسائل پیرامون خواهرخواندگی گرگان و «گوانگ‌جو» را برای اعضای شورای شهر روشن ساخت ولی چوب سفر «گوانگ‌جو» بر سر خبرنگاری که از این صحنه فیلم گرفته بود شکست و حتی نزدیک بود به منع فیلم‌برداری خبرنگاران از صحن شورا ختم می‌شد.

البته عباس البرزی خبرنگار باشگاه خبرنگاران که در صحن شورا این فیلم را گرفته بود اعتقاد دارد: طبق قانون خبرنگاران می‎توانند در جلسات علنی شورای شهر تصویربرداری و ضبط صدا برای تهیه  گزارش خود داشته باشند.

وی همچنین پیرامون فیلمی که از قرعه‎کشی سفر اعضای شورای شهر به «گوانگ‌جو» چین در  صد‌‌‌‌ و چهارمین جلسه علنی شورای شهر گرفته بود اشاره کرد و گفت: این  فیلم را منتشر کردم و به عنوان خبرنگار وظیفه داشتم در این جلسه  علنی تمام آنچه که رخ می‎دهد و اهمیت دارد را منعکس کنم و خلاف قانون عمل نکردم‌‌‌ و قصد متشنج کردن جو شورای شهر را هم نداشتم.

البرزی همچنین تاکید کرد که اعضای شورای شهر نباید در  مسائل این چنینی به خبرنگاران اتهام وارد کنند، بنده به‎عنوان خبرنگار رسالت رسانه‎ای خود را انجام دادم.

وی افزود: اعتقاد دارم  لایحه این سفر  بسیار  مبهم بود و هزینه‌های سفر و شرایط همراهی اعضای شورا با شهردار در این لایحه مشخص نبود، برگزاری قرعه‎کشی خلاف قانون بود  و ِآنچه که در قانون وجود دارد رای‎گیری فقط برای لوایح مالی و به‌صورت علنی برگزار می‎شود.

البته موج انتقاد به خبرنگاران در صحن شورا در چند هفته اخیر بیانگر آن است که برخی از اعضای شورای شهر گرگان با انتقاد به خبرنگاران در جلسات اخیر به زبان بی‌زبانی می‌گویند، «خوش‌زبان باش در امان باش.»

البته با روشن شدن برخی سوءتفاهم‌ها بین اعضای شورا و عذرخواهی سخنگوی شورای اسلامی شهر گرگان تا حدودی کدورت‎ها در این جلسه رنگ باخت ولی اصل موضوع خواهرخواندگی گرگان و «گوانگ‌جو» که مورد نقد شدید فضای مجازی قرار گرفته بود در این جلسه فقط به میزان تامین هزینه سفر دو عضو شورا از جیب شخصی پرونده‌اش بسته شد.

اصرار عبدالرضا دادبود، شهردار گرگان به این پیمان در حالی است که پیش از این شهردار گرگان تلاش کرد با اقدامات فرهنگی و مذهبی جلوه‌های شهر گرگان را احیا کند ولی به نظر می‌رسد چنین اقداماتی عمق چندانی نداشته گرچه به اعتقاد کارشناسان با توجه به حجم مسافرپذیری مذهبی در گرگان به دلیل مسیر دسترسی گرگان به حرم امام رضا (ع) و عبور و مرور زائران از گرگان ادامه چنین روندی می‌توانست شرایط گردشگری را در گرگان تغییر دهد‌.

اما گویا میل مدیران شهری برای توسعه شهر گرگان به خواهرخواندگی با ۱۰ شهر بزرگ جهان است و بنا است بناهای تاریخی، میراث فرهنگی، بقاع متبرکه موجود در این شهر و فرهنگ اصیل گرگان با رنگ‌باختگی فرهنگی زیر نام‌های شهرهای بزرگ دنیا له شود.

 

مناسبت‌های زیادی بین دو شهر گرگان و «گوانگ‌جو» براساس ارزیابی دو شهر وجود ندارد

گرچه مناسبت‌های زیادی بین دو شهر گرگان و «گوانگ‌جو» براساس ارزیابی دو شهر وجود ندارد ولی خواهرخواندگی گرگان برای «گوانگ‌جو» چه سودی به همراه دارد؟

ارزیابی شهردار این شهر یعنی آقای «ون گوووئی» ‌مشخص کننده راز این خواهرخواندگی است.

شهر گوانگ‌جو که بیش از ۲ هزار سال مرکز سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در جنوب کشور چین بوده نزدیک به ۱۱ میلیون نفر جمعیت دارد و «گووئی» پس از انتصاب در سمت شهرداری این شهر معتقد بود که «گوانگ‌جو» از نظر میراث فرهنگی و عمق سنت تاریخی یک شهر شگفت‌انگیز است، وی پس از شهردار شدن همواره در تلاش بوده که استانداردهای زندگی مردم را بهبود ببخشد و جذابیت بیشتری برای شهرش ایجاد کند.

وی اعتقاد دارد که «گوانگ‌جو» در یک نقطه شروع تاریخی جدید قرار دارد و از این رو درصدد است که به جایگاه این شهر از زوایه تاریخی بیشتر بپردازد و از این رو مجمع شهرداران راه ابریشم را در «گوانگ‌جو» در نظر گرفته که به گفته سخنگوی شورای شهر، شهردار گرگان نیز به این منظور نیز به این کشور دعوت شده است.

قطعا دستاورد خواهرخواندگی «گوانگ‌جو» با گرگان مهر تایید بر محور بودن این شهر در دوران تاریخی گذشته برای بازرگانان ایرانی در قالب راه ابریشم است اما برای جمهوری اسلامی ایران و شهر گرگان در شرایط امروز این موضوع جز نامگذاری یک خیابان در «گوانگ‌جو» به نام گرگان به دلیل عدم پرواز مستقیم بین دو شهر مفهومی پیدا نمی‌کند و شاید امروز باید چینی‌ها راه ابریشم را یک طرفه طی کنند تا خواهرخوانده جدید خود را ببینند.

 

بی‌توجهی به زیرساخت‌های توسعه‌ شهری در محورهای گردشگری کمکی به رونق توریست گرگان نخواهد کرد

از سویی اقدام برای توسعه روابط سیاسی و بین‌المللی بین دو شهر نیازمند توجه به چند نکته مهم از جمله روابط سیاسی بین دو شهر به این منظور، انعقاد تفاهم‌نامه‌های هدفمند و متناسب با توسعه شهری نیازمند است‌‌.

از طرفی بدون توجه به زیرساخت‌های توسعه‌ شهری در محورهای گردشگری نه تنها به هدف رونق توریست گرگان کمک نمی‌شود بلکه سبب می‌شود ذهنیت گردشگران نیز از گرگان تغییر کند و قطعا تنها اقدامات نمایشی گره کور توریست‎پذیری گرگان را حل نخواهد کرد.

اقدام برای خواهرخواندگی در زمانی جذابیت پیدا می‌کند که امکان بهره‌گیری از روابط بین دو شهر با هدف مشترک وجود داشته باشد و صرفا بر طرح‌های کاغذی نمی‌توان این روابط را پایدار نگه داشت.

امیدواریم شهردار گرگان پیش از خواهرخواندگی از همتای چینی خود عشق به شهرش را یاد بگیرد گرچه «گوووئی» در مراسم نامزدیش برای شهرداری «گوانگ‌جو» عنوان کرده ۳۰ سال با «گوانگ‌جو» خاطره دارد.

گردشگری بی‌شک یکی از مهیج‌ترین موضوعاتی است که می‌تواند سبب توسعه شهر گرگان شود به شرط آنکه قبل از نابود شدن بافت تاریخی گرگان مسؤولان به جای پیدا کردن خواهرخوانده‎های جدید برای گرگان برای بافت‌تاریخی شهر که مانند لباس تن و شخیصت گرگان است چاره‌اندیشی کنند.

گفتنی است؛ «گوانگ‌جو» پیش از این با برگزاری نشست هیات مدیره انجمن کلان‌شهرهای جهان (Metropolis) و نشست سالانه صندوق جهانی توسعه شهرها (FMDV) و همچنین نخستین جشنواره بین‌المللی نوآوری شهر از نمایندگان شهرهای ایران دعوت کرده بود و همچنین استان بوشهر با استان «گوانگ‌دونگ» به دلیل وجود بنادر بزرگ و روابط اقتصادی بین ایران و چین پیمان دوستی امضا کردند.

گرچه تصور اینکه نامگذاری خیابانی در «گوانگ‌جو» به نام گرگان بدون ملاحظات و نمایندگان دائمی برای پذیرش توریست و در نظر نگرفتن اقامت‌گاه‌های مناسب برای این کار در گرگان و عدم راه‌اندازی خط مستقیم هوایی بین دو شهر به گردشگری و توریست‎پذیری گرگان کمک می‌کند غیرمنطقی به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/ فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار