«رامیان» سرزمینی با تاریخی کهن و محصور در میان کوه‌های البرز شرقی با چشمه‌ها، آبشارها و جویبارهای متعدد و جنگل‌ها و چشم‌اندازهای زیبا آماده پذیرایی از مسافران نوروزی است.

رامیان؛ بهشت کوچک گلستان/نوروزی فرح‌بخش در پایتخت ییلاقی اشکانیان

به گزارش گلستان 24 ؛رامیان، نگین سرسبز گلستان در شرق استان واقع‌شده و در شمال شهرستان گنبدکاووس قرار دارد، این شهرستان از جنوب به رشته‌کوه‌های البرز ختم می‌شود و شهرستان‌های آزادشهر و علی‌آباد کتول دو همسایه شرقی و غربی آن هستند.

چشمه‌سارها، آبشارها و جویبارهای متعدد و جنگل‌های زیبا و چشم‌نواز، این سرزمین کهن را در برگرفته و مناظر بکری خلق کرده که چشم هر رهگذر را می‌نوازد. رامیان در اوایل دودمان اشکانی پایتخت ییلاقی و تفرجگاه شاهان آنان بوده و آثار کشف‌شده در جنگل‌ها و کوه‌های آن و همچنین، آثار تاریخی تأییدی بر این مدعا است.

برجسته‌ترین اثر دستی هنری رامیانی منسوجات ابریشمی است و چه‌بسا هنر ابریشم‌بافی در این شهر از معماری و موسیقی و اشعار و داستان‌های بومی هم بیشتر به شهرت رسیده است.

تولید دستمال، رومیزی، سفره، حوله، عرقچین، جلیقه، پیراهن و البسه زنانه محلی از جنس ابریشم این شهر نه‌تنها در استان بلکه در کشور شهره است.

از مشاغل قدیمی در رامیان زنبورداری است که در دشت‌ها و جنگل‌های پایین‌دست و بالادست آن انجام‌شده و عسل آن از دیرباز موردپسند بوده و بازار خوبی در منطقه دارد.

غذاهای محلی رامیان هم به دلیل غنای این شهر و به دلیل هم‌جواری با جنگل و رودخانه و جلگه‌های حاصلخیز و اشتغال مردم آن به پرورش دام و طیور و کشاورزی، منبعث از اقتضائات بومی نیاکان این شهر است.

چوز کبابی، قاوُرما، آش خمیری (نوعی آش رشته که با چاشنی رب انار ترش سرو می‌شود)، رشته‌پلو و ماهی و پرنده شکم پر، ویژویژی (تف داده گوشت چرخ‌کرده، پیاز، سیب‌زمینی و رب و دیگر مخلفات)، سالماچخاردما، ماشلی آش تنها گوشه‌ای از غذاهای بومی مردم رامیان است.

اقامتگاه خانه ابریشم

ابریشم و جاده‌اش واقعیتی است که بارها شاید اسمش را شنیده باشید. این جاده اما زادگاهی دارد به نام رامیان در استان گلستان که در دل خود رازهایی سربه‌مهر نهان کرده است.

برای شنیدن داستان ابریشم و بازدید از سایر مکان‌های دیدنی استان گلستان را پیشنهاد می‌کنیم دو سه روزی را در اقامتگاه بوم گردی خانه ابریشم رامیان سپری کنید و از ناگفته‌ها بشنوید.

این اقامتگاه در بافت سنتی شهر زیبای رامیان واقع شده است که با مساحتی بالغ‌بر هزار و ۵۰۰ مترمربع، ظرفیت اسکان ۴۰ نفر را داراست.

چایی خانه سنتی خانه ابریشم هم در طول اقامت مهمانان با ارائه انواع دم‌نوش‌های طبیعی گیاهی که از جنگل‌ها و کوهستان‌های استان توسط فعالان بومی جمع‌آوری‌شده پذیرای گردشگران است.

قلعه میران

دست طبیعت در رامیان مناظر بدیع خلق کرده که می‌توان به قلعه موران یا قلعه میران اشاره کرد؛ قله‌ای به ارتفاع دو هزار و ۴۳۰ متر، در جنوب غرب شهر رامیان. برخی مدعی هستند که این قلعه پایتخت ییلاقی اشکانیان بوده است که تیرداد آن را ساخته و به دارا که همان داریون یونانیان بود، اعطا کرده است.

قلعه موران کنام گله اسبان وحشی، ببر، آهو و شوکا، خرس، گرگ و غیره است زمینی مسطح به مساحت سه کیلومترمربع در بالای این قله قرار دارد که در ادوار مختلف تاریخی، پایتخت برخی حکمرانان بوده است.

بر فراز این قله و دامنه آن گیاهانی چون سرخدار، ممرز، راش، گردو، انجیلی، اورس، زرشک، رزماری، زعفران کوهی و سورنجان (حسرت) می‌روید و همچنین کنام گله اسبان وحشی، ببر، آهو و شوکا، خرس، گرگ، شغال، شاهین، عقاب و جغد است.

این قله با مساحتی بالغ بر ۶۰ هکتار وسیع‌ترین قله کشور محسوب می‌شود. با این حال، بیشتر جاذبه آن مدیون شکل منحصر به فرد و زیبای دیواره‌های صخره‌های گرداگرد آن است.

جنگل‌های اورس موجود در قلعه موران و اطراف آن، یعنی جنگل‌های اولنگ و تخته بادو و همچنین جنگل ابر نخستین سرزمین‌های حاصل از پسروی دریای تتیس و در نتیجه نی‌ای بزرگ جنگل‌های هیرکانی هستند.

گُل رامیان (نگین فیروزه‌ای گلستان)

بی‌شک یکی از زیباترین و کم نظیرترین جاذبه‌های کشور چشمه گُل رامیان است. چشمه گُل در پنج کیلومتری جنوب شهر رامیان و در ۸۵ کیلومتری مرکز گلستان قرار دارد و از سه طرف به جنگل و کوه و از یک طرف به زمین‌های زراعی متصل است.

کلمه گُل در زبان ترکی به منطقه‌ای گودِ عمیق که آب در آن جمع می‌شود، گفته شده و همچنین گُل، کلمه‌ای آرامی و به معنای چشمه جوشان هم است.

با توجه به این‌که گل رامیان از چشمه‌های آهکی است نمی‌توان برای آن عمق معین و مشخصی بیان کرد، ولی مساحت تقریبی آن حدود پنج هزار و ۶۵۸ مترمربع است. آب چشمه از کف زمین می‌جوشد و رنگ آن به دلیل عمق زیاد به صورت سبز تیره است.

این چشمه به صورت یک استخر طبیعی و بیضی شکل به طول ۹۰ متر و به عرض ۸۰ متر بوده و بر اساس کتب تاریخی عمق آن ۴۴ متر و به روایتی ۸۰ متر است که در ارتفاع ۳۲۰ متری از سطح دریا قرار دارد.

در گل رامیان انواع ماهی شامل ماهی سفید رودخانه‌ای، سیاه ماهی و ماهی «آبر نوئیدز» وجود دارد. پوشش گیاهی اطراف گُل را درختان پهن برگ، بلوط، درختچه‌های ولیک پوشانده و در نزدیکی این مجموعه دلپذیر و با اهمیت ذخیره‌گاه جنگلی «زربین» واقع شده است.

در شهرستان رامیان چشمه‌های زیبای دیگری هم چون گلبرگ، سیدکلاته و چشمه نیلبرگ قرار دارد.

روستای پاقلعه رامیان

روستای پاقلعه از توابع بخش مرکزی شهرستان رامیان است و از شمال شرقی به پل آرام، از جنوب و غرب به ارتفاعات قلعه موران و از شمال غربی به منطقه تفریحی جامه شوران محدود می‌شود.

ارتفاع روستای کوهستانی پاقلعه، از سطح دریا هزار و ۲۰۰ متر است و تحت تأثیر اقلیم کوهستانی، زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل دارد.

میانگین بارندگی سالانه روستا ۴۸۴ میلی‌متر گزارش شده و در فصول مختلف سال مقصد بسیاری از گردشگران است.

جنگل و چشمه زیبای نیلبرگ رامیان

یکی دیگر از تفریحگاه‌های رامیان جنگل و چشمه‌های نیلبرگ است که در چهار کیلومتری جنوب شرقی مرکز شهر رامیان قرار دارد. راه‌های رسیدن به آن پیمودن جاده‌های خاکی است که بیشتر مورد استفاده کشاورزان و وسایل نقلیه کشاورزی است.

جنگل درختان انجیلو که درختانی تاریخی از دوره‌ی هیرکانیا هستند مکان خوبی برای گذران اوقات فراغت ایجاد کرده است.

منطقه‌ای که جنگل و چشمه نیلبرگ در آن قرار دارد، چشمه‌ها و آبشارهای فراوانی دارد به حدی که اهالی رامیان آب آشامیدنی خود را از این چشمه‌ها تأمین می‌کنند.

در جاهایی از جنگل نیلبرگ، انشعابات این چشمه‌ها به یکدیگر رسیده و در جایی دیگر با رسیدن به پستی و بلندی‌ها، آبشارهای کوچک و تماشایی خلق می‌کنند.

نیلبرگ به‌تناسب گذر فصول، لباس مختلف به تن می‌کند. در بهار و تابستان که فصل نوزایی و شکوفایی است، سبزی درختان و سفیدی چشمه‌ها در هم می‌آمیزند. با آمدن پاییز برگ‌ریزان، نیلبرگ جامه بلند طلایی‌اش را از صندوقچه طبیعت بیرون کشیده و برازندگی‌اش را به رخ می‌کشد. زمستان هم که فصل سپیدی و سپیدپوشی است و جنگل و درختان به رنگ چشمه‌ها درمی‌آیند.

جاده رامیان – شاهرود

یکی از بی‌نظیرترین اماکن تفریحی گلستان، جاده رامیان به شاهرود است. این جاده یکی از جاده‌های سبز کشور بوده و در جنوب شهرستان رامیان واقع‌شده است.

طول مسیر آن ۱۰۰ کیلومتر است و مناظر بسیار دیدنی چشم هر بیننده‌ای را خیره کرده و رانندگی در این مسیر را فرح‌بخش می‌کند.

در فواصل مختلف راه چشمه‌های زلال و تفرجگاه‌های مناسبی برای استراحت وجود دارد که به این جاده جذابیت خاصی بخشیده‌اند. تمامی طول مسیر در محدوده رامیان آسفالت است.

منطقه گردشگری اولنگ

در ۲۸ کیلومتری جنوب رامیان و در جاده رامیان- شاهرود استپ، جنگل و ارتفاعات برفگیر و سرد ارتفاعات اولنگ واقع شده است. این منطقه مرتعی حاصلخیز با بادهای همیشگی و خنک است که پذیرای گردشگران فراوانی است.

جنگل النگ در ارتفاعات دو هزار و ۸۰۰ متری رامیان قرار دارد، این منطقه در نیمی از سال پوشیده از برف بوده و تابستان‌های فوق‌العاده خنکی دارد و یکی از مکان‌های پرمخاطب استان است.

اولنگ در زمستان‌ها شاهد برگزاری ورزش‌های زمستانی است. دشتی به نام «تخته بادو» در جوار اولنگ وجود دارد و همچنین قبل از این دشت فراخ و برف‌گیر جاده‌های پیچ‌درپیچ زیبا و جنگلی «بادو» واقع شده است.

در حوالی بادو روستاهای خوش آب‌وهوای «ملچ آرام» و «جوزچال» قرار دارند. مردمان این دو روستای خوش آب‌وهوای ییلاقی هنوز به سبک زندگی سنتی خویش وفادار مانده‌اند.

مجموعه آبشار سرخه کمر

در دل جنگل‌های انبوه شرق رامیان آبشارهای زیبایی قرار دارد که طبیعت بسیار زیبایی را خلق کرده است.

مجموعه آبشارهای سرخه کمر واقع در سه کیلومتری جنوب شرق شهر رامیان واقع‌شده و ارتفاع بلندترین آبشار آن ۲۸ متر است. بیش از هشت آبشار در مسیر سرخه کمر وجود دارد که ارتفاع اولین آبشار حدود ۲۳ متر است و به فاصله کمتر از نیم ساعت سه آبشار دیگر هم تحسین همگان را برمی‌انگیزد.

از این مجموعه آبشار می‌توان به آبشار نعیم‌آباد با ارتفاع ۲۸ متر اشاره کرد که برای فرودهای فنی، مورداستفاده ورزشکاران قرار می‌گیرد.

آبشار خزه‌ای پشمکی

پشمکی منطقه‌ای ییلاقی در جنوب غربی رامیان است که حدود سه کیلومتر با روستای پاقلعه فاصله دارد، آب‌وهوای خنک این منطقه در فصل گرما و برفش در فصل سرما پذیرای طبیعت دوستان است.

این منطقه که درست زیر قله قلعه میران قرار دارد دارای چشمه‌ها و آبشارهای فراوان بوده که بزرگ‌ترین آبشار آن در کنار جاده قرار دارد. غار پشمکی هم در این منطقه واقع‌شده است.

مسیر دسترسی به پشمکی جاده‌ای با طول ۱۶ کیلومتر آسفالت و دو کیلومتر خاکی مسطح و فشرده است.

آبشار جوزک

آبشاری در وسط جنگلی بکر و دست نخورده و بین دو کوه قرار دارد، این آبشار که منظره‌ای زیبا را خلق کرده کمی بالاتر از چشمه نیلبرگ واقع شده است.

فاصله این آبشار تا چشمه نیلبرگ کمتر از یک ساعت پیاده راه است که حرکت در کل مسیر، از کنار رودخانه زیبا انجام می‌شود و البته آبشارهایی هم در طول مسیر وجود دارد.

امامزاده حلیمه خاتون (س)

از دیگر اماکن زیارتی و سیاحتی رامیان بقعه امامزاده بی بی حلیمه خاتون (س) است که نسبش به امام موسی بن جعفر (ع) می‌رسد. این امامزاده در ۲۵ کیلومتری شهرستان رامیان و در روستای الهادی واقع شده که بخشی از جاده آن آسفالت است.

الهادی یکی از روستاهای بخش مرکزی رامیان است که در ۲۰ کیلومتری جنوب رامیان واقع‌شده و حدود هزار و ۵۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. مسیر امامزاده در منطقه کوهستانی البرز شرقی با پوشش زیبای جنگلی و با چشم‌اندازهای بدیع طبیعی و سحرانگیز و چشمه‌های خوشگوار نظر هر بیننده‌ای را جلب می‌کند.

اطراف امامزاده از میوه‌های جنگلی مانند تمشک، کندس، گل پر، آلوی جنگلی سرشار است و مسافران با تفرج و اتراق در دل کوهستان از مواهب طبیعت بهره‌مند می‌شوند.

با کمک مردم خیر و محبان اهل‌بیت امکانات اقامتی و رفاهی برای اسکان زائران فراهم‌شده و با فرا رسیدن بهار طبیعت و عید باستانی نوروز هیئت‌امنای این بقعه مقدسه آماده پذیرش زائران هستند.

فضای بکر و دست‌نخورده طبیعت اطراف امامزاده و هوای مطبوع کوهستان در بهار و تابستان وصف‌ناپذیر است و هرساله پذیرای گردشگران زیادی از سراسر کشور است.

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار