گرگان- در هفتمین روز از وقوع سیل در گلستان گمیشان و آق قلا در محاصره سیلاب قرار دارند و راه های ارتباطی سیمین شهر و گمیشان مسدود است.

وضعیت سیل در گلستان؛
گمیشان و آق قلا در محاصره سیل/ آخرین برآورد از خسارت

به گزارش گلستان ۲۴ ؛ به نقل از خبرگزاری مهربارش باران و سرریز شدن آب از سدهای بوستان و گلستان در روزهای پایانی سال، سیلاب را مهمان گلستانی ها کرد.

ابتدا شهرهای کلاله و گنبدکاووس دچار آب گرفتگی شدند و سپس سیل به آق قلا رسید و از روز گذشته سیلاب گمیشان و سیمین شهر را تهدید می کند.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی این مهمان ناخوانده تاکنون ۵۰ کیلومتر از جاده های استان گلستان را تخریب کرده است.

همچنین بر اساس اعلام مدیرکل مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی برآورده اولیه از خسارت های بخش کشاورزی گلستان هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است.

به گفته سید محمد موسوی از این میزان خسارت مبلغ ۷۶۰ میلیارد تومان در بخش زراعی، ۱۲۰ میلیارد تومان در بخش باغی، ۱۷۰ میلیارد تومان به دامداری‌ها، مرغداری‌ها و آبزیان و ۱۵۰ میلیارد تومان هم به تاسیسات و مراکز تامین و انتقال آب گزارش شده است.

1

مدیر کل دامپزشکی گلستان هم اعلام کرده است که بر اساس پایش های صورت گرفته تاکنون ۷۰۰ هزار قطعه مرغ گوشتی، ۷۰ هزار قطعه مرغ مادر گوشتی بر اثر سیل اخیر در استان تلف شده اند.

غلامرضا محرابی از گرفتار و تلف شدن دو هزار و ۲۰۰ راس دام سبک، ۱۷ راس دام سنگین و سه راس اسب در سیل گلستان خبر داده و گفت: اکیپ های دامپزشکی از تمامی شهرستان های استان به مناطق سیل زده اعزام شدند و با دقت کامل نسبت به معدوم سازی مناسب و بهداشتی دام ها و طیور تلف شده نظارت دارند.

خسارت ۲۶۲ میلیارد ریالی به تاسیسات آبرسانی روستاها

همچنین معاون آب و فاضلاب روستایی گلستان از خسارت ۲۶۲ میلیارد ریالی به تأسیسات آبرسانی روستاها تنها در روستاهایی که قابل دسترسی بودن خبر داد.

عاشور محمد مرگان پور ادامه داد: تاکنون ۲۹.۲ کیلومتر خط انتقال، سه حلقه چاه، ۱۷ دهنه چشمه، ۷۴.۵ کیلومتر شبکه توزیع، ۱۲ هزار و ۵۰۰ انشعاب و ۴۶ دستگاه تأسیسات برقی آسیب دیده ارزیابی شده است.

همچنین مدیرعامل برق گلستان گفت که براساس برآوردهای اولیه سیل، ۸۰ میلیارد ریال به تأسیسات و شبکه برق استان خسارت زده است.

علی اکبر نصیری افزود: ۱۷.۷ کیلومتر شبکه ۲۰ کیلو ولت و فشار ضعیف، ۱۲ پست هوایی عمومی با تجهیزات کامل و تجهیزات جانبی شبکه بر اثر وقوع سیلاب در گلستان دچار خسارت شدند.

همچنین وزیر آموزش و پروش در صفحه توئیتر خود نوشته: تاکنون ۲۵۶ مدرسه استان گلستان دچار آب‌گرفتگی شده و خسارتی نیز وارد شده است.

سید محمد بطحائی گفته برای راه‌اندازی سریع مدارس بعد از تعطیلات سفارش لازم را به مسئولان داشته که چنانچه نیازی به امکانات ویژه از مرکز و سایر استان‌ها دارند، مراتب را اعلام کنند.

2

 

خسارت ۲۸ میلیارد ریالی به تاسیسات آبرسانی آق قلا

مدیر امور آب و فاضلاب روستایی آق قلا خسارت ناشی از سیل تاسیسات آبرسانی روستاهای این شهرستان را ۲۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعلام کرد و گفت: این رقم برای روستاهای قابل دسترسی بوده است.

بهزاد صادقی با بیان این نکته که به ۱۴ روستای شهرستان با ناوگان سیار آبرسانی می‌شود، افزود: بخشی از شبکه توزیع و خطوط انتقال روستاهای این شهرستان تخریب شده است.

همچنین محمدتقی زمانی نژاد، مدیرکل بنیاد مسکن استان گلستان از خسارت سنگین به واحدهای مسکونی گلستان خبر داد و گفت: تاکنون دو هزار و ۹۵۰ واحد مسکونی توسط کارشناسان بنیاد مسکن استان ارزیابی خسارت شده است.

خسروی، رئیس ستاد پشتیبانی بازسازی گرگان و آق قلا از ارزیابی هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی حادثه دیده  در ۲۰ روستای شهرستان خبر داد و اظهار کرد که در شهرستان گرگان و آق قلا ۲۰ اکیپ از کارشناسان خبره بنیاد مسکن برای ارزیابی خسارت ها در کلیه روستاها حضور پیدا می کنند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان با اشاره به سیلاب اخیر استان و آسیب دیدگی ۵۰ کیلومتر از راههای اصلی، فرعی و روستایی استان، میزان خسارت وارده به این مقدار از راه‌ها را ۱۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار