وزیر بهداشت با اشاره به تعرفه‌گذاری ۲۵۰ خدمت پرستاری از افزایش دریافتی پرستارانی که خدمت بیشتری انجام دهند و با بیماران مهربانتر و رضایت آنها را جلب کنند، خبر داد.

پرستاران مهربان‌ پول بیشتری دریافت خواهند کرد

به گزارش گلستان 24:

سیدحسن هاشمی در همایش گردهمایی مدیران و مسئولان پرستاری کشور با اشاره به ابلاغ کتاب «ارزش نسبی» که در جهت صیانت از جایگاه و اخلاق پزشکی و حقوق بیماران است، اظهار داشت: بر این اساس ما هیچ فرقی بین پرستاران و دیگر کادر پزشکی نمی‌بینیم بنابراین بزودی 250 نوع خدمت پرستاری تعرفه‌گذاری می‌شود که 190 خدمت در کتاب ارزش نسبی آمده است و مابقی آن نیز در قالبی دیگر ارائه خواهد شد. 

وی با اشاره به همراهی بخش‌های خصوصی در این زمینه افزود: همانطور که همراهی در این حوزه در رشته‌های پزشکی 3 تا 5 سال طول می‌کشد مسلما برای رسیدن به وضعیت ایده‌آل با رعایت حقوق مردم در حوزه پرستاری نیز چنین زمانی را باید پشت سر بگذرانیم. 

وزیر بهداشت درباره پرداختی‌های حقوق پرستاران عنوان کرد: پرداختی پرستاران از تاریخ 93.8 حساب و پرداخت می‌شود بنابراین کسی که بیشتر کار کند و احترام بیشتری به مردم بگذارد مبلغ بیشتری می‌گیرد البته این اعتبارا از طریق بیمارستانها تامین می‌شود.

هاشمی تصریح کرد: اعتبار ویژه‌ای برای نوسازی‌های واحد استراحت پرستاران دیده شده است، براین اساس وزارت بهداشت نیز بسیار مایل است با توجه به اینکه بیشتر می‌خواهد سیاستگذاری کند هر بخشی را که سازمان پرستاری کشور بتواند از عهده آن برآید به آنان واگذار کند. 

وی با اشاره به وضعیت آب و هوا و جاده عنوان کرد: به هر حال همه این مسئولیت در حوزه سلامت بر گردن وزارت بهداشت نیست بلکه وزارت نیرو، صنعت و وزارت راه و... وظایفی را برعهده دارند و سعی بر آن است که رابطه مالی بین بیمار و پزشک کمتر شود و در این راستا بیمه‌ها در بیمه کردن مردم کمک کردند. 

وزیر بهداشت با بیان اینکه در طول مدتی که مسئولیت وزارت را برعهده گرفتم نسبت به پرستاران بی‌توجه نبودیم گفت: البته در کارمان عقب‌ماندگی درمان زیاد بود علیرغم تمام تلاش‌هایی که برای جبران این کمبودها کردیم هنوز تا وضعیت ایده‌آل فاصله داریم.

هاشمی با ابراز خرسندی از تصمیم مجلس شورای اسلامی برای تصویب یک درصد مالیات ارزش افزوده به حوزه سلامت اختصاص یافت، گفت: خوشبختانه پس از سالها تصمیم مهم و قاطعی را گرفت تا این اعتبار برای همیشه در حوزه سلامت پایدار بماند. 

وی تصریح کرد: ما در شرایط خوبی شروع به کار نکردیم البته نمی‌خواهم بهانه بیاورم ولی موقعی که شروع کردیم بحران دارو داشتیم ذخیره خون کشور کمتر از یک روز بود البته هنوز سازمان انتقال خون مشکلاتی دارد، اورژانس کشور نیز مشکلاتی داشت و همچنان این مشکلات پابرجاست اما توانستیم کمبود 300 قلم دارو را به زیر 20 تا 30 قلم کاهش دهیم. قیمت‌ها دارو نیز متفاوت شد و اوضاع بیمارستانها نیز بهتر شد. 

هاشمی با اشاره به کمبود تجهیزات در بیمارستانها در ماه‌های گذشته که کمتر شده است افزود: زمانی بود که بیماران حتی برای تهیه وسایل شخصی نیز به بیرون بیمارستان ارجاع داده می‌شدند ولی خوشبختانه این مشکلات کمتر شد کما اینکه هنوز نواقصی داریم و بسیاری از روابط ناصحیح (دریافت غیرمتعارف) برچیده شد و پرداختی مردم در بیمارستانهای دولتی در شهرها از 37 درصد به کمتر از 8 درصد کاهش یافت و در روستاها و مناطق محروم نیز اقدامات خوبی صورت پذیرفت. 

وی با اشاره به برخی تردیدها در  تخصیص حوزه سلامت عنوان کرد: تمام تلاش ما آن بود که اعتبارات حوزه سلامت پایدار شود امروز شاهد آن هستیم که تعداد پزشکان و متخصصان در مناطق محروم و دورافتاده با گذشته متفاوت شده است و در مدت چند ماه آینده نیز تجهیزات به روز پزشکی در مراکز درمانی ارتقاء می‌یابد.

وزیر بهداشت با اشاره به اصلاح ماندگار پزشکان و پرداختی به آنها گفت: تلاش برای ارتقای کلینک‌های ویژه بسیار است تا بیماران با حداقل پرداختی بهترین خدمت را دریافت کنند. 

هاشمی با اشاره به کارهای بسیار خوب در اورژنس هوایی گفت: در حوزه بهداشت نیز کارهای با ارزشی صورت پذیرفت که البته کمتر به چشم می‌آید. براین اساس در شهرهای زیر 20 هزار نفر پزشکان حضور یافتند و مکمل‌های غذایی نیز به نوزادان و مادران باردار اختصاص یافت، همچنین واکسن جدید وارد کشور شد تا ماه‌های آینده 2 هزار خانه بهداشت نیز افتتاح می‌شود. 

وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه در حوزه غذا و آب نیز وزارت بهداشت ساکت نماند عنوان کرد: پرستاران جزو شریف‌ترین افراد جامعه پزشکی هستند آنها با تعهد هستند و جنس فعالیت آنها نیز زمینی نیست همه ما به عنوان یک تیم در یک مسیر تلاش می‌کنیم و یک تفاوتی بین ما و دیگر رشته‌های پزشکی و پرستاران نیست و هیچکدام امتیاز بیشتری نباید داشته باشند زیرا معتقدم برخی مواقع خدمت یک پرستار موثرتر از یک جراح برای آرامش بیمار است. 

وی با اشاره به خواسته‌های پرستاران که در 3 مرحله برخی از آنان در حال انجام است و برخی از آنها به اجرا در‌می‌آید گفت: برخی مواقع عنوان می‌کنند وزارت بهداشت پزشک محور است ولی بنده معتقدم که هیچ وقت نباید منابع را صنفی ببینیم. و امیدوارم روزی مدیرانی در وزارت بهداشت منصوب شوند که غیرپزشک باشد بنابر این قاعدتا نباید معاونان و دست‌اندرکاران اداره بیمارستانها توسط پزشک صورت پذیرد که این کار اشتباه است. بنابر این اداره بیمارستانها باید بازنگری صورت پذیرد و به صورت اقتصادی اداره شود.

هاشمی درباره بدهی وزارت بهداشت نیز گفت: وقتی کارمان را در وزارت بهداشت شروع کردیم 8 هزار میلیارد بدهی داشتیم دولت 5500 میلیارد آن را پذیرفت و 1750 میلیارد را پرداخت کرد بنابر این سعی کردیم پرداخت‌ها را به روز کنیم. 

وی تصریح کرد: طرح تحول سلامت بعد از هدفمندی یارانه‌ها بزرگترین طرح اجتماعی ایران است بنابر این این طرح باید سالها ادامه داشته باشد پس زمان می‌برد در هیچ جای دنیا نیز هرگز رضایت از این حوزه بالاتر از 70 درصد نبوده است بنابر این امیدواریم در سالهای آینده به سمتی پیش رویم که به فرموده رهبر معظم انقلاب بیمار به جز درد و رنج بیماری رنج دیگری نداشته باشد. 

وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه کسانی که در حال حاضر با دولت همکاری می‌کنند برای کمک به آقای روحانی آمده‌اند البته ما در ستاد وزارت بهداشت نیز ناتوانی داریم زیرا ستاد با بدنه ارتباط خوبی ندارد از اول نیز به این امر اعتراف کردیم زیرا کار در کشور پیچیده است پس ما نیز در جاهایی ناوارد بودیم و همه فن حریف نیستیم.

هاشمی با بیان اینکه شما پرستاران فکر بد به ذهنتان خطور نکند و مثبت فکر کنید بیان داشت: برخی مواقع حرکات و سوءبرداشت‌هایی شد که سازمان پرستاری آن را اصلاح کرد ما نیز کارها را به صورت علمی پیش می‌بریم که باعث رضایت 70 درصدی مردم شده است البته می‌دانم پرستاران زحمت بسیاری بر دوششان سنگینی کرده است ولی بدانید همین‌طور باقی نخواهد ماند.

وی با اشاره به چند نوبت حضور خود نزد رهبر معظم انقلاب بیان داشت: رهبر انقلاب تاکید داشتند که طرح تحول سلامت ادامه یابد و زمانی هم که در بیمارستان بستری شدند عنوان کردند که این مجموع کادر پزشکی و پرستاری گنجینه‌ای است که باید به آن افتخار کرد. 

هاشمی در ادامه اظهار داشت: آقای روحانی نیز بیش از تمام روسای جمهورهای گذشته به حوزه سلامت اهتمام دارند حتی یک بار یکی از خبرنگاران از وی پرسید که دغدغه هر روز شما در کشور چیست، که رئیس جمهور بدون آنکه درباره مسائل سیاسی و یا هسته‌ای صحبت کند دغدغه خود را محیط زیست عنوان کرد چیزی که امروز گرفتار آن هستیم به طوری بار بیماری‌ها در گذشته اینقدر نبود. بنابر این فرصت مناسبی است و زمان وزارت ما نیز به زودی می‌گذرد بنابر این باید از این فرصت‌ها استفاده کرد.

وزیر بهداشت در ادامه به مسئله تعرفه‌های پرستاری که بسیار درباره آن صحبت شده است اشاره کرد و افزود: 7 سال پیش این قانون به تصویب رسید و دولت‌ها باید آن را اجرا می‌کردند امروز هم ما شاهد آن هستیم که یک سوم اعتبارات را به ما دادند و یک ریال آن را نیز نباید برای حقوق پرسنل و کادر پزشکی هزینه کنیم. بنابراین از 4800 میلیارد اعتبار تخصیص یافته هدفمندی یارانه‌ها نیز برای درمان و کاهش پرداختی از جیب مردم و همچنین ارتقای هتلینگ باید هزینه شود. بنابر این مشاهده می‌کنیم هیچ رقمی برای پرستاران دیده نشده است. ما هم بخیل نیستیم ولی با ابلاغ کتاب ارزش نسبی 250 خدمت پرستاری براساس این کتاب و همچنین در قالب دیگری تعرفه‌گذاری می‌شود تا پرداختی پرستاران افزایش یابد. 

ارسال نظر

آخرین اخبار