استان گلستان با توجه به تنوع اقلیمی و قومیتی که در روستاهای خود دارد هنوز نتوانسته در بخش گردشگری روستایی به عنوان یک پایلوت خود را مطرح کند.

به گزارش گلستان 24، جاذبه های طبیعی، آب و هوای متنوع، موقعیت مناسب، وجود آئین و رسوم مختلف به دلیل داشتن تنوع قومی باید باعث جذب گردشگر بیشتر با ماندگاری طولانی تری در استان گلستان شود.

هرچند صحبت هایی مبنی بر اینکه استان گلستان به عنوان پایتخت گردشگری روستایی می شود اما کارهای اجرایی در این حوزه چندان رضایت بخش نیست و کارهای انجام شده هنوز نتوانسته نیاز گردشگر را به خصوص در حوزه روستایی تامین کند.

آمارهای موجود نشان می دهد نرخ ماندگاری در گلستان ۲۴ ساعت و در روزهایی که گردشگران تردد بیشتری به گلستان می کنند این زمان احتمال دارد تا ۴۸ ساعت هم افزایش پیدا کند.

هرچند آمار دقیقی از نرخ ماندگاری در گردشگری روستایی استان گلستان وجود ندارد اما می توان به راحتی حدس زد که روستاهای استان گلستان فقط برای چندین ساعت میزبان گردشگران مختلف هستند.

خیلی ها تمایل به حضور و بازدید از روستاها را دارند

یک کارشناس ارشد مرتعداری در خصوص جاذبه های زندگی روستایی به خبرنگار مهر گفت: با توجه به اینکه امروزه زندگی شهری با آسیب های زیادی همراه است باعث شده خیلی ها تمایل به حضور و بازدید از روستاها را داشته باشند.

محمدرضا شهرکی اظهار کرد: مناطق روستایی به دلیل وجود مشکلاتی مثل نبود امکانات، عدم پذیرش روستاییان در خصوص حضور گردشگر و امکانات رفاهی هنوز نتوانسته جایگاه واقعی خود را در بحث گردشگری پیدا کند.

وی با بیان اینکه ویژگی ها و جذابیت های زندگی روستایی انکار نشدنی است، ادامه داد: دیدنی های جامعه روستایی می تواند زمینه حضور بیشتر و توسعه گردشگری در مناطق روستایی را ایجاد کند.

شهرکی تصریح کرد: گردشگری روستایی فعالیتی است که ارتباط مستقیم با جاذبه ها و خدمات وابسته آن دارد و برای رسیدن به موفقیت در این زمینه گردشگران باید از طرف جامعه میزبان مورد پذیرش قرار گیرند.

وی درخصوص تاثیرات مثبت اجتماعی و فرهنگی توسعه گردشگری روستایی گفت: آشنا شدن مردم و گردشگران با نحوه زندگی در روستاها و تبادل فرهنگ یکی از مهم ترین تاثیرات گردشگری روستایی است.

شهرکی احیای سنت های روستایی و ایجاد احترام متقابل بین مردم با فرهنگ های متنوع، تعامل آداب و رسوم، لباس، غذا، موسیقی و سایر جاذبه های فرهنگی را از دیگر تاثیرات گردشگری روستایی عنوان کرد.

وی در خصوص فرصت های حضور در روستاها با عنوان گردشگری روستایی افزود: حضور در طبیعت و فضاهای بکر با توجه به گستردگی بی رویه شهرها و تشدید آلودگی زیست محیطی باعث آرامش اعصاب می شود که دارای اهمیت است.

شهرکی در خصوص تهدید های گردشگری روستایی گفت: عدم مسئولیت پذیری بازدیدکنندگان در حفاظت از محیط زیست طبیعی و انسانی، تغییر گسترده کاربری اراضی کشاورزی و باغ ها به کاربری مسکونی و صنعتی در کنار نبودن طرح و برنامه لازم برای گسترش گردشگری در نواحی روستایی را می توان تهدیدهای این بخش عنوان کرد که باید برنامه ریزی های جدی در این خصوص انجام شود.

گردشگری با اقلیم گلستان برای هیچکس کسالت بار نیست

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراها در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: گردشگری موضوع مهمی است و با توجه به تنوع اقلیمی که گلستان دارد برای هیچ کس در این استان کسالت بار نیست.

قاسم سمیعی ادامه داد: گردشگر در گلستان با اندک وقتی که صرف می کند می تواند جنگل، دریا، کویر، تالاب و آبشار را ببیند و این نشان دهنده ظرفیت های خوب گردشگری در این منطقه است.

وی اظهار کرد: اعتقاد ما بر این بوده که استان گلستان می تواند پایتخت گردشگری روستایی باشد و برای اینکه بتوانیم این ظرفیت را معرفی کنیم کارهای خوبی انجام شده است.

سمیعی با بیان اینکه در ایام نوروز سال ۱۳۹۳ حدود ۶۰ جشنواره نوروزی برگزار کرده ایم، گفت: ۲۴ کمپ گردشگری در طول مسیر مسافرین ایجاد کرده ایم که این کمپ ها هم بازتاب خوبی داشت.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراها گفت: این جشنواره ها با استقبال زیاد مردم داخل و خارج استان مواجه شد و این باعث شناسایی بیشتر ظرفیت های روستایی شد.

وی تصریح کرد: مردم با توجه به قدمت تاریخی، موسیقی محلی، فرهنگ و آداب و رسومی که روستاهای ما دارند جذب و علاقمند به پیگیری برنامه ها بودند.

سمیعی افزود: در کمپ های نوروزی بخشی از زندگی روستایی را به نمایش می گذاشتیم و اجرای برنامه های فرهنگی از موسیقی محلی تا پخت غذاهای محلی در دستور کار این کمپ ها قرار داشت.

وی با اشاره به مهمان دوستی و مهمان نوازی مردم شمال به ویژه مردم استان گلستان گفت: برگزاری این جشنواره ها و ایجاد روحیه نشاط، وحدت و همدلی برای ما انگیزه ای شد تا به این ظرفیت گردشگری روستایی که در استان گلستان وجود دارد توجه شود.

به دنبال ایجاد موزه های روستایی هستیم

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراها در خصوص موزه های روستایی با توجه به وجود تنوع قومیتی، گفت: بحث موزه روستایی در استان گلستان مورد بررسی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: مشاور برای این موضوع انتخاب شده و بعد از مطالعات مشاور در این بخش مکان یابی انجام خواهد گرفت تا به سمت اجرایی شدن موزه روستایی برویم.

وی افزود: مشاوره این کار با میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و با منابع استانی که در اختیارش قرار می گیرد و همکاری هایی که به ما مربوط می شود امیدوارم موزه روستایی خوب و قابل استفاده ای برای همه مردم در استان داشته باشیم.

سمیعی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه ظرفیت استان گلستان در بافت تاریخی و تنوع قومیتی که دارد بالا است یکی از موزه های موفق کشور را خواهیم داشت.

وی گفت: ظرفیت بالایی در روستاهای خودمان داریم و اگر برنامه های خوبی وجود داشته باشد می توانیم جلب گردشگر داخلی و خارجی را در گلستان داشته باشیم.

طراحی یک فضای مجازی برای استفاده از امکانات راحت تر برای گردشگران

سمیعی با بیان اینکه در بخش گردشگری کارهای خوبی را برای آینده پیش بینی کرده ایم گفت: در حال طراحی کردن یک فضای مجازی هستیم تا گردشگر با مراجعه به آن بتواند ظرفیت روستاهای استان گلستان را ببیند.

وی ادامه داد: گردشگر از طریق این سایت می تواند با توجه به ویژگی های محل اقامت در روستاها خرید اینترنتی برای اسکان خود داشته باشد و به این صورت به لحاظ اقتصادی هم اقتصاد مردم روستا تقویت شود.

سمیعی توضیح داد: کارهای نرم افزاری و طراحی این سایت در حال انجام است و فکر می کنم تاثیر بسیار زیادی در جذب گردشگر برای روستاهای گلستان داشته باشد.

وی گفت: امسال با یکی از شرکت های گردشگری صحبت شده است تا ۱۰ روستا را به عنوان پایلوت مشخص کرده و علاقه مندان در قالب تور یک روزه روستاگردی، زندگی در یک روستا را تجربه کنند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراها گفت: این کار از اردیبهشت ماه شروع می شود و کارهای مقدماتی آن انجام شده که فکر می کنم با استقبال خوبی مواجه شود.

روستاهای استان گلستان می توانند به عنوان یکی از استان های شمالی کشور و با توجه به موقعیت جغرافیایی خوبی که دارد با انجام کارهای فرهنگی و زیرساختی و به وجود آوردن امکانات و تسهیلات برای گردشگران در زمینه گردشگری روستایی بیشتر از این مطرح شود.

ارسال نظر

آخرین اخبار