پیگیری‌های انجام شده نشان می‌دهد که واردات تخم‌های آلوده ماهی‌های قزل‌آلا از خارج کشور موجب شده تا این بیماری به مزارع پرورش ماهی داخل نیز سرایت کرده و موجب مرگ و میر ماهیان شود.

دست‌های پشت پرده در واردات ماهی‌های آلوده به کشور

در طول ماه های اخیر اخبار مختلفی از مزارع پرورش ماهی سراسر کشور، به خصوص شهرهای بخش جنوبی کشور منتشر شد که خبر از جان دادن ماهی هایی آلوده شده به بیماری VHS می داد.

در این پاره پیگیری های انجام شده نشان می دهد که واردات تخم های آلوده ماهی های قزل آلا از خارج کشور موجب شده تا این بیماری به مزارع پرورش ماهی داخل نیز سرایت کرده و موجب مرگ و میر ماهیان شود.

در این باره هرچند مسئولان امر آمار واردات تخم های قزل آلا را 200 میلیون اعلام می کنند اما شنیده می شود نزدیک به 900 میلیون تخم ماهی آلوده از کشورهای فرانسه و لهستان وارد ایران شده و به فروش رفته است.

مافیای واردات تخم ماهی های آلوده در شرایطی اقدام به واردات این ماهی ها از کشورهایی چون فرانسه و لهستان کرده که پیش از این اخطارهای گوناگونی در زمینه آلوده بودن تخم های وارداتی از این 2 کشور مطرح شده بود. این در حالی است که در حال حاضر کشورهای دیگری چون آمریکا، اسپانیا، نیوزلند و ایتالیا نیز در این زمینه فعالیت دارند، اما واردات تنها از 2 کشور فرانسه و لهستان صورت گرفته است. این در شرایطی است که کشوری مانند دانمارک پاک ترین تخم های ماهی قزل آلا را در اختیار داشته و حتی در دوران تحریم نیز مراودات خود را با ایران قطع نکرد.

در این بین در حال حاضر 3 نمایندگی در فرانسه و یک نمایندگی در لهستان برای واردات این ماهی ها فعال هستند و نکته جالب توجه نیز اینجاست که مسئولان سازمان دامپزشکی کشور از ریاست و معاون این سازمان گرفته تا مدیرکل آبزیان، هیچ یک اقدامی مناسب جهت برخورد با مختلفان صورت نداده اند.

مافیای واردات تخم ماهی های آلوده در شرایطی این تعداد تخم ماهی را به کشور وارد کرده که اکثر این ماهی ها بعد از ورود به کشور و فروخته شدن به خریداران، از بین رفته و بیماری خود را نیز به مزارع پرورش ماهی منتقل کرده اند. در این باره حتی خریداران نیز نه تنها از موضوع آلوده بودن ماهی ها بی خبر بودند بلکه با خرید این ماهی ها متضرر نیز شده اند.

حالا ماهی های آلوده وارداتی در مزارع پرورش ماهی کشور 2 نوع بیماری را وارد کرده اند.

در طول سال های اخیر نیز سایت رسمی بهداشت جهانی دام و طیور نیز بارها نسبت به وجود این بیماری در بین تخم ماهی های قزل آلای 2 کشور فرانسه و لهستان هشدار داده بود اما با توجه به غفلت مسئولان امر، بازهم شاهد واردات این تخم ماهی ها بودیم.

بیماری VHS و اسپرینگ موجب خون ریزی داخلی در ماهی ها می شوند و امراضی را برای انسان نیز در پی دارد. در پی مصرف این ماهی های آلوده احتمال عفونت داخلی در معده و روده در انسان نیز وجود دارد.

بنابراین باید منتظر ماند و دید که آبا بالاخره مسئولان سازمان دامپزشکی اقدامی متناسب با مافیای واردات ماهی آلوده انجام خواهد داد یا خیر؟

ارسال نظر

آخرین اخبار