با گذشت ۵ ماه از سیل مخرب گلستان استاندار این استان شمالی اعلام کرد ارزیابی ها نشان می دهد برخی اقدامات و اجرای طرح های مرتبط می توانست مانع بروز سیلاب شده یا دست کم قدرت تخریبی این حادثه قهری را تا حد زیادی مهار و کنترل کند.

استاندار: سیل گلستان قابل پیشگیری بود

به گزارش گلستان 24؛با گذشت ۵ ماه از سیل مخرب گلستان استاندار این استان شمالی اعلام کرد ارزیابی ها نشان می دهد برخی اقدامات و اجرای طرح های مرتبط می توانست مانع بروز سیلاب شده یا دست کم قدرت تخریبی این حادثه قهری را تا حد زیادی مهار و کنترل کند.

هادی حق شناس در نشستی با خبرنگاران گلستان به مناسبت روز خبرنگار و با قدردانی از زحمات آنان بویژه در پوشش اخبار سیل اظهار داشت: به عنوان مثال و جدای از اقداماتی که می توانست همزمان با جاری شدن سیل صورت گیرد؛ تکمیل سد نیمه تمام نرماب، لایروبی رودخانه ها و باز کردن بهنگام دریچه سدها می توانست از بروز خسارت تا حد زیادی جلوگیری کند.

وی ابراز کرد: اگر اجرای طرح های زیربنایی مانند تکمیل زهکشی و لایروبی رودخانه های گلستان با تاخیر مواجه و به فراموشی سپرده شود باز هم باید در انتظار سیلاب های مخرب دیگری بود.

وی بیان کرد: تجارب ادوار گذشته حاکیست هر 10 سال حداقل یک سیل بزرگ در گلستان اتفاق می افتد که درس نگرفتن از آن و کم توجهی به ضرورت رفع نارسایی ها این استان را آسیب پذیر و به محلی برای تاخت و تاز سیلاب های ویرانگر تبدیل کرده است.

استاندار گلستان افزود: کم بودن پوشش گیاهی در مناطق شمالی با وجود داشتن استعداد کاشت درخت از دیگر عوامل مستعد بودن این مناطق به سیل خیزی است که با ایجاد ستاد توسعه درختکاری و بهره گرفتن از پشتیبانی مردم، درخت های زیادی در شهر و روستاهای شمال استان غرس خواهد شد.

حق شناس ادامه داد: در حالیکه ۳۵ هزار مترمکعب آب حاصل از تصفیه فاضلاب شهرهای گلستان به دریا میریزد می توان با آن درختان کاشته شده در حاشیه رودخانه ها را سیراب و حتی مناطق سبز و جنگلی جدید ایجاد کرد.

وی در ادامه بر ضرورت راه اندازی صنایع تبدیلی در گلستان تاکید کرد و گفت: یکی از عوامل اصلی پایین بودن درآمد سرانه گلستانی ها در مقایسه با میانگین کشوری، خام فروشی محصولات کشاورزی است که فراوری آن می تواند علاوه بر ایجاد ارزش افزوده بیشتر در استان فرصت های شغلی متعدد و پایدار ایجاد کند.

استاندار گفت: یکی از بخش های مهمی که می تواند آینده گلستان را تحت تاثیر قرار دهد روند رو به زوال خلیج گرگان است که نابودی آن مناطق شمالی ایران را با بحران ریزگردها مواجه میکند.

حق شناس بیان کرد: یکی از راه هایی که می تواند این پهنه مهم آبی را از نابودی نجات دهد، لایروبی کانال های منتهی به خلیج گرگان است که سال ها است به آن توجهی نشده و با بسته شدن کانال های ارتباطی با دریا و وارد نشدن آب کافی در کنار تبخیر ناشی از گرمای هوا، این خلیج در آستانه نابودی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه حتی بندرترکمن طی صد سال گذشته لایروبی نشده است، گفت: سالانه بین ۸۰ تا ۱۵۰ سانتی متر از عمق خلیج گرگان خشک می شود که اگر مسیر ورود آب به آن فراهم نشود تا ۴ سال دیگر به جز صحرای خشک ۴۰ هزار هکتاری نشانه ای از این پهنه آبی باقی نخواهد ماند.

حق شناس کم آبی را یکی از مشکلات جدی و مهم گلستان دانست و گفت: وقوع سیلاب امسال موضوع خشکسالی را به حاشیه برد اما باید پذیرفت گلستان با بحران منابع آبی مواجه است و حجم فراوان سیلاب نیز نتوانست این مشکل را برطرف کند اما می توان با اقداماتی مخصوصا در حوزه تجدیدپذیری منابع کمبودها را تا حد زیادی جبران کرد.

استاندار گلستان افزود: باید اذعان کرد نبود آمادگی لازم برای مقابله با سیل موجب شد حجم فراوان آبی که می توانست به رفع نیازهای آبی استان منجر شود با سرازیر شدن در دشت و مناطق مسکونی و نابودی محصولات کشاورزی، تخریب شهر و روستاها و وارد کردن خسارت ۵۰ هزار میلیارد ریالی به مناطق مختلف در نهایت و بدون هیچ استفاده ای به دریا بریزد.

حق شناس که دارای رزومه و تجارب کاربردی قبلی در حوزه بنادر و ساحل است، تصریح کرد: باوجودی که استانداری جایگاهی سیاسی است اما تلاش می کنم تا زمانی که در گلستان خدمت می کنم تمام فکر و ذکر و برنامه ام کار و کار و کار باشد و باید بیش از هر چیز از ظرفیت ساحل و مرزهای آبی و خاکی منطقه استفاده کرد.

به گفته وی؛ گلستان یکی از چهار استان کشور است که مرز آبی و خاکی را باهم داراست.

 

انتهای پیام/ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار