یکی از عوامل مهم دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی پایدار رونق صادرات است.


محصولات صنعتی و کشاورزی پیشگام سفر‌های صادراتی

به گزارش گلستان 24 ؛ اقتصاددانان اهمیت ویژه‌ای برای تجارت خارجی قائلند و از آن به عنوان موتور رشد اقتصادی نام می‌برند چرا که صادرات زیربنای اصلی تقسیم کار اجتماعی است و از این رو در سال‌های اخیر به علت در پیش گرفتن سیاست افزایش صادرات غیرنفتی در جای جای کشورمان از ظرفیت‌های اقتصادی برای رونق بخش صادرات استفاده شده است.

 

در این بین گلستان که یکی از استان‌های کشاورزی کشور و پیشرو در تولید برخی محصولات صنعتی است در سال‌های اخیر گام‌های موثری برداشته و می‌توان گفت: یکی از دستاورد‌های چهل ساله انقلاب در استان، صادرات انواع کالا‌های صنعتی و کشاورزی به بیش از ۳۰ کشور دنیا است.

 

ظرفیت سازی جدید در صنایع مهم گلستان

 
قوانلو رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: در استان گلستان حدود یکهزار و ۵۰۰ واحد صنعتی متفاوت فعال است که، سهم بسزایی در صادرات دارند.
 

تنوع محصولات صادراتی غیرنفتی گلستان / محصولات صنعتی و کشاورزی پیشگام سفر‌های صادراتی

 
وی افزود: استان گلستان در سال‌های اخیر مبدا صادرات محصولات صنعتی و معدنی متعددی بوده که از سوله‌های فلزی تا ید موجود در شورابه‌های شمال گلستان تنوع داشته است.

وی درباره ظرفیت‌های جدید صادراتی که استراتژیک نیز هستند، گفت: گلستان تنها استحصال کننده ید در ایران و خاورمیانه است، در ابتدای احداث کارخانه میزان تولید ید در استان ۲۰ تن و نیاز استان نزدیک به ۱۳۰ تا ۱۵۰ تن بود که وارد می‌شد، اما بعد از راه اندازی واحد‌های جدید و فعال با ظرفیت ۱۰۰ درصدی علاوه بر تامین نیاز داخل این محصول به بازار جهانی نیز صادر می‌شود.

وی ادامه داد: براساس آمار‌های منتشر شده با تولید این ماده معدنی در استان گلستان، ضمن قطع وابستگی، سالانه از خروج بیش از ۷ میلیون دلار ارز جلوگیری شده است.

قوانلو افزود: با توجه به توسعه محور بودن این کارخانه تولید هر سال افزایش تولید را شاهد هستیم و پس از رفع نیاز داخل، بخش زیادی از محصول تولیدی ید به بازار‌های هدف مانند چین، هند، ایتالیا، پاکستان، ترکیه، تاجیکستان و عراق صادر می‌شود.

 

۳۰ کشور جهان بازار هدف محصولات کشاورزی گلستان

 
حسن زاده معاون امور بازرگانی و تجارت سازمان صمت استان گلستان هم در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: صادرات محصولات کشاورزی استان گلستان از سال ۷۷ رونق بسیار زیادی گرفت که بیشتر این کالا‌ها میوه و تره بار بود.
 

تنوع محصولات صادراتی غیرنفتی گلستان / محصولات صنعتی و کشاورزی پیشگام سفر‌های صادراتی

 
وی گفت: با این حال در ابتدا محصولات کشاورزی فقط به ۴ کشور صادر می‌شد، اما اکنون سبدکالا‌های صادراتی متنوع شده است به طوری که محصولات کشاورزی به ۳۰ کشور در ۳ قاره صادر می‌شود.

وی ادامه داد: از آن جمله می‌توان به افزایش صادرات گوجه فرنگی اشاره کرد که در سال‌های اخیر علاوه بر رفع نیاز داخل، عامل مهمی در افزایش میزان صادرات گلستان بوده است.

حسن زاده با بیان اینکه حدود ۱۰ درصد صادرات رب گوجه فرنگی کشور از استان انجام می‌شود گفت: سالانه بین ۱۷ تا ۲۰ میلیون دلار رب گوجه فرنگی از گلستان به کشور‌های هدف صادر می‌شود که حدود ۱۰ درصد از کل صادرات این محصول از کشور است.

 
وی افزود: ظرفیت تولید رب گوجه فرنگی استان ۱۱۷ هزار تن در سال است که ۱۵ هزار تن از آن به کشور‌های افغانستان، عراق، روسیه و قزاقستان صادر می‌شود.
 

تنوع محصولات صادراتی غیرنفتی گلستان / محصولات صنعتی و کشاورزی پیشگام سفر‌های صادراتی

 
وی همچنین ادامه داد: لبنیات، و خوراک دام نیز از دیگر محصولات کشاورزی و صادراتی گلستان هستند که به کشور‌های عراق، ترکمنستان، قزاقستان، رومانی، روسیه، بلغارستان، ازبکستان، ترکیه، هند، چین، قطر، پاکستان، ایتالیا، ویتنام، آذربایجان، هنک کنگ، صربستان، گرجستان، قرقیزستان، بوسنی و هرز گوین، یونان، تاجیکستان، بحرین، لهستان، نروژ، کنیا، ارمنستان، کویت، آلمان، امارات واسترالیا، صادر می‌شوند.

حسن زاده همچنین در مورد توسعه صادرات استان و تاثیر آن بر رونق و گردش اقتصادی گفت: طی ۲۰ سال ارزش صادرات محصولات گلستان به دیگر نقاط دنیا به طور میانگین ۳ میلیارد دلار است که اگر چه می‌تواند افزایش یابد و بیشتر شود، اما در حال حاضر نیز این رقم، مطلوب است.

وی ادامه داد: میزان صادرات امسال گلستان هم ۲۴۶ میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۳ درصد افزایش یافته است.

 

محصولات شیلاتی و فرش دستباف هم محصولات صادراتی شدند

 
قوانلو رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان همچنین در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: علاوه بر صادرات محصولات کشاورزی و صنعتی، تولیدات شیلاتی هم می‌تواند در ارزآورزی استان تاثیرگذار باشد که البته باید به بخش سرمایه گذاری در صنایع وابسته به آن بیش از پیش توجه کرد از ابتدای تولید تا بسته بندی و تحویل به بازار هدف در استان اتفاق بیفتد.
 

تنوع محصولات صادراتی غیرنفتی گلستان / محصولات صنعتی و کشاورزی پیشگام سفر‌های صادراتی

 
وی ادامه داد: اکنون فرش دستباف استان و صنایع دستی هم جز محصولات صادراتی استان هستند که به کشور‌های اروپایی صادر می‌شوند و تمام تلاش دستگاه‌های متولی هموارتر کردن مسیر برای توسعه صادرات این محصولات است.

قوانلو در پایان افزود: احیای واحد‌های صنعتی نیز یکی دیگر از اقدامات این نهاد است که در سال‌های ۹۶ و ۹۷، تعداد ۵۴ واحد تعطیل مجدد به چرخه تولید برگشتند که فرصت اشتغال برای ۸۸۴ نفر فراهم شد.

در پایان می‌توان گفت: با شناخت فرصت‌ها و سرمایه گذاری هدفمند در ایجاد مراکز تجاری، کلینیک‌های صنعت، ظرفیت‌های نوین صادراتی و همچنین تعامل بهتر بین مسئولان و فعالان اقتصادی موتورمحرک اقتصاد استان را بیش از پیش فعال کرد.

 

گزارش از گنجا محمودی

 
انتهای پیام / باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر

آخرین اخبار