در زلال‎ این روزها در سوگ قبیله باران، مردمی از جنس اعتقاد در خیابان زمان جاری شده‎اند، تا تو را به یادآورند که چگونه در محاصره خیل گرگان فریاد «هل من ناصر ینصرنی» سر‎ داده‎ای.

بندرگز در سوگ محرم با مراسم سنتی عاشورا + تصاویر

در این ایام شهرها و روستاهای این ملک شمالی آرام ندارند و مردم این دیار در فراق بهترین بندگان خدا می‎سوزند و عاشقانه برای حکایت تنهایی حسین (ع) مرثیه غم‎انگیز دلتنگی سر می‎دهند.

به گزارش گلستان24،عاشقان اهل‌بیت در شهرستان بندرگز هر ساله، در ایام تلخ و حزن‎انگیز محرم، با برپایی برنامه‎های سوگواری، یاد حادثه عظیم محرم را زنده نگاه می‎دارند و با برپایی آئین‎های سنتی و مذهبی به اهل‌بیت ابراز ارادت و دلبستگی می‎کنند.  

شهر و روستای این شهرستان کوچک این روزها ترجمان غم است، غمی بزرگ که در سینه غم‎بار مردمش تنیده است تا جلوه‎گاه حادثه‎ای باشد که اتفاقات بزرگ آن الگوی تمام آزادگان عالم است.

برگزاری مراسم شیرخوارگان حسینی که طی چند سال اخیر در مسجد جامع بندرگز برگزار می‎شود، از جمله برنامه‎هایی است که بازگو کننده بخشی از واقعه تلخ و غم‎انگیز عاشورای سرخ حسینی است.

دسته‎روی‎ها در این دیار از اوایل ماه محرم چون رودهای جاری و پیوسته، بیان‎گر محبتی جاودانه است، مهری که سینه‎ها را در تسخیر خود گرفته و جان را مجذوب جاودانه‎ترین عطش تاریخ کرده است.

در روستاهای این شهرستان نیز همچون شهرها، محرم جاری جاری است، دسته‎های عزاداری طبق سنت دیرینه مسیر می‎پیمایند و در دامنه باورهای خدشه‎ناپذیر خود، بر سر و سینه‎زنان با بیرقی که نماد تنهاترین سردار و علم‎دار تاریخ است در کوچه‎های دیار خود فریاد یا حسین(ع) را سر می‎دهند.

 

*سنت دسته‎روی بین روستاهای هم‎جوار بندرگز

همچون سالیان پیش، بسیاری از روستاهای این شهرستان، مجری آئین‎های خاص خود در این ایام هستند، رفتن دسته‎های عزاداری بر مبنای دعوت روستاهای همسایه از جمله مراسم خاطره‎انگیز و زیبایی است که نشان‌دهنده الفت و مهربانی بین مردم این دیار و ارادت آنان به ائمه معصوم(ع) و خاندان پاک رسول‎الله(ص) است.      

این دسته‎روی‎ها از سال‎های بسیار دور از روز هفتم محرم به شکل رفت و آمد دوجانبه آغاز می‎گردد، از شهر بندرگز به روستای «گز غربی»، از روستای «سرطاق» به روستای «سرمحله»، از روستای «سوته‎ده» به روستاهای «باغو» و «گل‎افرا» که هر کدام طبق برنامه خاصی مدیریت می‎شود.

این دسته‎روها یک‌بار به شکل شبانه و بار دیگر نیز طی روز انجام می‎شود و البته در روز هفتم و هشتم محرم از عزاداران پذیرایی می‎شود، میزبانی این پذیرایی تقریبا توسط یک نفر از اهالی روستا است که به دلیل نذری کهن هر ساله آن را بر عهده گرفته است و البته طی این سال‎ها حتی درگذشت بانی جلسه نیز موجب نشده که فرزندان از ادای این نذر که توسط والدین‌شان انجام گرفته شانه خالی کنند.

طی ایام محرم در این روستاها، عزاداران در منازل افرادی که سال گذشته به رحمت خدا رفته‎اند، حضور می‎یابند و ضمن تسلیت درگذشت عزیزشان از سوی خانواده متوفی پذیرایی می‎شوند.

در روز عاشورا نیز همه اهالی شهر و روستای این منطقه در امامزاده‎های آن به ویژه امامزاده حبیب(ع) نوکنده و امامزاده علیرضا(ع) سرطاق حاضر می‎شوند و در قالب دسته‎های بزرگ سینه‎زنی به طور گروهی عزاداری می‎کنند.

زلال محرم همچنان در شهرستان بندرگز جاری است و هنوز صدای یا حسین چون شمیمی خوش بو، در فضای این دیار سبز طنین ‎افکنده است و جان مشتاقان و محبان اهل‌بیت را می‎نوازد، عزاداری‎هایتان قبول... .

فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار