مدیر جهادکشاورزی شهرستان گنبدکاووس گفت: با حضور استاندار گلستان ۵۱.۵ هکتار از اراضی گنبدکاووس با سرمایه گذاری ۱۶۰ میلیارد تومان برای احداث گلخانه مدرن کلنگ‎زنی شد.

 ۵۱ هکتار گلخانه مدرن با ۱۶۰ میلیارد تومان سرمایه‌‎گذاری در گنبدکاووس احداث می‌شود

به گزارش گلستان 24 ؛غلامعلی نورا عصر دیروز در نشست خبری اظهارداشت: احداث گلخانه در 2 قطعه یکی به مساحت 20 هکتار توسط میثاق امداد در روستای چپرقویمه و دیگری  در گوزنی‌تپه به وسعت 31.5 هکتار توسط بهکاشت نهال انجام می شود.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود پس از بهره برداری از این گلخانه های مدرن سالانه 14 هزار تن محصولات مختلف مانند گوجه، خیار، فلفل دلمه‌ای رنگی و بخش کوچکی توت فرنگی تولید شود و همه برنامه این گلخانه، صادرات این محصولات به کشورهای همسایه است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گنبدکاووس بیان داشت: شمال شهرستان گنبدکاووس تنها منطقه ای در شمال کشور است که به لحاظ اقلیم جغرافیایی شرایط بسیار خوبی برای کشت گلخانه‌ای دارد. 3 پروژه دیگر به وسعت 83 هکتار در حال سیر روند اداری برای احداث گلخانه است.

وی یادآور شد: در حال حاضر 4 هکتار گلخانه فعال در شهرستان وجود داردکه محصولاتی مانند خیار،گوجه،آلوئه ورا و نهال گل و گیاه تولید می کند. در سال گذشته از این اراضی گلخانه‌ای 838 تن انواع گوجه، خیار و آلوئه ورا تولید شد که 2 میلیارد تومان درآمد حاصل این محصولات بود.

نورا گفت: 150 هکتار اراضی کشاورزان متقاضی کشت گلخانه هستند که از این میزان،  برای 97 هکتار پروانه تاسیس صادر شده و از 97 هکتار صدور تاسیس پروانه، 27 هکتار به بانک. معرفی و 5 هکتار آن در حال احداث است.

وی در مورد پروژه های دهه فجر اظهارداشت: حدود 70 درصد پروژه های کلنگ زنی و افتتاح دهه فجر امسال شهرستان گنبدکاووس مربوط به بخش کشاورزی بود که توسط بخش خصوصی انجام شده است.

نورا بیان داشت: در حوزه پروژه‌‎های عمرانی 2 پروژه  با اعتبار 136 میلیارد تومان کلنگ‌زنی و 17 پروژه با اعتبار 60 میلیارد و 900 میلیون تومان افتتاح شد که شامل طرح‌هایی مانند احداث و لایروبی زهکش،احداث و مرمت جاده بین مزارع،خط انتقال آب و صنایع تبدیلی می شود.

وی اضافه کرد: مجموع پروژه‌های اقتصادی، عمرانی و اشتغالزا بخش کشاورزی 75 پروژه با اعتبار 420 میلیارد تومان و بهره مندی 8 هزارو 560 خانوار و اشتغالزایی 726 نفر است.

مدیر جهاد کشاورزی گنبدکاووس گفت: 4 محصول گندم، جو، کلزا و پنبه از محصولات اصلی و استراتژیک شهرستان است. در حال حاضر سطح سبز کلزا 14 هزارو 550 هکتار است.

وی افزود: سالانه بین 270 تا 360 هزار تن گندم در گنبدکاووس تولید می شود که رتبه نخست در بین شهرهای استان را دارد. سال گذشته حدود 35 هزار تن تولید جو داشتیم که پیش‌بینی می‌شود در سال جاری زراعی تولید این محصول به همین میزان باشد.

نورا خاطرنشان کرد: در سفر اخیر رئیس جمهور احداث 500 هکتار گلخانه در استان گلستان مصوب شد که از این میزان 100 هکتار در حوزه گنبدکاووس است.

انتهای پیام/ تسنیم

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار