مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان با بیان اینکه با اتصال زهکش‌ها، ظرفیت تخلیه آب گمیشان افزایش یافته، گفت:با فروکش کردن سیلاب، در حال حاضر با وجود پرآب بودن رودخانه‌ها، اگر بارش نداشته باشیم و ذوب برف به تدریج انجام شود، انتظار وقوع سیلاب مخرب نداریم.

 پرآبی فعلی رودخانه‌های گلستان ناشی از ذوب برف است؛ ظرفیت تخلیه آب شهر گمیشان افزایش یافت

به گزارش گلستان 24 ؛ علی نظری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: آب در رودخانه‌های استان گلستان به علت ذوب شدن برف در مناطق کوهستانی و بارندگی پراکنده در منطقه  با ظرفیت حداکثری خود جریان دارد.

وی به وضعیت سدهای استان گلستان نیز اشاره کرد و گفت: سد بوستان در کلاله، گلستان در گنبدکاووس و وشمگیر در آق‌قلا بیش از 118 میلیون مترمکعب آب ذخیره دارند.

نظری اظهار کرد: اکنون سرریز سد بوستان 11 متر مکعب در ثانیه، گلستان 85 متر معکب در ثانیه و وشمگیر حدود 100 متر مکعب در ثانیه است و در شرایط کنونی تهدیدی برای منطقه ندارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان به آخرین وضعیت هدایت سیلاب از آق‌قلا و گمیشان اشاره کرد و گفت: قرارگاه خاتم الانبیا و سپاه نینوای گلستان، ارتش جمهوری اسلامی و شرکت آب منطقه ای گلستان با ایجاد کانال و لایروبی رودخانه ها در حال سرعت بخشدن به تخلیه آب از این مناطق هستند.

با اتصال زهکش‌های شمال شهر گمیشان، ظرفیت تخلیه آب شهر گمیشان افزایش یافت

مدیر عامل  شرکت آب منطقه ای استان گلستان گفت: با اجرای عملیات اتصال زهکش‌های شمال شهر گمیشان، ظرفیت تخلیه آب شهر گمیشان افزایش یافته است.

نظری اظهار کرد: در این عملیات که با بررسی، طراحی و نظارت کارشناسان شرکت آب منطقه ای گلستان وتوان ماشین آلات وتجهیزات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام شد بیش از 20 مترمکعب در ثانیه ظرفیت تخلیه آب شمال شهر گمیشان به تالای گمیشان افزایش یافت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اظهار کرد: این طرح شامل برش جاده و احداث در مجموع 5 کیلومتر کانال در 2 زهکش اصلی شمال شهر گمیشان است.

عملیات احداث کانال انحرافی دیگچه برای کنترل آب گرگانرود با تلاش شبانه‌روزی ادامه دارد

مدیرعامل  شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان همچنین از ادامه احداث کانال انحرافی در حوزه شهرستان گنبدکاووس برای کنترل سیلاب گرگانرود در بالادست سد وشمگیر خبر داد.

نظری از اهداف مهم احداث این کانال را ، کاهش دبی و حجم ورود آب گرگانرود پس از عبور از سد وشمگیر به مناطق پایین‌دست، به ویژه آق قلا اعلام کرد و افزود: این کانال انحرافی به طول 2 کیلومتر با حجم 300 هزار متر مکعب خاکبرداری با به کارگیری 20 دستگاه ماشین آلات توسط قرارگاه خاتم الانبیا(سپاسد) در حال انجام است.

نظری اظهار کرد: در صورت افزایش ماشین‌آلات، عملیات احداث این کانال که از 2 روز گذشته آغاز به کار کرده، در چند روز آینده به پایان خواهد رسید و از ورود مقدار 40 تا 50 متر مکعب آب درثانیه به سمت سد وشمگیر جلوگیری می‌کند.

وی تصریح کرد: محل احداث این کانال انحرافی در محل جریان مسیل قدیمی به نام کال‌شور یا بند ولی در محدوده روستاهای یسیرگچن و دیگچه شهرستان گنبدکاووس است و بخشی از سیلاب گرگان‌رود از طریق این کانال به سمت دریاچه شور و اراضی کم‌بازده و شوره‌زار بخش داشلی‌برون این شهرستان هدایت می‌شود.

برداشت آب توسط موتور پمپ از رودخانه‌های گرگانرود و قره‌سو برای کشاورزان و بهره‌بردارن  بلامانع است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: با توجه به شرایط پرآبی رودخانه گرگانرود، در حال حاضر برداشت آب توسط موتور پمپ از رودخانه‌های گرگانرود و قره‌سو برای کشاورزان و همه بهره‌برداران تا اطلاع ثانوی بلامانع است.

نظری اظهار کرد: در حال حاضر آب در رودخانه‌های استان گلستان به علت ذوب شدن برف در مناطق کوهستانی و بارندگی پراکنده در منطقه با ظرفیت حداکثری خود جریان دارد.

انتهای پیام/

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار