انقلاب اسلامی ایران یکی از شورانگیزترین انقلاب های جهان بوده که با حضور مردم شکل گرفت و به پیروزی رسید و مردم گرگان در این مسیر حضوری موثر داشتند.

حضور موثر گرگانی ها در شکل گیری انقلاب/کشتار معترضان توسط ماموران

به گزارش گلستان 24 ؛ گروه استان ها- اعظم محبی: انقلاب اسلامی ایران یکی از شورانگیزترین، عمیق‌ترین و زیباترین تحولات حماسی و سیاسی در طول تاریخ ایران و جهان است که در آن مردم نقش اساسی داشتند.

بدون تردید این سخن رهبر فرزانه انقلاب که فرمودند: «در طول تاریخ ما، هیچ حادثه‌ای مانند حادثه‌ پیروزی انقلاب اسلامی و حوادث بعد از آن نبوده است که مردم در آن، نقش مستقیم داشته باشند»، جایگاه واقعی مردم در پیروزی انقلاب را نشان می دهد.

در انقلاب اسلامی مردم آمدند؛ همه‌ مردم، همه‌ قشرهای مردم، از شهری و روستائی، زن و مرد، پیر و جوان، تحصیلکرده و بی‌سواد، همه و همه در کنار هم حضور پیدا کردند. آن ها متکی به قدرت و زور نبوده و سلاح هم نداشتند اما در عین حال توانستند یک رژیمِ تا دندان‌ مسلحِ متکی به قدرت‌های استکباری را به کلی از پای در بیاورند و انقلاب را پیروز کنند.

با درایت امام خمینی (ره) نقش مردم با پیروزی انقلاب تمام نشد، ۵۰ روز بعد نظام سیاسی کشور به وسیله‌ رفراندوم تعیین شد.

در خصوص نقش بی بدیل مردم ایران و گلستان در پیروزی انقلاب اسلامی خبرگزاری مهر با «غلامرضا خارکوهی» تاریخ نگار کشور گفتگویی ترتیب داده که اهم مطالب مطرح در زیر خواهد آمد:

2096458

مردم گلستان به میدان مبارزه آمدند

غلامرضا خارکوهی به خبرنگار مهر گفت: شهرهای گلستان جزو مناطق پیشگام در مبارزات قبل از انقلاب، علیه رژیم پهلوی هستند، در دوران رژیم پهلوی، گلستان به عنوان منطقه گرگان و گنبد و تحت پوشش استان مازندران بود و مردمی شجاع، آگاه و مبارز داشت به طوری که از همان اوایل دهه ۴۰ هم زمان با مبارزات مردم قم و تهران و مشهد تعدادی از جوان های گلستانی مخصوصاً طلاب جوان به میدان آمدند.

وی افزود: آن ها در پخش اعلامیه علیه رژیم پهلوی و پخش نوارهای سیاسی فعالیت کرده و همینطور برای آگاهی مردم سخنرانی می کردند. طلاب در سفرهای ماه های محرم و رمضان به شهرهای و روستاها مختلف، سعی می کردند اطلاعات سیاسی لازم را به مردم منتقل کنند.

خارکوهی ادامه داد: در آن زمان خفقان شدید بر کشور حاکم بود؛ یعنی آن قدر فضای سیاسی بسته بود که حتی در یک منزل بین اعضای یک خانواده نمی شد از فرماندار انتقاد کرد چه رسد به استاندار یا وزرا یا نخست وزیر و شاه و دربار.

فضای خفقان آور چیره بود

وی تصریح کرد: یعنی آن قدر فضا ترسناک بود و ساواک رعب و وحشت ایجاد کرده بود که حتی اعضای یک خانواده یا جمع کوچک دوستانه می ترسیدند، از چیزی انتقاد کنند.

پژوهشگر تاریخ گرگان ادامه داد: سازمان های امنیتی در آن زمان با کوچک‌ترین ظن و اتهام افراد را دستگیر کرده و تا مدت ها شکنجه می کرد؛ مردم نه تنها مورد اذیت و آزار قرار می گرفتند بلکه از حقوق سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خود هم محروم می شدند.

3023929

 

وی اضافه کرد: به عنوان نمونه «میرصالحی» که در آن ایام یک نوجوان بود به خاطر این که از وی یک برگ اعلامیه گرفتند در اثر شکنجه های طولانی در زندان گرگان پهلویش سوراخ و عفونت کرد. یا فردی به نام «قنادان» که اوایل دهه ۵۰ راننده تاکسی بود در کنار یک مسافر از گرانی ها انتقاد کرده و به همین دلیل ساواک برای وی پرونده امنیتی درست کرده بود.

خفقان مردم کلافه را کرده بود اما با این وجود آن‌ها وارد صحنه مبارزه شده و تا آخر ایستادند و افراد زیادی شهید و شکنجه و اسیر و زندانی و تبعید شدندوی ادامه داد: خفقان مردم را کلافه کرده بود اما با این وجود آن‌ها وارد صحنه مبارزه شده و تا آخر ایستادند و افراد زیادی شهید و شکنجه و اسیر و زندانی و تبعید شدند. برخی به خاطر مسائل کوچک از کار اخراج یا از حقوق اجتماعی محروم شدند.

وی اظهار کرد: همه کسانی که شهید یا زندانی و شکنجه شدند اسلحه به دست و چیریک نظامی نبودند. ۹۹ درصد آن ها مردم عادی بودند که به رژیم پهلوی انتقاد داشتند، آن ها یا در تظاهرات شرکت کرده یا اعلامیه پخش می کردند و یا نوار سیاسی گوش می دادند. این مردم برای درگیری مسلحانه نیامده بودند اما رژیم پهلوی تحمل آن ها را نداشت اما با این وجود از همان دهه ۴۰ تا سال ۵۷ بچه های انقلابی در گلستان به مبارزات خود ادامه دادند و از هر قشری، بازاری، فرهنگی، دانش آموز و دانشجو، کشاورز و غیره در این مبارزات شرکت می کردند.

پنج آذر گرگان

وی با بیان این که اوج مبارزات در سال ۵۷ بود که شاهد حوادث و وقایع بزرگی هستیم، گفت: یکی از وقایعی که نه در گرگان بلکه در کل کشور از وقایع بزرگ محسوب می شود واقعه پنجم آذر گرگان است. حضرت امام (ره) هفتمین روز اهانت به حرم امام رضا (ع) را روز عزای عمومی در ایران اعلام کردند. این اعلامیه به گرگان رسید و مردم در میدان امامزاده عبدالله (ع) تجمع کرده تا راهپیمایی کنند، هنوز این راهپیمایی شروع نشده بود که مردم مورد تیراندازی مأموران قرار گرفتند و بیش از ۲۰۰ نفر آن ها مجروح و ۱۴ نفر هم شهید شدند.

این تاریخ نگار افزود: این مردم خواهان یک راهپیمایی ساده بودند اما مأموران تا بن دندان مسلح و با انواع سلاح ها به جان مردم افتادند و مردم را قتل عام کردند.

2311665

 

محرم سال ۵۷ گرگان

خارکوهی با یادآوری این که محرم سال ۵۷ گرگان هم فقط یک عزاداری سنتی نبود، بلکه اشعار نوحه ها و دسته ها همه رنگ و بوی سیاسی داشت، تصریح کرد: دسته ها تبدیل به راهپیمایی و نوحه ها هم تبدیل به شعارهای سیاسی می شد به طوری که در روز عاشورا حدود ۱۰۰ هزار نفر در گرگان راهپیمایی کردند و این یکی از افتخارات گرگانی ها است که به صورت فعال در مبارزات انقلابی حضور داشتند.

وی اظهار کرد: مأموران شهربانی گرگان در حق مردم خیلی قساوت به خرج داده و جزو خشن ترین مأموران شهربانی های ایران بودند. آن‌ها با انواع برخوردهای خشونت بار با مردم برخورد و حتی پشت بلندگوی خودروی پلیس به آن ها اهانت می کردند. آن ها به مساجد، بیمارستان، دانشگاه، مغازه ها و خانه های مردم تیراندازی کرده و حتی مردمی که در راهپیمایی نبودند را مورد اصابت گلوله قرار می دادند.

۱۹ بهمن در گرگان

وی بیان کرد: روز ۱۹ بهمن مأموران شهربانی گرگان حدود ۱۰۰ مغازه را از فلکه شهرداری تا مازندران به آتش کشیدند. آن روز نه راهپیمایی و نه درگیری بود و آن ها بدون هیچ دلیلی محل کسب مردم را نابود کردند.

وی با تاکید بر این که تاریخ انقلاب اسلامی پاره تن فرهنگ این منطقه است و باید آن را حفظ کرد، ادامه داد: در بزرگی انقلاب ما همین بس که مردم با رژیمی مبارزه می کردند که مورد حمایت آمریکا، اروپا، کشورهای عربی خلیج فارس و شوروی و چین کمونیست بود. ملت ایران تک و تنها و بدون هیچ پشتوانه و فقط با رهبری و هدایت امام خمینی (ره) مبارزه می کردند و توانستند پیروز شوند.

خارکوهی یادآور شد: اما رژیم پهلوی از تمام سلاح های نظامی، همه نوع امکانات سیاسی و پشتیبانی های سازمان ملل و غرب و شرق برخوردار بود اما انقلاب ایران مظلومانه با وحدت، اتفاق و همدلی مردم توانست روز ۲۲ بهمن رژیم پهلوی را ساقط کنند و در این میان سهم گرگانی ها در انقلاب اسلامی فاخر و برجسته بود.


انتهای پیام /مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار