حجت‌الاسلام و المسلمین پناهیان شب عاشورا محرم ۹۴ ابعاد تمدن سازی نیت

سخنرانی استاد پناهیان شب عاشورا محرم 94- دانشگاه امام صادق (ع)+دانلود صوت و متن

ابعاد تمدن سازی نیت

به گزارش گلستان24، ابعاد فرهنگی سیاسی و تمدنی بحث نیت باید مورد توجه قرار گیرد. فرق اساسی ما با تمدن غرب با تمدنی که از دل آن بزرگ‌ترین ستمگران جهان امروزه بر جهان حکمرانی می‌کنند، فرق ما با این تفکر الحادی موجود، این است که آن‌ها یک نگاه اومانیستی به دین‌دارند و از این نگاه اومانیستی هم هست که سکولاریست به وجود می‌آیند. آن‌ها دین را به حاشیه می‌رانند و در دوری از دین هر کار که خواستند انجام می‌دهند.

پناهیان شب عاشورا محرم 94

Sokhanrani Shab 10 Moharram 94.mp3

کسی دین‌دار بود باید از او بپرسیم که در چه مرحله‌ای دین‌داری می‌کند؛ دین‌داری بدون نیت خالص دین‌داری مرده است. دین زنده انسان را به دست خودش می‌گیرد. در اومانیست گفته می‌شود خدا به خاطر من این کار را باید بکند.

سهیونیست و آمریکایی‌ها می‌خواهند مردم به دین و معنویت و اخلاق سکولار مشغول باشند، در نتیجه شبیه حمار خواهند شد. حمار به کسی می‌گویند که موجود نفهمی است و واکنشی دیگر از خود نشان نمی‌دهند. چون هدف نهایی را این معنویت تقلیل یافته می‌دانند و در نتیجه فریب می‌خورند.

کشورهای غربی و اروپایی کارخانه‌هایی دارند و پیشرفت‌های تکنولوژیک دارند، که تماماً وابسته به اموال غارت‌شده‌ی ملل مظلوم است. ما کارخانه‌ی فکستنی داریم که همین قدر هم که می‌چرخد بدون غارت کردن کشورهای مظلوم است. کسانی که مغزها را می‌دزدند آن امکانات را از کجا می‌دزدند؟ اگر آن‌ها تجارت خارجی نداشتند تا این حد پیشرفت می‌کردند؟

چه کسی است که غرب را مطلق تحت شایستگی‌ها تلاش کرده بداند؟

آیا راه ما که راه تقوا است می‌تواند ما را به پیشرفت برساند؟

بله با یک فرق که از ما می‌خواهیم از مسیر تقوا به پیشرفت بیشتر برسیم. ماشین‌های آن‌ها ماشین‌هایی که ما باتقوا تولید می‌کنیم، رنگ خواهند باخت.

اگر دین به ما قدرت روحی نداد ما دچار دین تحریف‌شده هستیم.

وقتی به نیت، نیت قربت الی الله و نیت قربت الی الله خالص توجه می‌کنیم، ما با وجودمان به مبارزه با تفکر اومانیسم رفته‌ایم. آن‌ها ما را خواهند کشت.

برخی مدیریت مبتنی بر تقوا را می‌خواهند از خارج وارد کنند، مدیریتی که در خود نظام جمهوری اسلامی ایران به سختی یافت می‌شود. وگرنه ۳۵ سال در دوران غیبت زمان کمی نیست برای رسیدن به دست آوردی.

من با خون خودم امضا می‌کنم که اکثریت مدیرت این کشور به خاطر خدا نیست، حب مقام، حب جاه  آلوده و فاسد کرده است مدیریت را  در این کشور. در ۹۰ درصد مراتب. من با خون خودم امضا می‌کنم.

یک مدیر نمونه می‌تواند مانند شهید شاطری باشد. او سه شیفت کار می‌کرد درحالی‌که اصلاً تا کنون عده فیش حقوقی‌اش را نخوانده بود.

مدیری که به خاطر خدا مدیریت کند این همه مشکل برای جامعه باقی نخواهد گذاشت.

مدیرت به خاطر خدا پول‌های کلان به جیب نمی‌زند. به خاطر حب مقام باند خود را نمی‌آورد با هر کسی می‌تواند کار کند چون با صداقت کار می‌کند و بر اساس شایسته‌سالاری زیردستان خود را انتخاب می‌کند.

خدا ذهن مدیر باتقوا را باز می‌کند که در محاصره‌ی اقتصادی بزرگ‌ترین رشد اقتصادی را برای کشور محقق کند.

ما هنوز مدیریت بر مبنای تقوا را به کار نگرفته‌ایم وگرنه ما این همه مشکلات نداشتیم. زمانی من در تلویزیون گفتم چرا مهندسان هسته‌ای ما را شهید می‌کنند و مهندسان ماشین‌سازی ایران‌خودرو را کاری ندارند! به دنبال آن از روابط عمومی ایران‌خودرو اطلاعیه‌ای را منتشر کرد که مگر فلانی دوران جنگ را فراموش کرده است که ایران‌خودرو چه خدماتی به جنگ کرد؟

من بعد از سه، چهار سال می‌خواهم الآن جواب آن‌ها را بدهم: خیر من یادم نرفته است. ولی ایران‌خودرو فراموش کرده است که هنوز ما در جنگ به سر می‌بریم!

کسی که به خاطر خدا زندگی کند خدا برای او گره‌گشایی می‌کند.

هر کجایی در این مملکت کار لنگ شد به خاطر این است که کار به خاطر خدا نیست. یقین داشته باشید به آیات قرآن :

وَ مَن یَتَّقِ اللهَ یَجعَل لَهُ مَخرَجًا ، وَ یَرزُقهُ مِن حَیثُ لایَحتَسِب (طلاق، ۲)

ما بحث سیاسی نمی‌کنیم ما می‌گوییم قرآن کلمات خدا است کلمات ساده‌لوحانه برای حماقت افراد نیست برای حکمت یافتن است.

بعضی‌ها ما را به یک نبرد دعوت می‌کنند. مردم ما آدم‌های هوشیاری هستند. این‌ها آدم‌های خوبی هستند که گاهی اشتباهات بزرگ می‌کنند. کمتر از معارف دینی بسیار هوشمندانه برخوردار هستند. این به کدام حزب و جناح سیاسی ربط دارد؟ الحمدالله در همه‌ی بخش‌ها مدیریت بی‌تقوایی وجود دارد. ولی هنگامی‌که  چوب را بلند می‌کنیم گربه دزده فرار می‌کند.

کسی حق ندارد وقتی دیگری او را به تقوا دعوت می‌کند ناراحت بشود یکی از علامات نفاق این است که او ناراحت می‌شود.

به ابعاد تمدنی بحث مدیریت به خاطر خدا توجه کنید:

خدا از استعدادهای او ۱۰ یا ۴۰ برابر استفاده خواهد کرد. ما در جنگ بچه‌های ۱۸ ساله داشتیم که کار بزرگان نظامی جهان را لنگ می‌کردند. چون حساس بوده است و متقین آنجا رفته‌اند توانسته‌اند خیلی پیش بروند.

البته لازم به ذکر است که، بله، مدیران محترم بسیار باتقوایی در کشور هستند که کار می‌کنند من نمی‌خواهم آن‌ها را مورد سوء ظن قرار دهم خدا خودش از آن‌ها تشکر می‌کند. ولی مدیرانی که فکر می‌کنند که خیلی خوب کار می‌کنند باید به آن‌ها گفت این مقدار خوب بودن کافی نیست؛ ما در مورد اخلاص سخن می‌گوییم. اخلاص نفس‌گیر است.

کسی می‌تواند بگوید به خاطر خدا بدون نیت ربطی به تمدن سازی ندارد؟

اگر به خدا نیت کنیم جهان گونه‌ی دیگری خواهد بود.

کسانی که در جبهه‌های مقاومت در حال جنگ هستند آن‌ها به خاطر خدا جنگ می‌کنند که می‌توانند در مقابل خون‌خوارترین دشمنان  در حال مقاومت می‌کنند.

جوانان، ما بلد نشدیم از دفاع مقدس درس بگیریم و به خاطر خدا بیمارستان بزنیم و آن را اداره کنیم ، کارخانه احداث کنیم و آن را اداره کنیم.

کسی که به خاطر خدا کار کند، برای او مهم نیست که او در چه مقامی هست بلکه کار خود را درست انجام می‌دهد مثلاً اگر کسی از زیردست خودش لایق تر باشد و بداند که آن جایگاه تلاش بیشتری نیاز دارد برای او بسیار ساده است بلکه موظف می­داند خودش را که به زیردست او بیاید و انجام وظیفه کند.

ما ناراحت نیستیم که با دول استکباری مذاکره شود. دول استکباری روبه نابودی هستند، ان شا الله برای ما ضرری نخواهند داشت؛ مگر اینکه ما خودزنی کنیم.

برخی تفکر می‌کنند آمریکایی‌ها دیگر گرگ نیستند. چی شده است برای آن‌ها درس اخلاق گذاشته‌اند. خوب فرض می‌کنیم که آدم‌های خوبی شده‌اند و از آنچه تا کنون با ایران مقابله کرده‌اند پیشمان هستند. 

آن‌ها چه می‌کنند. آن‌ها به ما چیپس و نوشابه نمی‌فروشند بلکه کارخانه‌های تولید ماشین و هواپیما را وارد کشور می‌کنند و می‌گویند که شما تولید کنید ما مصرف می‌کنیم. این خیال‌پردازانه­ترین حالت است. خوب در همین حالت با خوش‌بینی این بهترین صورت در کشور محقق خواهد شد. خوب بعد چه می‌شود؟ آبادانی در کشور ایجاد می‌شود. یک کمی که استراتژیست باشید و چند لایه بالاتر را هم ببیند متوجه خواهید شد که اگر در لایه‌های مدیران میانی فساد باشد، فساد سراسر کشور را خواهد گرفت. خوب شد دیگر «آب به باغ داده ایم و علف حرزه ها زود تر می خورند.»

آیا در خود کشورهایشان فساد نیست؟ بله هست ولی آن‌ها یک سیستم فساد دیگری دارند. آن‌ها از قدرتی که یافته‌اند فسادی اینجا کرده‌اند که نیاز به خورده فسادها ندارند. کسانی که خیلی فساد بزرگی کرده‌اند به آن‌ها می‌پیوندند مانند رئیس بانک که یک دزدی کلان می‌کند به آن‌ها روی می‌آورد

اگر تقوا نباشد رونق اقتصادی محقق نخواهد شد.

من همه‌ی عوامل پیشرفت آن‌ها را دزدی نمی‌دانم بلکه دزدی به اضافه‌ی مدیریت، مدیریت آن‌ها از جنس سرمایه‌داری است به اضافه‌ی خصوصی‌سازی (که آقا ما آن را دستور داد ولی هنوز ما اجرا نکردیم) به اضافه‌ی رهایی از ارزش‌ها (من هم قبول داریم که رها کردن ارزش‌ها یک کمی کار را جلو می‌برد از راه‌های غلط یک کمی هم می‌شود پیشرفت کرد ولی ما دنبال یک کمی پیشرفت نیستیم ما می‌خواهیم خیلی پیش برویم.)

اینکه در دوران ظهور حضرت تمام حروف علم کشف می‌شوند آیا به دلیل بی‌تقوایی است یا به دلیل افزایش تقوا؟

 

اداره‌ی زندگی به دست خدا

اگر من ببینم بنده‌ی من علاقه به اخلاص دارد من اداره زندگی او را بر عهده می‌گیرم. روایت آن عبارت است از:

قال رسول الله: قال الله عزوجل ما أطلع علی قلب عبد فأعلم فیه حب الاخلاص لطاعتی لوجهی و ابتغاء مرضاتی الا تولیت تقویمه و سیاسته و تقربت منه

اگر اخلاص داشته باشیم یک تمدن برپا کرده‌ایم. امام حسین اگر می‌خواست قدرت را از دست یزید بگیرد چنین تمدنی که اخلاص در آن باشد می‌ساخت.

صدق نیت

غیر از خلوص نیت یک مرحله‌ی دیگر هم نیاز است و آن صدق نیت است. اینکه وجود شما مملو از نیت فقط برای خدا باشد.

چهار مرحله‌ای که تا کنون مقصد به مقصد گذراندیم:

  1. فکر کردیم هدف را انتخاب کردیم.
  2. بعد تمرین کردیم که نیت کنیم.
  1. نیتمان را مخلصانه کنیم و هر کسی غیر از خدا را از دل بیرون کنیم.
  1. آقا من فقط این کار را برای خدا انجام می‌دهم. راست می‌گویی؟

لا شیء أفضل من إخلاص عمل فی صدق نیه  (غررالحکم و درر الکلم، ۱۶۲۱)

هیچ چیزی مانند صادقانه نیت داشتن عمل ارزش ندارد. اخلاص عمل غیر صادقانه یعنی اخلاص عمل متوهمانه می‌شود.

و لویان الناس حین تنزل به هم النقم، و تزول عنهم النعم، فزعوا إلی الله بوله من نفوسهم وصدق من نیاتهم وخالص من سرائرهم لرد علیهم کل شارد ولأصلح لهم کل فاسد (ارشاد القلوب)

هر گاه مردم موقعى که بلاها نازل می‌شود، و نعمت‌های الهى از آن‌ها سلب می‌گردد، با صدق نیت رو به درگاه خدا آورند، و با قلبهائى آکنده از عشق و محبت به خدا از او درخواست حل مشکل کنند، خداوند آنچه را از دستشان رفته به آن‌ها بازمی‌گرداند و هرگونه فسادى را براى آن‌ها اصلاح می‌کند.

روایات:

علیکم به صدق الإخلاص، و حسن الیقین، فإنّهما أفضل عبادة المقرّبین

هر کسی صادقانه نیت داشته باشد خداوند منتظر عمل و امتحان او نمی‌شود. بلکه همین که بگوید که خدایا صادقانه می‌خواهم منتظر نمی‌شود تا فردا بیاید شروع نمی‌کند. فقط بفهمد تو راست می‌گویی.

فشرطوا لک ذلک و علمت منهم الوفاء به فقبلتهم و قربتهم (دعای ندبه)

خدایا یک کسانی که از اولیای خودت قبل از اینکه به دنیا بیایند «شرطوا علیهم الزهد فی درجات هذا الدنیا الدنیّة و زخرفها و زبرجها» شرط با آن‌ها کردید که اگر به دنیا رفتید قول می‌دهم که به دنیا دست نزنید. آن‌ها که قول دادند خداوند هم آن را قبول کرد. و گفتی که آن‌ها معصوم شدند.

خداوند معطل نمی‌کند بلکه مزد را قبل از عمل می‌دهد.

أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یَا بَنِی آدَمَ (یس، ۶۰)

انسان که صداقتش را نشان دهد خداوند هم قدرت خداییش را به او نشان می‌دهد و او را عوض می‌کند.

صلی‌الله علیک یا اباعبدالله

 

سخنرانی شب عاشورا محرم ۹۴ | حجت الاسلام پناهیان
 

ارسال نظر

آخرین اخبار