در روزهای گرم نخستین ماه از فصل تابستان که نفس به حال و جانمان نمی گذارد و جرعه جرعه آب از بدن آدمی می کشاند؛ کمی آن سو تر در طبیعت اعجاب انگیز شمال ایران می توان شاهد رنگ دادن یکی از عناصر تابستانه این طبیعت بود. به ثمر رسیدن میوه ای ترش و شیرین به نام تمشک.

تمشک جنگلی، میوه ای بسیار مقوی در غرب گلستان+تصاویر

به گزارش گلستان 24 از گرگان؛ تمشک با نام علمی Salmonberry و همچنین نام محلی «لب لبو» میوه ای است مختص ناحیه شمال، شمال شرق، غرب و شمال غرب کشور که در این فصل از سال کرور کرور مردمان را از روستاهای دور و نزدیک به سمت خود می کشاند.

برای دست یافتن به این میوه خودرو کافی است که از ضلع جنوبی یکی از روستاهای شهرستان بندر گز به نام تلور واقع در دهستان لیوان مسافت ۲ کیلومتر را به سمت جنگل بپیماید. از جاده جنگلی پوشیده از درختان متراکم هیرکانی و پیچک های گره خورده بر آن عبور کنید و در عین حال که صدای رودخانه و چشمه های معدنی در گوشتان طنین انداز می‌شود شاهد چیدن این تمشک ها توسط مردم بومی و مسافران باشید و لذت این طبیعت گردی برایتان چندین برابر شود.

IMG_20200703_193004 (1)

طبیعتی که هزاران افسانه و جلوه زیبا و درخور توجه دارد یکی از جنگل های منحصر بفرد غرب گلستان است با قابلیت های متعدد طبیعت گردی و اکوتوریسم.

مردم بومی هر ساله برای چیدن تمشک راهی این جنگل می شوند سطل ها را به دست آویخته، شاخه و بوته ها را کنار زده، پیرهن هایشان پر از لکه های صورتی و دست هایشان پر از تیغ تمشک شده و در نهایت آماده می‌شوند برای پخت مربا و شربت لب لبو.

پیچیدن عطر دل انگیز این مربا در کوچه و محله، حلاوت می بخشد به روح و جان هر رهگذر و اگر هم هوای خاطره بازی به سرتان بزند که به یاد آن صبحانه ای می افتید که مربای تمشک، سوگلی سفره مادربزرگ ها بود.

IMG_20200704_140521 (1)

حال که همراه هستید با این طعم و مزه خاطره انگیز خوب است که درباره خواص درمانی آن هم بدانید.

«تمشک از خواص درمانی فراوانی برخوردار می‌باشد از جمله: حفظ سلامت قلب، گسترش شریان ها، بهبود باروری و بهداشت جنسی، کاهش خطر سقط جنین، درمان دیابت، کاهش وزن، افزایش سلامت چشم، تقویت سیستم ایمنی بدن، التیام زخم ها، تقویت حافظه، کاهش روند پیری، بهبود هضم، تقویت رگ های خونی، سلامت مو، کاهش ورم مفاصل و...

همچنین یکی از فرآورده های مهم تمشک، آب آن است که از جمله فواید مهم آن کاهش آلرژی، نرم کردن حرکات روده، استحکام استخوان و چربی سوزی است.»

IMG_20200704_142516 (1)

با سفر به این طبیعت بکر و چیدن این میوه لذیذ جنگلی، عیشتان را از طبیعت گردی در جنگل های هیرکانی تکمیل و با صرف مربا و شربت لب لبو با انواع بیماری ها خداحافظی کنید.

«منبع»: سایت Stylecraze/ بخش بهداشت و سلامت نمناک/ ح.ب/ن

بهاره مسگری


انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار